Spiritul antreprenorial și inventivitatea nu țin cont de vârstă
Deși de multe ori ni se întâmplă să rămânem fără baterie la telefon sau la alte dispozitive electronice pe care le luam cu noi, aproape niciodată nu ne punem întrebări legate de cum am putea să rezolvăm astfel de probleme.
Elevii pun accent pe entuziasm
Nu este și cazul unor tineri elevi de la Colegiul Naţional Ion Luca Caragiale din Capitală. Tocmai o astfel întâmplare i-a determinat să creeze dispozitivul cu care au participat la finala națională a programului Start Business, organizat de Junior Achievement România. Aflaţi într-o excursie la munte, tinerii care formează MaDi Enterprises au rămas fără baterii la gadgeturile pe care le aveau cu ei. Atunci le-a venit ideea creării unei celule fotovoltaice care să alimenteze astfel de dispozitive. Prototipul, care costă 165 de lei, poate alimenta în prezent doar un radio portabil. Totuși, acestă celulă fotovoltaică, care poate fi încărcată atât de la soare, cât şi de la lumina artificială, poate genera economii de până la aproximativ 1.500 de lei pe parcursul unui an, suma reprezentând costul cu bateriile necesare funcţionării radioului.
Tinerii au planuri mărețe în continuare: vor să breveteze invenția, să o lanseze pe piață, prețul unui produs de serie urmând să scadă până la 80 de lei, și vor să creeze o celulă fotovoltaică mai mare, care să poată alimenta şi alte dispozitive, precum laptopuri, telefoane mobile etc.
Un alt produs interesant prezentat în cadrul evenimentului a fost cel propus de elevii de la Colegiul Național Elena Cuza din București. Aceștia încearcă să profite de avântul pe care jocurile de tip board game l-au căpătat în ultimul timp și de condițiile economice nefavorabile. Reuniți sub titulatura de Girls&Boys Games S.R.L., elevii produc jocuri de strategie cu scop educativ. Produsul prezentat este un joc de tip board game, care se adresează atât elevilor şi adolescenţilor cât şi adulţilor şi constă în parcurgerea unui traseu pe harta lumii presărat cu diferite întrbări pe diferite niveluri de dificultate. Obiectivul este de a ajunge la finalul harţii cu cât mai multe puncte în cel mai scurt timp. Elevii consideră că produsul lor, pe care intenționează să îl scoată pe piață, este optim pentru această perioadă de criză prelungită, în condiţiile în care jocul costă aproximativ 30 de lei.
… studenți pe studii aprofundate
Pe lângă cele 17 companii formate din elevi, la eveniment au mai intrat în concurs și cele ale studenților. Dacă elevii se bazează mai mult pe entuziasm și pleacă de la problemele cu care aceștia s-au confruntat, produsele prezentate de studenți au la bază studii aprofundate care să îi ajute să identifice oportunități de afaceri neexploatate încă.
Un astfel de exemplu este proiectul ”Educativo”, lansat de șase studenți de la Facultatea de Jurnalism și Științe ale Comunicării, din cadrul Universității București. Proiectul persupune un audiobook (disponibil pe CD audio şi/sau multimedia, cu imagini şi exerciţii de comprehensiune) ce cuprinde poveşti cu tâlc contemporan, adresat copiilor de toate vârstele. ”Conceptul-cheie este adaptat la realitatea socială şi raportat la universul copilăriei din zilele noastre”, afirmă Cristina Stan, fondatorul proiectului. Preţul CD-ului audio este de 15 lei, iar cel al CD-ului multimedia este de 20 lei.
Studenții au demarat acest proiect în urmă cu doi ani când ”am început să facem o cercetare amănunţită. Munca noastră presupune foarte multă documentare, lucrul cu un psiholog specializat pe probleme pentru copii”, continuă Cristina Stan. ”Educativo” vizează educaţia copilului, o educaţie neconvenţională, bazată pe povești realiste, care să îi învețe pe copii mai multe despre viață decât despre ficțiune. În prezent pe piața locală nu există acest concept de poveste educativă, iar Educativo încearcă să vină să ocupe acest spaţiu care este momentan liber.
”Nu dorim să implementăm această idee doar de dragul de a face un business peste noapte. În niciun caz nu acesta este scopul nostru. Dorim să avem un aport cognitiv şi un pic ştiinţific asupra generaţiilor care au nevoie de aşa ceva” conchide Cristina Stan.
Un alt proiect care încearcă să ocupe o nișă rămasă liberă este site-ul turist de weekend.ro, o platformă online de promovare a turismului de weekend, un agregator de oferte de cazare, de ştiri, de evenimente care îi prezintă turistului toate informaţiile necesare pentru a pleca într-un sejur de weekend la mare sau la munte, potrivit lui George Iriciuc, sales manager Pro Design Innovations, unul dintre fondatorii site-ului. Ideea realizării platformei a apărut în urma unui interviu cu Elena Udrea, la vremea respectivă Ministru al Turismului, care spunea că, în România, majoritatea turiştilor sunt turişti de weekend. ”Ulterior, am făcut un studiu amănunţit, corelându-l cu tiparul site-urilor existente pe piaţă, am observat că nu exista nimic dedicat acestui tip de turism şi, mai mult decât atât, nu existau mai multe facilităţi oferite unităţilor de cazare din punct de vedere al marketingului”, a mai spus Iriciuc.
Site-ul va fi lansat în luna iulie, iar costurile totale ale proiectului se vor ridica la la aproximativ 3.600 de euro, din care circa 2.000 de euro sunt costuri de promovare, a precizat George Iriciuc.
Ce putem învăța noi din toate aceste exemple? Nu ar trebui să desconsiderăm nicio idee, oricât de îndrăzneață ar părea aceasta, și, dacă suntem sucifient de perseverenți, avem toate șansele să o transformăm într-o oportunitate de afaceri care ne poate aduce profit și care poate ajuta un numar mare de persoane.