Principalele motive ale decăderii Microsoft
Kurt Eichenwald, editor al revistei Vanity Fair, a realizat o analiză a companiei și a scos la iveală câteva dintre principalele cauze care au transformat Microsoft dintr-un pionier al inovației, în 1999 compania pregătea lansarea unui e-reader, prototipul nedevenind niciodată produs de serie, într-un gigant ce riscă să fie dat uitării.
Discuțiile avute de Eichenwald cu diverși actuali și foști angajați ai companiei scot la iveală faptul că principalul motiv al problemelor cu care se confruntă acum Microsoft îl reprezintă gravele erori de management care au persistat de-a lungul ultimului deceniu.
O primă astfel de eroare o reprezintă sistemul de evaluare al angajaților, fiecare unitate trebuind lunar să prezinte cine a avut performanțe excepționale, cine s-a descurcat ok și cine nu a reușit să obțină rezultatele dorite. Acest model de evaluare a facut ca o mulține de oameni să părăsească firma, deoarece, chiar dacă toți membrii echipei aveau rezultate aproximativ similare, trebuia să existe tot timpul un performer și o persoană care nu își îndeplinea atribuțiile corespunzător. De asemenea, acest sistem de ”motivare” a angajaților i-a făcut pe aceștia să concureze mai mult între ei și să se concentreze mai puțin pe lupta pe care compania o ducea cu competitorii ei.
Potrivit lui Eichenwald, în 1999, Microsoft dezvoltase un prototip e-reader, lansarea pe piață a acestuia nemaiavând loc deoarece dispozitivul care dispunea de un touchscreen nu se plia pe sistemul de operare Windows si crea probleme în utilizarea programelor din suita Office, care erau concepute pentru a fi utilizate pe un PC, de la tastatură și nu cu degetul sau cu un ”stylus”. Așa că s-a decis sistarea proiectului și concentrarea pe produse care prezentau garanția profitului.
Crearea unei competiții acerbe fără rost și deciziile manageriale total greșite luate de oamenii din conducerea Microsoft pot reprezenta pilde atât pentru celelalte companii din industrie, cât și pentru orice top manager care nu va încerca să caute în continuu să inoveze, în special atunci când se află în vârful muntelui.