Vom fi ultima generație care își va căuta prima dată informațiile pe Google? | EDITORIAL

„Vezi că ești bătrân? Ai dat Google ca să afli ce înseamnă”, i‑am spus recent unui prieten de vârsta mea care nu știa despre ce vorbesc și mi‑a dat un print screen cu rezultatele căutării. Reflexul pe care l‑am avut ani întregi, acela de a deschide motorul de căutare și de a parcurge câteva pagini de linkuri, a dispărut aproape fără să îmi dau seama.
„O să fim ultimele exemplare care caută pe Google, o să vorbim la trecut despre gândirea critică”, mi‑a răspuns el, cu un amestec de ironie și realism. Prietenul meu lucrează ca manager într‑o multinațională de IT, unde mulți dintre angajați sunt Gen Z. Și, da, generația lor nu mai are reflexul de a „da un Google search”. Ei întreabă direct ChatGPT, pentru că răspunsul vine instant, simplificat, personalizat.
Pe de o parte, e spectaculos. Avem acces la informație mai repede ca oricând, într‑un format prietenos, pe înțelesul fiecăruia. Iar reprezentanții generației Z folosesc ChatGPT ca pe un consilier de viață, după cum a admis și Sam Altman, CEO‑ul Open AI.
„Oamenii mai în vârstă folosesc ChatGPT ca înlocuitor pentru Google. Poate cei de 20‑30 de ani îl folosesc ca pe un consilier de viață. Și apoi, cei din facultate îl folosesc ca pe un sistem de operare”, a spus Sam Altman, în cadrul unui interviu preluat de publicația Quartz.
Pe de altă parte, în folosirea acestui instrument ceva se pierde: exercițiul de a compara surse, răbdarea de a naviga prin pagini întregi, abilitatea de a discerne între „știri”, opinii și date verificate. Cu alte cuvinte, se tocește gândirea critică.
Una dintre regulile de bază ale jurnalistului este verificarea informației din trei surse. Această regulă de aur ne obligă să fim curioși, să căutăm, să citim, să comparăm și să vedem aceeași poveste din mai multe unghiuri. Este mai greu, dar cred că este mai sănătos pentru minte.
Poate că noi vom fi „ultimii mohicani” ai generației Google. Dar depinde doar de noi dacă ne vom uita la asta cu nostalgie sau cu responsabilitatea de a transmite mai departe un obicei esențial: acela de a căuta și de a verifica informația din mai multe surse. Pentru că, dincolo de comoditate, e sănătos să ne păstrăm curiozitatea și exercițiul de a căuta.
CITEȘTE ȘI: CARIERE: 300 de ediții și o singură poveste a oamenilor care inspiră
Sursa foto: Revista CARIERE

Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 300 | Septembrie 2025