La ce să mă aștept în primele zile de la un nou loc de muncă
Colegii te „scanează“. Ți-e teamă să nu spui sau să faci ceva nepotrivit. Ai impresia că mișcările tale sunt urmărite pas cu pas. În primele zile la un job nou treci printr-o suită de situații incomode. Dar sunt momente firești de integrare într-un grup nou.
Despre cum să faci față provocărilor și la ce să te aștepți când ești în primele zile de muncă, ne povestește Daniela Anton, psiholog în cadrul Departamentului de Consiliere Profesională, Universitatea „Vasile Alecsandri” din .Bacău.
Atitudinea pe care o ai încă din prima(ele) zi/zile este esențială pentru succesul tău la noul loc de muncă și modul în care vei fi perceput de către superiori, colegi.Pot exista mai multe moduri de a face față cu brio chiar dacă este prima ta experiență în câmpul muncii. Gradul de entuziasm, dorința de a te face remarcat pot fi foarte mari, sau te poți simți copleșit de gradul de noutate, asta raportat și la profilul tău de personalitate, totuși e recomandat să existe un echilibru. De regulă vei fi„plasat” unui coleg cu mai multă experiență, care te va introduce în activitățile curente ale postului, te va prezenta și celorlalți colegi din companie/departament.
Înainte de a merge la noul job, este bine să știi câteva lucruri. Există o perioadă de adaptare la noul job, care, pentru un nou venit presupune, pe de o parte, efortul de a-și dovedi competența profesională, iar pe de altă parte, efortul de a-și însuși cultura organizațională și de a stabili relațiile interpersonale. Această perioadă poate fi mai greu sau mai ușor depășită. Adaptarea variază ca durată, de la câteva zile până la câteva luni, în funcție atât de capacitatea individului, de putința lui de a-și adecva propria personalitate la cea a grupului, cât și de sprijinul oferit de către organizație în ceea ce privește familiarizarea cu noile condiții de activitate, acomodarea în noul grup de colegi, crearea sentimentului de utilitate și apartenență.
După ce toată lumea te-a cunoscut, fii prietenos cu noii tăi colegi. Zâmbește atunci când vorbești cu ei, începe mici discuții, întreabă-i de cât timp au jobul respectiv etc. Ai mare atenție însă să nu intri în detalii personale – așteaptă până când persoana de lângă tine se simte suficient de confortabil să îți ofere anumite informații despre viața sa, iar dacă nu o face, nu insista.
Învață rapid să folosești aparatura pe care va trebui să o utilizezi la locul de muncă. Colegii – sau chiar angajatorul – îți vor explica o dată ce și cum trebuie să faci, după care se vor asigura că ai înțeles și atât. De aici înainte, fiecare își vede de treaba lui pentru că nimeni nu e dispus să își sacrifice timpul doar pentru că tu nu ai fost atent.
Dacă totuși nu te simți stăpân pe cunoștințele nou acumulate, fii atent în momentul în care altcineva utilizează aparatura respectivă. Pentru a te apropia mai repede de noii colegi, cere-le să îți recomande un loc bun de unde poți lua cafea sau unde să mănânci prânzul. Întrebările de acest gen deschid noi oportunități de discuție și pot contribui chiar la legarea unor relații de prietenie.
Iată câteva trucuri prezentate de Daniela Anton, psiholog în cadrul Departamentului de Consiliere Profesională, Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău.
-Învață structura organizației –lucru pe care îl poți afla fie din organigrama organizației (directorul general, managerii de departamente, personalul administrative, colegii). Fiecare companie/instituție are o procedură standard (scrisă sau nescrisă) de comunicare internă.
-Care vă sunt responsabilitățile? Cum aflu? Fișa postului Aceasta trebuie să vă fie prezentată încă din prima zi, în ea veți regăsi responsabilitățile zilnice, săptămânale, semestriale, anuale..cum și cui raportați direct, cine vă sunt ierarhii, colegii și subordonații. !! Este recomandat să aflați aceste lucruri chiar de la început.
-Cereți informații! Întrebați! Sunteți nou și trebuie să aflați cât mai multe, orice nelămurire trebuie clarificată de la început. !! Gândiți-vă însă și la colegi, să nu le consumați prea mult timp, devenind astfel stresant..
De asemenea, este de preferat să avem așteptări realiste, să ne dozăm efortul și planurile cu privire la dezvoltarea carierei, să avem inițiativă, să sesizăm cu rapiditate esențialul, să fim deschiși și motivați de dorința de a învăța, să respectăm normele de bun simț valabile la orice loc de muncă..colectiv uman!
Daniela Anton
Are o experiență de 6 ani în învățământul preuniversitar în calitate de consilier psihopedagog și profesor de psihologie. În ultimii 2 ani și jumătate activează în calitate de psiholog în cadrul Departamentului de Consiliere Profesională, Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău, fiind preocupată de dezvoltarea personală și profesională și animată în general de dorința de a reuni oamenii în general.