John Parr: „Fiecare dintre noi ȋşi doreşte şi are nevoie de altceva”
John Parr, psihoterapeut și Master Trainer PCM/PTM, din Marea Britanie și autorul celei mai recente cărți în domeniu, 'Parlez-vous Personality', a fost prezent la București în cadrul unui eveniment organizat de compania de training antreprenorial şi executive coaching, specializată ȋn Process Communication Model, DC Catalyst. Parr a trecut în revistă tipologiile personalităţii umane, stabilite pe baza programului PCM.
După tipologie, oamenii se împart în: imaginatori, gânditori, persistenţi, rebeli, sentimentali şi promoteri. John spune că fiecare dintre noi are elemente specifice fiecărui tip de personalitate, având totuşi la bază una sau două dintre acestea. La finalul evenimentului, John Parr ne-a explicat cum ar putea fi pus ȋn aplicare modelul Process Communication ȋn companii.
Ţinând cont de cele 6 tipuri de personalitate pe care le-aţi descris la seminarul de astăzi, care ar fi principalele aspecte pe care un manager trebuie să le ia ȋn considerare atunci când comunică ȋntr-o companie?
John Parr: Ȋn primul rând vorbim despre respect. Este puntea de temelie ȋn comunicare. Noi ca oameni deşi suntem diferiţi unul faţă de celălalt, merităm să ne acordăm timp pentru ȋnţelegerea diferenţelor dintre noi astfel ȋncât să putem fructifica avantajele fiecăruia. Ȋn loc să criticăm slăbiciunile, ar trebui să ne folosim de punctele forte ale celuilalt, bazându-ne pe modelul din Process Communication. Un scurt exemplu ar fi acesta. Imaginatorii sunt foarte buni pe partea de imaginaţie. Ei pot pluti deasupra unei probleme pentru a vedea imaginea de ansamblu şi să zică: „Poţi să ajungi din punctul A ȋn punctul B ȋn felul x” iar apoi pot să reproducă traseul mergând ȋnapoi pas cu pas. Rebelii pe de altă parte sunt foarte creativi. Au foarte multă energie, gândire pozitivă şi pot veni cu soluţii foarte bune pe termen scurt. Dacă echipa trece printr-un punct de decădere, aceştia pot să ridice moralul, spunând o glumă de exemplu. Promoterii sunt cei care pot pune ȋn practică lucrurile şi pot trece de orice obstacol le iese ȋn cale pentru a duce activitatea la capăt. Persistenţii sunt foarte dedicaţi muncii lor. Aceştia vor face ȋntotdeauna ceea au promis şi nimic altceva. Sunt foarte oneşti şi oameni de ȋncredere. Pe de altă parte, gânditorii au o abordare foarte logică. Dacă se confruntă o problemă, ei vor acţiona ȋntr-o manieră cât se poate de sistematică şi o vor rezolva până în deadline pentru că pentru ei timpul este important. Sentimentalii sunt foarte buni ȋn lucrul cu oamenii. Le pasă de relaţiile interpersonale şi de aceea au un rol foarte important ȋn facilitarea armoniei ȋntr-un grup. Toate aceste caracteristici, ale tipologiilor enumerate, le avem cu toţii ȋn noi, dar ȋn proporţii diferite. Acesta este motivul pentru care noi, ca fiinţe umane suntem diferiţi şi totuşi atât de asemănători. Tocmai de aceea fiecare poate aduce propriul bagaj de caracteristici şi abilităţi favorabile unei companii sau organizaţii ȋn care activează. Condiţia este ca fiecare dintre noi să ȋşi desfăşoare activitatea fără a fi devalorizat.
Al doilea sfat ar fi ca managerii să ȋi poziţioneze pe angajaţi ȋn funcţii pe care aceştia le ȋndeplinesc cu succes. Nu daţi oamenilor task-uri pe care aceştia nu le pot rezolva, pentru că altfel se crează tensiuni inutile. De asemenea este important şi ca angajaţii să beneficieze de un mediu ȋn care aceştia să ȋşi desfăşoare activitatea. Motivarea este un alt aspect pe care managerii trebuie să ȋl ia ȋn calcul. Pentru ca aceasta să fie cât mai eficientă ei trebuie să iasă din propria perspectivă şi se pună ȋn locul angajaţilor. Fiecare dintre noi ȋşi doreşte şi are nevoie de altceva. Aprecierea vine ca un alt factor important ȋn relaţia de comunicare. Eu cred că aceasta se poate realiza numai prin folosirea canalelor de comunicare potrivite pentru a ne putea conecta ȋntre noi. Trebuie să ştim să transmitem un mesaj pe care ceilalţi să ȋl poată ȋnţelege, iar modelul de Process Communication ne ajută să ȋmbrăcăm ceea ce avem de spus pe ȋnţelesul fiecăruia. Nu ȋn ultimul rând, atunci când angajaţii au perioade de stres mai neproductive, managerii trebuie să le recunoască imediat şi să accepte că au nevoie de ajutor. Atâta timp cât se folosesc de empatie şi nu accentuează problema prin critică, momentul dificil va trece mai repede. Şi aici, tehnicile din Process Communication Model ne ajută să acordăm oamenilor ceea ce au nevoie ȋntr-un astfel de moment de cumpănă.
Gânditorii de exemplu, au nevoie de recunoaştere pentru munca depusă. Pentru sentimentali, aprecierea trebuie să vină mai mult la un nivel personal şi aşa mai departe. Totul are de-a face cu gestionarea momentelor tensionate. Dacă se tensionează şi managerul, acesta doar va ȋnrăutăţi lucrurile.”
Process Communication Model (PCM) este un instrument de comunicare folosit de NASA pentru selectarea și training-ul astronauților, pentru a evalua compatibilitatea dintre aceștia și pentru a anticipa felul în care ei reacționează în situații de stres. PCM oferă un grad mare de predictibilitate în comportamente, ajutând oamenii să își înțeleagă semenii și să citească dincolo de cuvintele lor.