70:20:10 – „Măsurile” dezvoltării personale a managerilor
„Aceste numere speciale sunt combinația perfectă de învățare informală și formală (2 părți de învățare informală, 1 formare formală pentru a fi exacți). 70:20:10 explică modul în care construim abilitățile și cunoștințele noastre. În anii 80, când podiumurile de modă au fost asaltate detrenduri excentrice se năștea <modelul> 70:20:10! Această formulă de învățare și dezvoltare a fost dezvoltată de Morgan McCall și de Centrul de Conducere Creativă în anii 80” (http://www.growthengineering.co.uk/70-20-10-model/). „70:20:10 se bazează pe cercetarea lui McCall, care a constatat că un procent de 70% din învățare provine din experiența la locul de muncă și 20% din relațiile de dezvoltare. Împreună, aceste două metode sunt adesea cunoscute ca învățământ informal, deoarece nu respectă un model specific și se întâmplă singuri. Doar 10% din învățarea noastră se înscrie în formare formală. Modelul 70:20:10 a trecut testul timpului și rămâne un instrument puternic de învățare și dezvoltare și astăzi”.
Mesajul de bază al mantrei acum deja faimoasă publicată de către profesorul de management şi organizare Morgan McCall și care privește despre procesul de învăţare prin care trec directorii executivi în dezvoltarea lor profesională (regula 70;20;10) este că mare parte din învăţare are loc datorită „experienţei căpătate în timpul îndeplinirii unui rol de conducere”, în timp ce „sesiunile de coaching” şi „programele de training” contribuie cu o pondere relativ mică la învăţarea efectivă şi practică, de 20%, respectiv 10%.
Pe larg, 70:20:10 – 70% din timp business, 20% proiecte noi, 10% din timp lucrul la propriile proiecte. Astfel, se consideră că: 70% din ceea ce numim “lifelong learning” are ca sursă responsabilităţile şi experienţele de la job, acumularea cunoştinţelor pentru propria noastră dezvoltare, prin task-urile pe care le ducem la bun sfârşit, prin provocările pe care le acceptăm şi le savurăm, prin practică; 20% reprezintă interacţiunea cu ceilalţi, expunerea, exploatarea şi acţiunile de colaborare şi cooperare; 10% este ocupat de cursuri/evenimente/programe de training/webinare, cărţi/articole.
Analiștii consideră că sunt puţini cei care au pus sub semnul întrebării principiul lui McCall, iar acest principiu a fost acceptat pe scară largă în practica dezvoltării profesionale a directorilor executivi şi, în general, în practica oricărui job care cere abilităţi de leadership.