Şase calităţi ale adevăraţilor lideri strategici
Care sunt calităţile care ne fac nişte lider strategici în adevăratul sens al cuvântului? Cei de la inc.com au realizat o listă cu o serie de caracteristici necesare unui lider strategic.
Spirit de anticipaţie
Majoritatea managerilor din companii îşi concentrează atenţia pe provocările care sunt direct vizibile. Liderii acestui gen de companii duc lipsă de „vedere periferică” şi fac ca businessurile respective să fie mai vulnerabile la mişcările rivalilor care detectează şi acţionează la semnale ambigue din piaţă. Pentru a contracara aceste vulnerabilităţi, trebuie să:
- Indentifici informaţii care sunt la marginea industrie în care lucrezi şi ce îţi pot oferi avantaje strategice,
- Evalueazi continuu mediul exterior business-ului tău.
Gândeşte critic
Gândirea convenţională nu prea lasă loc de multe semne de întrebare. Dacă iei de bun fiecare moft de management, accepţi mentalitatea de turmă şi îţi exprimi numai opinii „sigure”, atunci compania ta riscă să piardă orice avantaj competitiv. Liderii care gândesc critic au semne de întrebare legate de orice aspect. Pentru a deveni o persoană care gândeşte critic trebuie să:
- Reformulezi problemele astfel încât să descoperi adevăratele cauze,
- Conteşti opiniile şi mentalităţile actuale, inclusiv ale tale,
- Descoperi ipocrizia, manipularea şi deciziile organizaţionale părtinitoare.
Interpretează
Ambiguitatea este neliniştitoare. Confruntându-te cu ea, eşti tentat să cauţi cea mai rapidă soluţie. Un bun lider strategic analizează informaţia din mai multe surse înainte de a căuta o soluţie. Pentru a deveni bun la interpretarea datelor ar trebui să:
- Identifici un tipar în mai multe surse de informaţii,
- Îi încurajezi şi pe ceilalţi să facă acelaşi lucru,
- Pui la îndoială presupunerile predominante şi să testezi mai multe ipoteze simultan.
Decide
Mulţi lideri cad pradă analizelor interminabile. Trebuie să dezvolţi şi să impui anumite procese, astfel încât să ajungi la punct în care îţi permiţi să iei o decizie cât mai bine fundamentată. Pentru asta trebuie să:
- Încadrezi bine decizia, pentru a ajunge la miezul problemei,
- Găseşti un echilibru între viteză, rigoare, calitate şi agilitate. Lasă perfecţiunea în seama divinităţii,
- Iei o decizie chiar şi atunci când nu deţii informaţii complete sau te confrunţi cu opinii divergente.
Caută să ajungi la un consens
Deşi ajungerea la un consens total este aproape imposibilă, un lider strategic trebuie să încurajeze un dialog deschis, să ajute la construirea încrederii şi să atragă acţionarii principali în acest dialog, mai ales când opiniile sunt divergente. Pentru a reuşi în acest deziderat trebuie să:
- Întelegi ce motivează alegerile de business ale altora, chiar şi atunci când aceste alegeri nu sunt evidente,
- Scoţi la iveală problemele dificile, chiar dacă acest lucru poate crea un disconfort,
- Evaluezi toleranţa la risc a părţilor implicate şi să le oferi suportul necesar.
Învaţă
Cu cât compania ta se dezvoltă, cu atât îţi va fi mai greu să obţii un feedback sincer. Trebuie să faci tot ce îţi stă în putinţă să obţii în continuare feedback-ul, deoarece acesta este un element important de cunoaştere şi învăţare. Feedback-ul despre eşecuri şi succese este o sursă crucială de învăţare pentru organizaţie. Pentru a păstra acest feedback trebuie să:
- Încurajezi şi să exemplici debrief-uri oneste şi riguroase pentru a putea extrage învăţături,
- Celebrezi atât succesul cât şi eşecurile de pe urma cărora poţi învăţa ceva.