ZBOR: Spațiu de explorat susținut de BCR – locul unde tinerii își descoperă puterea de a reuși
ZBOR reprezintă un spațiu de explorat dedicat tinerilor, unde ei găsesc resursele și încrederea necesare pentru a-și construi carierele viitorului. Cu sesiuni de mentorat, ateliere practice și programe adaptate la nevoile Generației Z, ZBOR conectează tinerii cu piața muncii prin soluții relevante și sprijin real.
Nicoleta Deliu-Pașol, Head of Communication and CSR la BCR, și Andreea Voinea, Chief HR Officer la BCR, sunt liderii din spatele acestui proiect transformațional. Cu un MBA la Berlin School for Creative Leadership și peste 15 ani de experiență în proiecte corporate și CSR, Nicoleta Deliu-Pașol a creat ZBOR HUB ca un manifest pentru tineri, oferindu-le un spațiu unde să-și descopere și valorifice potențialul. Andreea Voinea, cu peste 20 ani de experiență în managementul resurselor umane și responsabilă pentru peste 5.000 de specialiști din BCR, aduce în ZBOR o abordare practică, conectând tinerii cu cerințele reale ale pieței muncii prin programe precum Joblandia și Școala de Cariere.
Împreună, Nicoleta și Andreea au transformat ZBOR HUB într-un instrument care oferă sprijin personalizat și soluții relevante, ajutând tinerii să-și construiască viitorul. Dincolo de conceptul inovator, spațiul educațional non-formal și programele dedicate tinerilor, ZBOR HUB reflectă însă și pasiunea, viziunea și valorile celor două creatoare, abilitățile de leadership și dorința lor clară de a produce o schimbare. O schimbare atât de necesară pentru exponenții unei generații care are o nevoie profundă de modele, de surse de inspirație, de mentorat. Reunește însă și ideile și curajul lor de a face lucrurile altfel, un efort comun și o motivație comună: să ofere tinerilor o voce, dar și oportunități reale pentru a se dezvolta.
Curioși să aflăm povestea ZBOR, dar și cum Nicoleta și Andreea au reușit să transforme o idee într-un hub de inspirație și suport pentru Generația Z, le-am provocat la un bi-interviu. Vă invităm, așadar, să descoperiți împreună cu noi ce le-a inspirat, cum și de ce și-au unit forțele și ce planuri au pentru viitorul ZBOR HUB.
De unde a venit ideea ZBOR și ce v-a determinat să vă aliniați viziunea pentru a transforma această idee într-o realitate? Ce considerați că vă definește ca lideri și ca mentori pentru tineri în cadrul acestui proiect?
Nicoleta Deliu-Pașol: Experiența MBA-ului de la Berlin School of Creative Leadership a fost un moment de cotitură pentru mine. Am învățat acolo o idee simplă, dar revoluționară, care mi-a schimbat complet perspectiva: your best self, care ne oferă nu doar puterea de a evolua, ci și capacitatea de a-i susține pe ceilalți să devină cea mai bună versiune a lor, după ce ne ancorăm în cea mai bună versiune a noastră. Acest principiu stă și la baza viziunii pentru ZBOR. Îmi doresc ca tinerii să găsească un spațiu unde sunt ascultați, validați și inspirați să-și cultive potențialul. ZBOR înseamnă direcție și strategie, iar mentoratul este cel care le oferă acel sprijin direct, uman, de care au nevoie pentru a-și descoperi propria cale. Am definit proiectul ascultând activ nevoile și perspectivele tinerilor. De multe ori, se vorbește despre tineri fără ca ei să fie ascultați cu adevărat. Huburile ZBOR schimbă această abordare: sunt locuri unde fiecare voce contează și fiecare tânăr are șansa de a-și transforma ideile în acțiuni concrete. Pentru mine, ZBOR nu este doar un proiect, este un spațiu al încrederii, al colaborării și al curajului de a deveni mai buni, împreună.
