Adevaratii lideri stiu sa ceara scuze. Seful tau a facut asta vreodata?
Aceasta opinie este sustinuta cu tarie de Lorand Soares Szasz, business coach, trainer, speaker si antreprenor, de Christo Popov, Founder & CEO, FastTrack, Rockefeller Habits Bulgaria, si de John Parr, consultant la Personal Skills Development Consultants International.
In opinia lui Lorand Soares Szasz, business coach, trainer, speaker si antreprenor, nu doar ca este bine ca un lider sa ceara scuze, dar este obligatoriu.
„Daca un lider crede ca nu este bine sa ceri iertare pentru o greseala, inseamna ca, de fapt, nu este lider. Din pacate, de multe ori, echipe intregi sunt distruse din cauza acestor 'lideri' care nu sunt in stare sa recunoasca o greseala si sa ceara iertare”, a subliniat Lorand Soares Szasz.
Business coach-ul considera ca un lider nu are cum sa nu faca greseli, cel putin, nu atata timp cat munceste. Mai mult, a continuat el, liderul nu trebuie sa evite sa greseasca, iar sigura greseala pe care ar trebui sa o evite este sa nu recunoasca ca a gresit.
Cand un lider recunoaste o greseala, nu demonstreaza doar ca este in stare sa-si asume o decizie neinspirata, ci le arata oamenilor sai ca este uman si ca, asemeni celorlalti, si el este supus greselilor: „Cand greseste, e bine sa identifice greseala, sa ceara iertare daca acea greseala a afectat si pe altcineva, sa identifice o solutie si sa actioneze”.
Lorand Soares Szasz a identificat si care sunt cele mai groaznice greseli pe care le poate un lider: sa creada ca este sef, sa confunde responsabilitatea cu autoritatea, sa se comporte de parca totul s-ar invarti in jurul lui si el este cel care poate sa taie si sa spanzure cum crede de cuviinta si sa uite de unde a plecat.
Si Christo Popov, Founder & CEO, FastTrack, Rockefeller Habits Bulgaria, este de parare ca este un „pacat” ca un lider sa nu ceara scuze. Potrivit antreprenorului, un lider nu are cum sa evite greselile: „Sunt parte din joc”.
Tot ce poate face liderul este sa limiteze riscurile si sa asculte de vocea propriei sale experiente si de vocea celorlalti. Dupa ce a facut o greseala, un lider adevarat studiaza cu atentie intregul proces prin care a ajuns sa faca acea greseala, a adaugat Christo Popov. In opinia lui, cea mai groaznica greseala pe care o poate face un lider este sa pastreze oamenii care nu merita.
La randul lui, John Parr, consultant la Personal Skills Development Consultants International, spune ca este esential ca un lider sa fie capabil de scuze: „Sa le arate oamenilor ca sunt umani si ca pot sa isi asume responsabilitatea pentru actiunile lor este un adevarat model de urmat in viata. Liderii trebuie sa fie deschisi in ceea ce priveste greselile, sa fie in stare sa spuna 'Scuze' si sa faca tot ce le sta in putinta sa indrepte lucrurile”.
Consultantul britanic a glumit si a spus ca singura instanta in care un lider nu poate gresi este atunci cand este mort si a povestit ca, in Regatul Unit, exista o expresie – „Sa gresesti este omeneste, sa ierti este divin”. Doar Dumnezeu nu face greseli, a continua John Parr, care a amintit de Henry Ford si de celebrul sau citat, potrivit caruia daca un om nu a facut nicio greseala, inseamna ca nu a facut nimic.
In ceea ce priveste comportamentul pe care il are un lider dupa ce face o greseala, John Parr merge pe ideea ca o greseala reprezinta un exercitiu din care poate invata multe si care poate reprezenta un model de cum cineva poate evolua invatand din greseli.
„Cea mai mare provocare pentru un lider este sa conduca prin puterea exemplului. Daca liderul face greseli si este deschis in aceasta privinta, daca le foloseste ca pe niste oportunitati, devine un exemplu de urmat pentru ceilalti. Demonstreaza ca poate face trecerea de la o vanatoare de vrajitoare la un mediu in care greselile sunt acceptate tocmai pentru ca se poate invata din ele”, a explicat John Paar.
Cat despre cele mai groaznice greseli pe care le poate face un lider, John Parr spune ca nu este bine sa-si trateze angajatii la fel. Cu totii avem personalitati si nevoi diferite, comunicam diferit, nu suntem motivati de aceleasi lucruri, invatam in ritmuri diferite si asa mai departe. Managerii trebuie sa-si adapteze stilul de comunicare si de management, a incheiat John Parr.