Limbajul culorilor
In acest articol voi aborda psihologia culorilor si mesajele implicite transmise de acestea. Voi incepe cu albul si negrul si voi continua cu celelalte culori de baza. O mentiune as dori sa fac in ceea ce priveste nuantele. Recomandarile facute se bazeaza pe nuante intense, pastelurile fiind considerate insuficient de puternice, mesajul lor fiind mai degraba unul cald si prietenos, fara a impune autoritate, atribute nepotrivite mediului de afaceri. Dar sa nu intelegeti ca acestea trebuie excluse din garderoba! Pastelurile sunt foarte potrivite pentru topuri si accesorii. Asortarea lor cu culori in nuante inchise evidentiaza si mai mult puterea acestora din urma si accentueaza mesajul de putere, profesionalism si seriozitate transmis de culorile in nuante inchise.
Albul reprezinta ordine, curatenie si educatie. Iar cand spun asta nu ma refer doar la aspectul fizic, ci si la cel intelectual. Albul anunta o minte clara, ordonata si antrenata. Contrastul creat de camasile sau topurile albe cu sacourile negre este definitoriu pentru nivelul de top management, de exemplu. Atentie insa, cand optati pentru camasi sau topuri albe! Albul trebuie sa fie impecabil, fara pete sau zone decolorate, iar lenjeria intima recomandata este cea de culoarea pielii, nicidecum cea alba, aceasta greseala fiind frecventa.
Negrul este elegant si solemn, puternic si dominant. Este recomandat a fi purtat atat uni, cat si asortat culorilor in nuante pale sau, pentru un efect dramatic, nuante intense. Negrul poate fi asortat cu aproape toate culorile si nuantele existente, indiferent ca acest lucru se face cu alte piese vestimentare sau doar cu diverse accesorii. Asa cum am mai spus, este optiunea corecta pentru a fi purtat in mediul de afaceri.
Rosul transmite curaj, aventura, senzualitate. O doamna imbracata in costum rosu nu numai ca se va remarca imediat in orice incapere, dar va atrage si toata atentia interlocutorilor, cu mentiunea ca poate fi obositor si enervant sau, poate mai corect spus, iritant. Recomand aceasta culoare pentru intalniri in afara spatiului de birou, mai degraba pentru aceia dintre dumneavoastra care sustin seminarii sau tin discursuri. Dar, utilizat cu masura, rosul aduce un plus unei tinute, asa ca, in cazul in care se regaseste in paleta recomandata dumneavoastra, nu-l evitati!
Violet si visiniu sunt culori regale si elegante, exprimand grandoare si bogatie. Din nou, doresc sa punctez faptul ca nu ma refer la bogatia materiala, ci, mai degraba, la cea intelectuala si comportamentala.
Maroul se identifica pamantului, iar prin analogie, persoanele care opteaza pentru aceasta culoare sunt considerate a fi stapane pe sine, naturale si puternice, dar calde si prietenoase, totodata. In nuante inchise, maroul este o alternativa buna la negru.
Griul este, de asemenea, reprezentativ mediului de afaceri, iar persoana care-l poarta este considerata inteligenta si conservatoare, eleganta si sigura pe sine. O comparatie cu un element din natura ar fi piatra. Poate fi usor asortat cu o multitudine de culori, atat in nuante pale, cat si intense.
Albastrul transmite sinceritate, liniste, stapanire de sine, incredere. Este o culoare foarte potrivita mediului de afaceri si este recomandat, in nuante inchise, a fi purtat la interviuri, intrucat bleumarinul este asociat cu loialitatea si increderea.
Verdele este asociat cu sentimentul de liniste. Daca facem o paralela cu natura, cand spunem verde, automat ne gandim la pasuni, suprafete intinse de verde care ne transmit sentimentul de liniste, siguranta, relaxare.
Portocaliul este recomandat in doze mici, deoarece este o culoare puternica, exotica, calda, dar totodata revigoranta… Imaginati-va efectul unui fresh de portocale…
Galbenul este vesel precum sentimentul pe care ni-l ofera razele soarelui sau, surprinzator, precum gustul de lamaie, cu efectul pe masura. Este bine insa, ca in mediul de afaceri, sa-l introduceti in tinuta cu masura si cu atentie la intensitatea nuantei de galben aleasa.
Va sugerez ca atunci cand optati pentru o anumita culoare, dar sunteti nesiguri de mesajul transmis de aceasta, sa faceti o analogie cu natura si cu multitudinea de sentimente, gusturi si impresii pe care aceasta vi le transmite.
Mai multe detalii legate de culoare gasiti si in cartea mea, "Tinuta pentru succes".
Acestea fiind zise, experimentati!