Mic ghid de evitare… a evitarii
Comportamentul de evitare intr-o organizatie sau intr-un grup este foarte daunator rezultatelor companiei. Acesta se poate manifesta prin: pasarea responsabilitatilor, evitarea oricarei situatii amenintatoare, decizii incorecte.
Nefiind acceptate riscurile, acest tip de cultura nu incurajeaza membrii organizatiei sa ia decizii, sa isi asume responsabilitati si sa actioneze.
Cum se poate evita o asemenea situatie? Iata cateva sfaturi:
- construieste si mentine valoarea unitatii in organizatie prin implicarea tuturor in discutii si luarea deciziilor, prin comunicare deschisa;
- incurajeaza persoanele mai retrase, facandu-le sa inteleaga ca fiecare poate aduce contributii valoroase organizatiei si, in plus, apreciaza persoanele care vin cu idei;
- fii un exemplu prin a-ti arata dorinta de a-ti asuma riscuri si a avea responsabilitatea greselilor pe care le faci;
- creeaza un cadru de lucru informal pentru ca oamenii sa fie relaxati si sa se simta mai putin amenintati;
- stimuleaza initiativa prin sesiuni de brainstorming ad-hoc, prin recunoasterea celor care vin cu idei si solutii. Spune-le permanent tuturor ca "cea mai proasta idee este ideea nespusa";
- mentine un ritm activ cu termene-limita scurte si intretine un sentiment al urgentei in organizatie;
- cand vezi retineri in luarea de decizii sau in timpul actiunii, pune intrebari pentru a scoate motivele la iveala;
- evita propunerile vagi si nesigure – prin punerea de intrebari si jucarea rolului unui mic Gica-contra, solutiile se pot imbunatati considerabil.
Si nu in ultimul rand: fii entuziast(a) in tot ceea ce faci!