Andreea Voinea: Mă definesc ca un om energic, orientat spre viitor. Și ca un integrator de comunități, de proiecte, de oportunități. Aceasta a fost perspectiva pe care am adus-o la masă în proiectul ZBOR. Prin ZBOR vrem să oferim un context unic, ce pune împreună comunități locale și naționale pentru a crea, împreună, oportunități de viitor pentru tineri. Aici leadershipul și mentoratul sunt elemente cheie, pe lângă instrumentele de educație financiară, dezvoltare personală, orientare în carieră etc. Integrăm în ZBOR comunități precum Joblandia, Școala de cariere și Școala de Bani, alături de sinergiile cu ONG-uri locale dedicate tinerilor. De exemplu, atelierele din Școala de Cariere le arată tinerilor cum să-și construiască CV-uri care să atragă atenția, iar Joblandia îi ajută să experimenteze diverse roluri profesionale, în timp ce Școala de Bani le oferă lecții esențiale de educație f inanciară. Aplicăm lecțiile învățate la Harvard.
Business School și Aspen Leadership Forum, dar, mai ales, ne adaptăm în permanență la ce au nevoie tinerii pentru a le da încredere. În esență, despre asta este ZBOR: o comunitate care oferă tinerilor capital de încredere pentru a-și construi un viitor autentic, pentru a energiza cea mai bună versiune a lor.
Reflectând asupra călătoriei voastre ca lideri și mentori în cadrul proiectului ZBOR, cum v-ați dezvoltat în aceste roluri?
Nicoleta Deliu-Pașol: ZBOR mi-a confirmat că tinerii au nevoie de mai mult decât soluții generale – au nevoie de inspirație și personalizare. Relația directă cu ei mi-a arătat cât de important este să ascult provocările lor și să creez o comunitate în care să se simtă sprijiniți, ascultați, într-un spațiu sigur. Ei au nevoie de încredere, răbdare și susținere, au nevoie de soluții pentru ei ca indivizi, nu pentru ei ca generație – aceasta este revelația ZBOR. Fiecare oportunitate, fiecare atelier sau interacțiune este gândită pentru a transforma resursele comunității în soluții concrete pentru tineri, care să-i sprijine să-și descopere potențialul și să-și construiască un viitor solid.
Andreea Voinea: Toată experiența ZBOR de până acum m-a învățat că succesul unui lider vine din capacitatea de a asculta, de a inspira și de a provoca. Atelierele noastre nu sunt doar lecții, ci ocazii pentru tineri să-și descopere singuri răspunsurile. Iar intervenția mea în ZBOR s-a transformat într-un echilibru între a sprijini și a provoca tinerii să-și asume propriul viitor, la fel cum, în meseria mea, susțin colegii din generația tânără să-și descopere și să înțeleagă propriul potențial. Acest proces, fie în ZBOR, fie în HR, este despre a crea contextul potrivit pentru creștere autentică. Călătoria ZBOR continuă, este pasionantă în fiecare zi și de fiecare dată diferită.
Care sunt acele cunoștințe, abilități și trăsături de caracter care vă ajută să conduceți echipa și să asigurați succesul proiectului ZBOR?
Nicoleta Deliu-Pașol: Cheia succesului ZBOR este capacitatea de a transforma ideile în proiecte relevante pentru tineri și de a rămâne mereu deschis la schimbare și adaptare. Conceptul pe care e construit tot proiectul este de living lab – adică mereu deschiși la a ne adapta nevoilor tinerilor și feedbackului pe care îl primim. Deschiși de la a ne muta din poziția de lector pe scenă în interlocutor direct, cu răspunsuri adaptate și personalizate la nevoia tânărului din fața noastră. E o schimbare de paradigma foarte mare, care necesită nu doar flexibilitate, ci și o alocare de timp mai mare precum și o vulnerabilizare în discuția cu ei. Când nu mai livrezi o prezentare în fața „clasei” ci porți discuții directe cu ei, nu mai poți să mergi cu temele făcute de acasă. Trebuie să fii tu, să răspunzi sincer la întrebări la care nu te aștepți. Dar de acolo încep încrederea și construcția.
Andreea Voinea: Expertiza. Viziunea pe termen lung. Și energia. E nevoie de expertiză pentru a anticipa nevoile pieței muncii, dar și pentru a ”citi” nevoile Generației Z. Viziunea pe termen lung mă ghidează să creez programe care nu doar rezolvă probleme imediate, ci pregătesc tinerii pentru o carieră solidă, autentică. Nu în ultimul rând, energia. Ca la orice proiect de început, este nevoie de multă energie: pentru a-l configura, pentru a-l adapta permanent, pentru a-l scala.
În ce momente a fost nevoie de o abordare neconvențională sau riscantă pentru a aduce soluții inovatoare în ZBOR?
