Ce-ar fi dacă… am gândi mai des cu capul nostru? | EDITORIAL

Marți după-masă, obosită după o succesiune de evenimente și cu deadline-uri pentru reviste care băteau la ușă, am primit un telefon care mi-a adus o revelație neplăcută: o modificare de format, discutată și agreată în urmă cu două luni pentru una dintre reviste, nu a fost implementată. Motivul? Am uitat pur și simplu să transmit mai departe această informație către grafician.
Ce a urmat a fost o avalanșă de telefoane, stres, calcule de timp și bani și o stare generală de autodezamăgire. Gândul meu inițial a fost că vom fi nevoiți să amânăm publicarea și să suportăm costuri duble, doar pentru a respecta decizia de acum două luni. Din fericire, unul dintre colegii mei a venit cu o soluție simplă și de bun-simț: „Facem ca până acum și schimbăm de data viitoare”.
A fost un moment care m-a făcut să îmi dau seama că, prinsă în prea multe proiecte, ședințe, call-uri și agitație zilnică, am evitat pentru câteva clipe să gândesc… critic.
Gândirea critică – unul dintre principiile esențiale ale leadershipului modern – a fost descrisă de Radu Mavrodin, unul dintre cei mai puternici lideri români din HR, într-un mod cât se poate de simplu la evenimentul CARIERE Best Employer Fest: „Să gândești critic înseamnă să gândești cu capul tău”.
În tăvălugul de call-uri, e-mailuri, întâlniri cu clienții și programări pentru situații din viața personală, uităm uneori că cele mai bune soluții sunt adesea cele mai simple și ne sunt chiar în fața ochilor. Totuși, întâmplarea de marți m-a făcut mai empatică. În urmă cu ceva timp, am asistat accidental la o întâlnire online în care cineva a întrebat: „Scuze, dar care este scopul acestei întâlniri? De ce ne vedem săptămânal?”. Răspunsul organizatorului ședinței m-a făcut să râd, dar și să ridic din sprâncene: „Sincer, eu am moștenit această ședință, dar nu cred că am moștenit și scopul ei”. Câteva luni mai târziu, am aflat că, în urma acelei întrebări, echipa a început să adune temele de discuție într-un document. Dacă acestea nu erau relevante sau suficiente, întâlnirea nu mai avea loc. Simplu și eficient.
Astăzi, 5% dintre joburile disponibile în România pe LinkedIn (adică 987 din 18.176 de posturi scoase la concurs) includ în descriere competența critical thinking. Pentru mine, acest lucru reprezintă o dovadă că angajatorii încep să înțeleagă ceea ce noi, uneori, uităm în ritmul haotic de zi cu zi: importanța abilității de a gândi pe cont propriu.
CITEȘTE ȘI: Ediția de iunie a Revistei CARIERE | Despre liderii care îndrăznesc să gândească altfel
Foto: Adelina Mihai, publisher, Revista CARIERE

Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 298 | Iunie 2025