Asigurarea de sănătate: acces rapid la serviciile medicale, angajați mai productivi
Asigurarea privată de sănătate reprezintă, în România, cel mai solicitat beneficiu pe care îl cer angajații și, în același timp, cel mai des oferit de către companii.
Angajații o aleg, deoarece oferă acces rapid la serviciile medicale, în momentul apariției unei astfel de necesități. În ceea ce privește avantajul direct și indirect pentru companii, un grup de angajați care beneficiază de asigurări private de sănătate vizitează medicul de la primele simptome și, în general, își rezolvă problemele medicale înainte ca acestea să devină critice. Astfel, angajații se pot concentra pe activitățile zilnice, fără a mai avea grija de a găsi soluții pentru a-și restabili starea de sănătate sau presiunea de a acoperi costurile.Mai mult decât atât, soluțiile corporate care au apărut și care s-au dezvoltat de-a lungul timpului sunt mult mai bine susținute în prezent, atât prin intermediul ultimelor măsuri de deductibilitate fiscală – care au intrat în vigoare la începutul anului 2016 –, cât și prin prețul, calitatea sau acoperirea pe care acest tip de polițe de asigurare le oferă. „Având ca punct de pornire nevoile și dorințele angajaților, completate de soluțiile fiscale adecvate disponibile în piață, asigurarea privată de sănătate s-a dezvoltat ca un beneficiu important pentru angajați și a crescut considerabil în ultimii ani”, spune Dan Dobre, Director Comercial Signal Iduna.
El spune că, din experiența acumulată în piața din România, implementarea acoperirii potrivite la un preț corect este esențială pentru dezvoltarea unei scheme sustenabile de beneficii. „Nu există o abordare universală, bună la toate, în industria noastră”.
Din acest motiv, Signal Iduna a creat un produs modular și poate administra orice tip de configurație pe care analiza nevoilor o poate determina la nivelul unei companii. Mai exact, este vorba despre modificarea serviciilor oferite în funcție de profilul de acces al companiei și al subgrupurilor acesteia. Aceasta, deoarece sunt mulți factori care pot influența dinamica de grup (schimbările demografice, profilul de sănătate, riscurile medicale etc.) și toți aceștia trebuie luați în considerare la momentul implementării sau ajustării unei polițe de asigurare de sănătate.
Problemele de sănătate variază de la un grup la altul și sunt, în cele mai multe cazuri, legate de profilul companiei și al activităților. Sunt angajați care au joburi de birou și care pot dezvolta un stil de viață sedentar, dar și joburi în sectoarele de producție (care pot declanșa o nevoie crescută pentru fizioterapie), precum și alte grupuri cu nevoile lor specifice. Mai mult, sunt companii cu diverse categorii de angajați care au diferite nevoi pe care asigurarea de sănătate le poate acoperi. „Este foarte important ca responsabilul pentru achiziționarea beneficiilor să analizeze cu atenție nevoile colegilor și să ofere toate informațiile necesare asiguratorului pentru a putea adapta soluțiile care se potrivesc cel mai bine profilului companiei”, spune Dan Dobre.
Avantaje pentru angajați
Asigurarea privată de sănătate oferă avantaje atât angajaților, cât și angajatorilor. Aceasta oferă angajaților beneficiul de a alege și de a avea prioritatea pe care sistemul o oferă, precum și confortul financiar care le permite să viziteze doctorul de la primele simptome. Libertatea de alegere este reprezentată de posibilitatea de a alege clinica sau doctorul, bazată pe proximitate, program și brand și, de asemenea, să aibă opțiunea de a alege între serviciile publice și private.
Avantaje pentru companie
Beneficiile pentru angajatori se materializează în diverse forme, începând de la retenția angajaților valoroși și construirea unui brand puternic de angajator, până la avantajele fiscale care însoțesc stimulentele asociate cu acest beneficiu. În acest sens, ultimele modificări ale Codului Fiscal din România, în vigoare din 2016, care aduc o deductibilitate crescută a primei de asigurare aferentă polițelor private de sănătate și nicio taxă suplimentară în limita a 400 de euro per angajat pe an, reprezintă o dovadă în plus a angajamentului statului de a facilita funcționarea unui sistem mult mai atractiv al asigurărilor private de sănătate.
Pentru a completa aceste beneficii, oferirea de asigurări de sănătate private asigură un anumit grad de sustenabilitate a afacerii, din moment ce unul dintre cele mai importante atribute este acela de a păstra angajații sănătoși și productivi.
Cum funcționează sistemul
Principiul de bază este cel al împărțirii riscului. Prima pe care compania de asigurări o colectează de la toți asigurații este folosită în vederea acoperirii necesităților medicale, atunci când acestea se manifestă, conform condițiilor aferente poliței de asigurare.
În funcție de specificul contractului, un asigurat poate opta fie pentru decontare directă în clinicile unde aceasta este disponibilă, fie pentru rambursare în clinicile care nu fac parte din rețeaua de furnizori și este foarte important ca pacientul să nu fie limitat în privința opțiunilor medicale.
Din perspectiva operațională, call centre-ul companiei de asigurări îi direcționează pe pacienți către cele mai potrivite servicii medicale și îi asistă pe aceștia pe parcursul tratării problemei medicale. „Această structură ne permite să funcționăm ca un adevărat centru de activitate din care gestionăm accesul asiguraților noștri în peste 650 de clinici din România”, spune Dan Dobre.
„Există un model de comportament al românilor, acela de a-l vizita pe doctor doar când situația este foarte gravă și care are impact asupra activităților zilnice. Aceasta scade productivitatea și poate conduce la concedii medicale de lungă durată. Mai mult, având astfel de colegi cu probleme grave de sănătate, se poate declanșa o scădere a gradului de motivație pentru ceilalți membri ai echipei și un raport productivitate/cost negativ pentru companie.” Dan Dobre, Director Comercial Signal Iduna
Acest articol a apărut în numărul 229 al Revistei CARIERE, din luna iulie-august 2016.