Nicoleta Deliu-Pașol: Un moment de nonconformism a fost atunci când am transformat ZBOR în al treilea spațiu, un concept care definește un loc diferit de casă sau muncă/școală – un mediu sigur, de întâlnire, învățare și co-creare, unde tinerii pot veni cu idei proprii. Este un loc în care se simt validați, motivați și sprijiniți să își construiască viitorul cu încredere și autenticitate. Am descoperit că tinerii au o nevoie acută de dialog, de informații clare despre educația financiară, de sprijin în urmărirea carierei și de motivație. Această revelație a pus bazele pentru ZBOR, un proiect care este neconvențional în întregime. Astfel, am decis să le dăm tinerilor șansa să co-creeze atelierele și evenimentele din huburi. Această abordare a fost un risc, dar a avut un impact imens, pentru că le-a arătat că sunt parte activă a proiectului, nu doar participanți.
Andreea Voinea: Atunci când am hotărât să creăm sinergii cu alte programe, cum este Joblandia, a fost o alegere neconvențională, dar necesară. Această simulare a pieței muncii le permite tinerilor să experimenteze roluri diverse și să-și descopere punctele forte. Abordarea practică îi pregătește să navigheze cu încredere provocările profesionale. Interactivitatea este conceptul cheie al acestui program. Într-o lume care pare mai degrabă concentrată pe difuzarea de informații, Joblandia și proiectele similare din ZBOR schimbă paradigma, punând accent pe răspunsurile și contribuțiile beneficiarilor. Acest mod de lucru nu doar că validează experiențele tinerilor, ci le oferă și oportunitatea de a-și defini și urmări obiectivele într-un mod relevant și aplicat.
Privind ZBOR ca pe o „tablă de șah”, care sunt strategiile prin care vă asigurați că toți participanții sunt implicați?
Nicoleta Deliu-Pașol: Strategia noastră este de a crea o comunitate în care fiecare participant, fie mentor sau tânăr, are un rol activ. Prin evenimente interactive și colaborări între generații, asigurăm o dinamică în care toți se simt parte din succesul comun. ZBOR este un răspuns direct la nevoile exprimate de tineri, așa cum reiese și din studiile recente realizate de BCR. Acestea au arătat că tinerii simt lipsa unui spațiu sigur unde să fie ascultați, validați și sprijiniți în dezvoltarea lor personală și profesională. În acest context, ZBOR a fost gândit ca un proiect strategic, cu o abordare interactivă, care le oferă nu doar acces la informații, ci și oportunitatea de a participa activ la co-crearea de soluții.
Andreea Voinea: În cadrul BCR, cultura organizațională se bazează pe principiul participativ al unei orchestre în care fiecare, indiferent de poziție sau ierarhie, este încurajat să vină cu idei și să își asume un rol activ într-o strategie câștigătoare. Aceeași abordare este reflectată și în ZBOR, unde fiecare atelier este conceput să aducă valoare practică imediată. Workshopurile despre cum să gestionezi un interviu, să-ți construiești un plan de carieră sau să negociezi un salariu sunt exemple prin care îi implicăm activ, oferindu-le șansa să participe direct la propria dezvoltare. De unde vine implicarea tinerilor? Din relevanța subiectelor abordate.
Reflectând la parcursul vostru în ZBOR, considerați că ați ajuns la punctul pe care l-ați visat când ați început proiectul?
Nicoleta Deliu-Pașol: ZBOR este un proiect nou, care evoluează constant împreună cu echipa și comunitatea pe care le construim. Suntem abia la început. 7 huburi reprezintă doar faza pilot, în care încercăm să înțelegem ce funcționează și ce nu, și, foarte important, cum putem scala. Fiecare tânăr din România ar trebui să poată să ajungă într-un HUB ZBOR în mai puțin de o oră. Atunci visul va fi îndeplinit. Până atunci construim pas cu pas, adaptăm, regândim, atragem parteneri, dezvoltăm.
Andreea Voinea: Avem un potențial fantastic: trei milioane de tineri care merită să aibă un cadru de explorat. Trei milioane de tineri care merită să aibă o comunitate creată cu ei pentru ei. În definitiv, prin ZBOR energizăm potențialul nostru ca societate. ZBOR este un spațiu de upgradat viitorul.
Acest articol este preluat din ediția print a catalogului 100 de Lideri care Inspiră nr. 1/2024