Vocea si seductia in afaceri
Cel mai important lucru despre vocea noastra, lucru pe care marea majoritate il ignora, este ca ne percepem vocea altfel decat o percep ceilalti. Noi ne auzim vocea 'din interiorul nostru', pe cand ceilalti o aud 'din exterior'. Exista multe modalitati de a ne imbunatati vocea, de la cele extrem de practice si la indemana (prajelile, lactatele sau nucile nu trebuie consumate inainte de o prezentare; ne fac sa vorbim cu asa-zisa 'froggy voice') pana la lectii de dictie, insa cel mai mult mi-a placut indemnul lui Susan Berkley care spune ca, in general, oamenii isi pun o masca atunci cand tin orice fel de prezentare, se straduiesc sa para altfel decat sunt si astfel se concentreaza mai mult asupra lor decat asupra audientei si mesajului.
In momentul in care ceea ce transmitem este o idee in care credem cu toata fiinta, iar noi stim ca audienta va avea beneficii in urma expunerii noastre, atunci si vocea va fi alta, mult mai seducatoare. Asadar, in fata interlocutorilor nostri, nu suntem nervosi si stangaci din cauza ca suntem in fata unei multimi, ci pentru ca ne este teama sa daruim. Cand vom invata sa daruim din suflet, atunci vom avea si cea mai portivita si, de ce nu, frumoasa voce pe care am putea-o avea.
Ritmul vocii, viteza, tonalitatea etc., toate sunt importante. N-o sa transformam articolul de fata intr-un curs de comunicare sau oratorie, insa cateva lucruri ar trebui stiute daca ne dorim sa fim mai persuasivi.
In primul rand, oamenii care vorbesc prea lent sunt perceputi ca nesiguri sau mai putin inteligenti (deci, mare atentie!), iar cei care vorbesc prea repede sunt considerati imprastiati si/ sau stresati. Vom avea un mare avantaj daca vom cere parerea celorlalti. Rugati-va colegii, prietenii (nu rudele) sa va 'critice' corect vocea. Daca veti gasi aspecte comune de imbunatatit, treceti la fapte, iar daca chiar va fi nevoie, angajati-va un logoped. Va merita din plin!
In al doilea rand, tonalitatea vocii conteaza foarte mult. Daca avem o voce monotona, interlocutorul va ajunge sa se concentreze pe vocea noastra si nu pe mesaj (sau va adormi). Fiecare dintre noi are cativa motivational speaker-i care ne plac. Cautati-i pe internet, vizionati-le prelegerile si gasiti-le punctele tari. Folositi-le si voi, dar numai daca vi se potrivesc! Fiti atenti la pauzele pe care le fac, la tonul vocii (cand o coboara, cand anume vorbesc mai tare), invatati sa folositi pauzele. Este infinit mai bine sa facem o pauza de cateva secunde pentru ca interlocutorul sa aiba timp, inconstient, sa 'savureze' ceea ce tocmai a auzit, decat sa inflorim conversatia cu cuvinte de prisos, mai ales atunci cand ele se transforma in ticuri verbale.
Daca doriti sa va imbunatatiti abilitatile vocale de seducatori in afaceri, va dau un sfat: inregistrati-va vorbind despre o pasiune a voastra (sau job-ul actual – daca va place, copilul etc.) si apoi inregistrati-va vorbind despre cum se piloteaza un avion. Cu siguranta in primul caz veti vorbi cu pasiune, cu incredere, veti avea un ritm si o tonalitate foarte potrivite, veti fi, daca nu chiar seducatori, macar stapani pe situatie. In al doilea caz, evident, lucrurile nu mai stau la fel. Comparati, observati ce lipseste, ce mai trebuie imbunatatit si treceti la fapte!
Iar ca sa va dau curaj sa mergeti mai departe o sa va reamintesc ce spune Anthony de Mello: 'Toata lumea spune prostii. Penibili sunt cei care o spun la modul solemn!'.
Pana data viitoare… fiti seducatori!
Dana Burghel
Executive Director
Learning About – Part of the Evolution