Un parfum cu „note” nobile
După absolvirea liceului, Adriana şi-a propus să urmeze cursurile unei facultăţi în Londra, iar masterul să-l facă în SUA: vrea să îşi construiască o carieră de top în Drept Penal Internaţional şi Ştiinţe Politice. Pe lângă faptul că este ambiţioasă şi frumoasă, columbianca este şi foarte sufletistă. Anul trecut, ea a creat un parfum, pe care a reuşit să-l şi vândă, iar banii strânşi i-a donat către UNICEF. Liceanca a lucrat în jur de zece- unsprezece luni ca acest parfum să prindă viaţă, începând din vara anului 2011, până la sfârşitul primăverii anului trecut. Totul a pornit de la un proiect pe care l-a avut de realizat pentru şcoală. Un proiect greu. „Nu numai că trebuia să venim singuri cu ideea, dar să o şi implementăm. Chiar mi-am dedicat tot timpul acestuia. A fost greu, dar a meritat tot efortul”, recunoaşte cu entuziasm tânăra.
98 de sticluţe miraculoase
Încă de la început, Adriana şi-a dorit să facă o campanie în care să poată să strângă bani pe care să-i poată dona unei organizaţii, însă voia să realizeze ceva ce nu mai făcuse nimeni. Şi a reuşit. „În vara anului 2011, am vizionat împreună cu tatăl meu filmul Perfume: The Story of a Murderer. Acţiunea şi mesajul acestui film m-au determinat să accept provocarea de a crea un parfum. Mi-am dat seama că pot îmbina utilul cu plăcutul. Aşa m-am decis să fac un produs care să mulţumească două «grupuri», pe de-o parte clienţii, pe de altă parte copilaşii, care astfel se bucură de o şcoală prietenoasă. Îmi doresc enorm să pot transforma acest proiect într-unul pe viaţă”, mai spune puştoaica. Liceanca avea un vis: să poată să-i ajute şi ea, într-un fel sau altul, pe micuţii neajutoraţi. Acesta este şi motivul pentru care s-a decis să comercializeze parfumul. A reuşit să strângă 1.000 de euro, bani pe care i-a donat către UNICEF. Aceştia au fost folosiţi pentru dotarea unei şcoli cu materiale didactice, ca parte a campaniei „Hai la Şcoală!” „Am avut o masă pe unul dintre holurile din şcoală, pe care mi-am expus parfumul, împreună cu cartea mea de vizită. Aşa am vândut 98 de sticluţe de parfum. Bucuria, satisfacţia şi motivaţia necesară ca să pot continua cu acest «proiect» şi pe viitor au fost sentimentele pe care le-am trăit când am văzut că am putut ajuta şi eu cu ceva societatea”, mai adaugă adolescenta.
A învăţat la şcoală care sunt beneficiile voluntariatului
Adriana a ales voluntariatul pentru că o face să se simtă fericită şi este convinsă că numai în acest mod societatea poate să devină mai bună. Nu mai puţin adevărat este şi faptul că a învăţat la o şcoală în care li se explică de ce este benefică o astfel de activitate. La American International School of Bucharest toţi elevii, începând de la grădiniţă până în clasa a XII-a, trebuie să facă cel puţin 25 de ore de voluntariat anual. „Este esenţial să începem să voluntariem încă de la vârste fragede. Aşa ne putem obişnui de mici să ne gândim şi la ceilalţi şi împreună să putem crea un viitor mai bun. De asemenea, consider că acest lucru ne ajută să ne dăm seama de valoarea fiecărui lucru care, la prima vedere, pare banal. Personal, după vizitele la casele de copii, spitale etc., atunci când ajung acasă, mulţumesc pentru tot ce am şi apreciez mai mult tot ce mi se oferă”, spune tânăra, care ne asigură că aceste proiecte au schimbat-o semnificativ. Acum este mai sensibilă la ceea ce se întâmplă în jurul ei şi apreciază din ce în ce mai mult ceea ce are. Mai mult, Adriana a învăţat să se bucure la orice lucru. „Merită să încercaţi să voluntariaţi! Rezultatul vă va aduce multă satisfacţie. După un act de caritate, te simţi cu adevărat împlinit. În plus, alăturaţi-vă unor asociaţii umanitare.”
„Hai la Şcoală”
Fondurile strânse de către Adriana – cei 1.000 de euro – au fost folosite pentru dotarea cu materiale didactice a unei şcoli, ca parte a campaniei „Hai la Şcoală!” În cadrul acestei campanii, UNICEF lucrează cu partenerii săi în 230 de comunităţi vulnerabile, pentru a preveni şi reduce absenteismul şi abandonul şcolar, punând accent pe instruirea profesorilor şi a directorilor de şcoală, dar şi pe implicarea comunităţii şi a părinţilor. În cadrul acestei iniţiative-pilot, după al doilea an de campanie, derulată în perioada 2011-2012, rezultatele arată că 80% dintre copiii cu risc major de abandon şi-au îmbunătăţit participarea şcolară. De asemenea, 83% din totalul copiilor care au venit cel puţin o zi la şcoală au ajuns la final de an şcolar, iar peste 66% dintre aceşti copii şi-au îmbunătăţit şi performanţa şcolară, promovând clasa.
Despina Andrei, managerul de fundraising al UNICEF, spune că responsabilitatea socială este, de fapt, responsabilitatea fiecăruia. Un domeniu despre care se vorbeşte de puţină vreme, dar ale cărui efecte se văd în întreaga societate. „Dacă suntem sau nu responsabili depinde de fiecare în parte, este o zonă în care trebuie să acceptăm că avem un rol activ, care aparţine fiecăruia în egală măsură. Decizia să fim activi sau nu o luăm în funcţie de priorităţi, dar trebuie să fim conştienţi că această decizie va avea, mai devreme sau mai târziu, un impact asupra noastră în mod direct sau indirect.” Despina crede că tinerii au un rol esenţial şi pot influenţa percepţia asupra a ceea ce este important şi trebuie făcut. „Am fost impresionată să văd că din ce în ce mai multe şcoli dezvoltă programe de voluntariat ce sunt iniţiate de profesori inimoşi şi, nu de puţine ori, chiar de elevi. Entuziasmul, solidaritatea, curiozitatea şi dorinţa de a schimba lucruri în jur este benefică şi reprezintă un bun exemplu nu doar pentru colegii lor, ci chiar pentru întreaga familie care va începe să privească dintr-o perspectivă diferită ce poate face pentru cei din jur. Şi, mai mult decât atât, faptul că schimbarea mult aşteptată poate să fie creată chiar de ei”, conchide managerul de fundraising al UNICEF.
Articol preluat din Revista Cariere de ianuarie. Pentru detalii legate de abonare, click aici