Opt lecţii dure de carieră pe care nu mi le doream, dar de care aveam mare nevoie
1. „Exprimă-ţi individualitatea în timpul tău liber“, spune Haden. La primul său job, Haden s-a lăsat dus de val şi s-a bazat prea mult pe personalitatea lui, neglijându-şi fişa postului şi lucrurile de care era responsabil. Situaţia i-a afectat performanţa şi i-a limitat oportunităţile. Cu toţii suntem servitorii (în sensul bun) clienţilor noştri, colegilor, şefilor şi subordonaţilor, pentru că toţi au nevoile lor. E mai important să răspundem acestor nevoi decât să continuam „să fim noi înşine” cu îndârjire.
2. „Aparenţele înşeală.“ E simplu să vedem acţiunile celorlalţi din perspectiva unică în care ele ne afectează. Mai ales dacă ne afectează în sens negativ. Cu toate acestea, cei mai mulţi angajaţi nu încearcă să-şi facă job-ul cât mai rău posibil, cei mai mulţi clienţi nu ne creează dificultăţi în mod intenţionat şi cei mai mulţi şefi nu aşteaptă doar să ne prindă la cotitură. Povestea e mai lungă de fiecare dată. Dacă nu priviţi în detaliu, veţi rata ocazia să fructificaţi diferite situaţii.
3. „Şi ei sunt la fel de speriaţi.“ În liceu, Jeff Haden a făcut lupte şi a participat la nenumărate turnee în care a întâlnit adversari care păreau imbatabili, doar pentru că proveneau din alte state şi purtau tricouri ale unor cluburi celebre. Haden şi-a dat seama mai târziu că adversarii săi îl vedeau în acelaşi fel. Acelaşi lucru se întâmplă şi în business. Sub un costum Armani şi un MBA la o şcoală cu renume se ascunde un om la fel ca noi, cu propriile temeri. Simbolurile succesului sunt adesea doar o mască.
4. Când concediezi pe cineva, trebuie să-i spui mai mult decât „trebuie să pleci pentru că nu ţi-ai făcut bine treaba“. Exceptând anumite cazuri deosebite, concedierea cuiva face parte dintr-un proces mai lung. Dacă, pe parcurs, aţi identificat prestaţii sub nivelul potenţialului, aţi furnizat training şi resurse suplimentare, aţi fixat ţinte şi programe pentru îmbunătăţirea prestaţiei respective şi aţi insistat atunci când nu aţi observat vreun progres, atunci nu există surprize, nu este cazul să mai aveţi conversaţii sau certuri… Angajatul în cauză ştie despre ce e vorba.
5. Dacă nu poţi să dormi noaptea pentru că ai concediat pe cineva, atunci ceva e în neregulă cu tine. Chiar dacă ai făcut tot ce trebuia să faci, concedierea unui angajat lasă un sentiment oribil. (Angajaţii s-au concediat singuri, dar totuşi…). Concedierea are impact asupra carierei lor, asupra vieţii şi a familiei….aşa că e normal să te simţi groaznic.
Dacă nu te simţi groaznic, e timpul să renunţi la postul de conducere.
6. „Vinde întotdeauna la un preţ mai mare decât ar trebui.“ Haden se declară un timid, care a avut mereu greutăţi în a vinde ceva. Prefera să-l aştepte pe şef să-i descopere talentele şi să-l promoveze. Se simţea mai confortabil să-şi aştepte clienţii, să-l descopere cumva ei. Asta-i o problemă, pentru că, parţial, succesul în orice domeniu se bazează pe capacitatea de a ne vinde – abilitatea şi dorinţa de a determina nevoi, de a depăşi obiecţii, de a oferi soluţii şi de a fi convingător. Fiţi entuziaşti. Mai ales în ceea ce vă priveşte. Oamenii vor răspunde pozitiv.
7. „Serios…mai taci din gură.” Haden era obişnuit să vorbească mult. Se credea perspicace, deştept şi plin de duh. Desigur, situaţia era reală, dar numai câteodată.
8. Oamenii cu adevărat încrezători nu simt nevoia să vorbească – absolut deloc, crede Haden. „Urăsc când se întâmplă, dar uneori realizez nu pentru că cealaltă persoană e interesată de ce am eu de spus, ci pentru că eu sunt interesat.”
Nu vorbi niciodată pentru propria satisfacţie, pentru că vei sfârşi prin a nu fi pe placul nimănui.