Rosu, galben si albastru
Revolutiei din ’89 i-au rezistat putine branduri. Asta pentru ca oricum nu existau prea multe produse in timpul comunismului, iar cele cateva care monopolizau piata au fost date uitarii. In primii ani de dupa ’90, produsele made in Romania au fost inlaturate pentru a face loc celor occidentale. Dupa aproape 20 de ani in care Occidentul s-a amestecat cu Orientul, romanii incep sa-si aminteasca de cum mestecau aceeasi guma "Turbo" trei zile la rand, cum rezolvau probleme de matematica din "Petrica", cum construiau robotei din pachetele goale de tigari si visau cu ochii deschisi la o sticla de Brifcor. Dintre legende, in zilele noastre mai putem manca o supravietuitoare "Eugenia", in ambalaj lucios, fie sa bem un eroic "Brifcor", imbuteliat la doi litri. Cel mai cunoscut brand din acea vreme este insa "Rom", ciocolata impachetata in ambalajul tricolor. Dar sa le luam pe rand.
"Brifcorul" este una dintre cele mai reprezentative bauturi racoritoare cu gust de portocale din Romania comunista. Se gasea la bufet sau alimentara, in sticle de 0,33 litri, depozitate in lazi prafuite. Numele ales, reprezinta acronimul pentru "bautura racoritoare indigena cu fructe, carbonatata, de origine romana". Pentru prima data dupa 1989, "Brifcor" a reaparut pe rafturile magazinelor din Romania in anul 2000. S.C. Consult este firma suceveana care a inceput din nou sa imbutelieze sticle de "Brifcor". Asta pana in 2006, cand Romaqua Group a anuntat lansarea bauturii dupa reteta originala. Cele doua companii au fost nevoite sa lupte pentru drepturile de proprietate asupra numelui. Astfel, au aflat ca in 1996 marca "Brifcor" fusese inregistrata la OSIM de catre o alta companie. Desi firma respectiva nu s-a folosit niciodata de aceasta idee de afacere, detinea drepturile asupra brandului, impiedicandu-i pe ceilalti sa produca bautura. Cererile de inregistrare a marcii depuse de firmele Romaqua si Consult au fost respinse din aceasta cauza. Asta pana cand Romaqua a cerut in instanta intrarea in posesia drepturilor asupra titulaturii de "Brifcor". Acum, sucul este produs dupa reteta originala de compania germana D"Ohler si imbuteliat de Romaqua Group, la Busteni.
In 2009, un proces de rationalizare a cheltuielilor arata cam asa: demnitarii nu vor mai calatori cu avionul la clasa "business", ci la "economic", iar sumele alocate transportului cu taxiul vor fi reduse la minimum. In 1989, altfel stateau lucrurile. De exemplu, dulciurile, alaturi de alte "excentricitati" alimentare erau considerate inutile, astfel incat nu se producea, comercializa sau importa mai nimic. La vremea aceea, "Eugenia" era cel mai vestit desert. Doi biscuiti ovali, lipiti intre ei cu crema de ciocolata si rom, reprezinta simbolul multor copilarii. In momentul de fata, compania Dobrogea detine drepturile de folosire a brandului "Eugenia", dar exista multe alte companii care produc dupa aceeasi reteta.
Ciocolata Rom este produsul care a trecut Revolutia cu cel mai mare succes. Este brandul recunoscut pentru consecventa cu care, din ’64 pana in zilele noastre si-a pastrat acelasi gust. Iar inainte de ’89, era considerat batonul cu aroma cea mai aproape de libertate. Acum, "Rom" este produs de compania Cadburry, care a cumparat celebra Kandia-Excelent, ocazie cu care a avut loc si o reimprospatare a imaginii ciocolatei. "Rom" reprezinta una dintre cele mai populare ciocolate de pe piata din Romania, iar asta se datoreaza campaniilor de promovare de care a beneficiat.