Antreprenorii schimba leadershipul
Asa cum denota si numele, evenimentul din 28 martie a fost structurat in trei reprize, fiecare dintre ele fiind disputata de doi top-manageri si un consultant. Astfel, in prima parte vorbitori au fost Adrian Baicusi, director general Siemens Romania, Cristina Simion, director general Edipresse AS, si John Samihaian, Managing Partner Atlas Consel Training Services, in cea de-a doua, Ilona Ceausoiu, CEO Philips, Marius Persinaru, General Manager Xerox Romania si Republica Moldova, si Adrian Stanciu, partner Ascendis si consultant acreditat Human Synergistics, iar, in cadrul celei de-a treia secvente, pe marginea "Schimbarii" au impartasit din propria experienta Radu Enache, Country Manager HP Romania, Mihai Ghyka, General Manager Interbrew Romania, si Codrut Pascu, Managing Director Roland Berger Romania.
Liderul, intre autoritate si viziune
Primul speaker al zilei a fost Adrian Baicusi, din discursul caruia a reiesit o idee relativ inedita. Potrivit top managerului Siemens Romania, pe langa o serie de insusiri inerente conditiei de lider, esentiala este, de fapt, dezvoltarea unui sistem de relatii, pe care le-a numit "bunurile cele mai de pret in competitia cu altii". "Cea mai importanta calitate a unui lider este capacitatea de a crea noi lideri, de a-si duce viziunea mai departe" a replicat Cristina Simion. In mai multe randuri de-a lungul conferintei, ea a insistat pe ideea promovarii oamenilor din interiorul companiei, acestia aducand cu sine avantajul familiaritatii cu valorile companiei, in conditiile in care "bunurile cele mai de pret ale unei companii sunt brandul si oamenii". Inainte de prima pauza a zilei, John Samihaian a filtrat interventiile anterioare, insistand, cu exemple din cele mai diverse domenii, pe ambiguitatile presupuse de tema leadership-ului.
Antreprenorul salveaza corporatia cu palpitatii
"Sesizeaza noi oportunitati si le pune in practica, merge pana la capat in acest sens si asteapta sa fie recunoscut si recompensat pe masura", a schitat Ilona Ciausoiu portretul antreprenorului. In consecinta, un mediu de lucru favorabil antreprenorului este unul in care sa i se promoveze ideile si sa fie incurajat si remunerat pe masura, sa aiba posibilitatea de a risca, si, deci, de a si gresi cateodata fara a-i fi teama ca va fi concediat. Pe de alta parte, provocator, Marius Persinaru s-a intrebat, inca din titlul prezentarii sale, daca "Are nevoie o corporatie de un antreprenor?". Si, desi s-a declarat sustinator al culturii antreprenoriale, a admis ca, din pacate, multinationalele sunt mai degraba reticente la acest stil, pentru ca marea lor parte este constituita din departamente administrative. Aducand drept dovada propria experienta, concluziile au fost trase realist de Adrian Stanciu, care a cerut celor prezenti in sala sa constientizeze ca, din pacate, Romania e caracterizata de o cultura competitiva, de evitarea riscurilor, si ca "exista un blocaj intre ceea ce ne dorim si ceea ce facem de fapt."
Schimbarea prinde greu radacini
In functie de adaptabilitatea la schimbarile din companie, unii dintre noi isi pot gasi, metaforic vorbind, reprezentanti in lumea vegetala. Cel putin asta e reiesit din "Schimbarea, intre pomicultura si cultura organizationala", prezentarea lui Mihai Ghyka. Acesta, pornind de la pasiunea sa pentru ambele domenii, a identificat cinci categorii de angajati: stejarul – stalpul organizatiei, reticent la schimbare, corcodusul – se preocupa mai mult de organizatie decat de el insusi, caisul – creativul, pinii – angajatii complementari, care s-au dezvoltat impreuna, mesteacanul – purifica aerul si-i ajuta pe ceilalti in perioadele de tranzitie. Indiferent de reactia angajatilor, potrivit lui Radu Enache, schimbarea este un vector al societatii contemporane, evolutia acesteia depinzand esential de abilitatea de a se reinnoi. Exemplificand cu evolutia din ultimele decenii a companiei Hewlett Packard, el a afirmat ca "schimbarea in sine trebuie sa fie urmarea unei viziuni, dar si sa urmeze tendintele de pe piata". Chiar si pornind de la aceasta premisa, Codrut Pascu s-a aratat sceptic fata de succesul popularizarii schimbarii in randul tuturor nivelurilor ierarhice din companie.
Concluziile i-au apartinut lui Adrian Stanciu. Insistand pe ultima tema dezbatuta, consultantul Human Synergistics a atras atentia ca "cea mai mare rezistenta la schimbare este la varf, pentru ca cel mai greu este sa recunosti ca ai gresit, motiv pentru care 80% dintre schimbari se produc cu management nou".