Manageri, Est catre Vest
Trebuie sa recunosc in fata dumneavoastra, a cititorilor mei, bucuria cu care primesc aceste intrebari si multumirea ca am reusit sa atrag atentia asupra acestor aspecte si sa aduc in discutie aspectul fizic si imaginea unui profesionist de succes.
Asa cum am mai spus, zicala "nu conteaza cum arat, important e ceea ce spun" este cum nu se poate mai eronata. Conteaza extrem de mult cum aratam pentru ca interlocutorul nostru sa se concentreze pe ceea ce avem de comunicat si nu pe discrepantele afisate prin tinuta. Si aici ma refer la discrepantele dintre mesajele pe care ne dorim sa le proiectam in fata celorlalti. Aici apare cea mai mare diferenta intre managerii straini si cei romani. Iar cand ma refer la manageri, doresc sa acopar toate nivelurile de management, de la cel mai de jos si pana la CEO. Daca la cei tineri scaparile in alegerea tinutei se mai accepta, de la manageri, interlocutorii se asteapta ca experienta si responsabilitatea functiei sa se reflecte si asupra tinutei.
Spuneam ca cea mai mare diferenta reiese din mentalitatea si, implicit, intelegerea diferita a modului de proiectare a imaginii profesionale corecte. Managerii occidentali nu s-au nascut cu acest instinct, dar odata ce au intrat in mediul de afaceri, li s-a explicat de ce este important sa adopte o anumita tinuta. Mai mult decat atat, li s-a explicat ca prin prisma pozitiei si a jobului intr-o companie, ei devin mesagerii acesteia, situatie care le impune anumite reguli. Este vital, atat pentru dezvoltarea companiei, cat si pentru cariera angajatului, ca aceste norme sa fie respectate, intrucat compania si angajatul trebuie sa "vorbeasca" aceeasi limba. Atunci cand mergeti la o intalnire, nu o faceti in nume propriu, ci in numele companiei pentru care lucrati. In negocieri sau in orice fel de discutie de afaceri intra doua sau mai multe companii, prin reprezentantii lor. Va rog sa tineti cont de acest aspect, chiar daca sunteti proprietarul companiei.
Din ideea de mai sus se desprinde si al doilea aspect care se reflecta in diferenta de tinuta, si anume, importanta pe care o arata companiile fata de imaginea reflectata de angajatii lor in mediul de afaceri si nu numai. Iar aceasta grija porneste de la cei din front office sau agentii de vanzari, si merge pana la cei mai de sus reprezentanti ai piramidei organigramelor interne. In Romania, companiile au fost orientate prea mult doar pe dezvoltarea afacerii, ignorand aspectul fizic al angajatilor.
Pe de alta parte, romanii sunt oameni mandri, cu personalitate puternica si care accepta cu greu reguli stricte. Este foarte adevarat ca anii multi si grei de comunism au accentuat aceasta rezistenta fata de reguli si mai ales fata de uniforme, fapt care se reflecta acum asupra tinutei. Dar cred ca lucrurile trebuie privite altfel, dintr-un alt punct de vedere. Tinutele multicolore si indraznete sunt foarte obositoare pentru cei din jur. Lasand la o parte aspectul mesajelor pe care acestea le transmit, va rog sa luati in calcul presiunea pe care culorile tari, accesoriile mari si galagioase, decolteurile adanci, fustele scurte, tesaturile cu imprimeu aglomerat, machiajul puternic, hainele cu masuri nepotrivite cu cele ale purtatorului etc., le au asupra creierului si a puterii de concentrare a celor din jur. De parfumurile puternice, nici nu cred ca mai trebuie sa amintesc. Chiar va rog sa faceti acest exercitiu si sa tineti seama de aceste aspecte cand sunteti la birou. Veti intelege cat de agresati sunteti de aceste aparent mici "deraieri" de la regula tinutelor corecte din mediul de afaceri.
Revenind la mesajele transmise prin tinuta, tot ceea ce am enumerat in paragraful anterior, in lumea de business din tarile cu istorie indelungata in domeniu, este privit cu suspiciune de interlocutor. Se considera ca persoana care comite un astfel de "delict" nu este un profesionist, ca reprezinta o companie care nu face afaceri in cel mai corect mod. Puneti-va in locul interlocutorilor sau a partenerilor de afaceri si incercati sa va analizati prin ochii acestora. E un exercitiu greu, dar merita sa-l faceti, iar concluziile pot fi revelatoare. Intrebarea pe care trebuie sa v-o puneti este: "Cata incredere imi transmite persoana din fata mea in ceea ce priveste relatia noastra de afaceri?"
Asadar, experimentati!