Ce așteaptă angajații de la un lider
De-a lungul timpului, în cei peste 14 ani de experiență, am lucrat cu mii de oameni, angajați în mari corporații. Așteptările lor față de lideri sunt atât de firești – cinste, respect, încredere etc., încât par, la un moment dat, ridicol de banale. Dar, mă întreb, oare câți lideri țin cont de ele şi, mai ales, câți li se conformează?
Cred că așteptările definesc nevoile, iar îndeplinirea nevoilor creează motivație. Așteptările pe care le au angajații de la lideri sunt de două feluri: conștiente/raționale și subconștiente/emoționale.
Cele conștiente și raționale, cuprind așteptări de ordin financiar (salarii și beneficii), de evoluție (unde sunt azi, unde ajung peste 5 ani?), de statut (funcție, influență), de mediu (birou, colegi, echipă) , de consistență și presiune (stres, responsabilitate mare) și, nu în ultimul rând, de confort. Și aici există o întreagă strategie pentru toate aceste puncte, de la training la birouri frumoase, la zile libere și abonamente la sală și la clinici private. Așadar lanțul așteptărilor devine din ce în ce mai lung, și angajatorii, dar mai ales liderii, se asigură ca ele să fie îndeplinite.
Așteptările subconștiente/emoționale sunt însă cele care fac diferența în dinamica leader- follower, dacă cele din prima categorie tind să fie îndeplinite. Ce sens are cariera mea? Care este misiunea mea aici? Sunt întrebări la care poate de multe ori noi nu avem răspuns, sau dacă avem, nu suntem sigur de el.
Zgomotele ratelor, ale presiunii sociale, ale mașinii pe care ne-o dorim, ale televizorului, ale vecinilor cu care suntem în competiție, ale taxei școlii la care merg copiii, ne fac să uităm de ce suntem aici. Așteptarea noastră, a tuturor, nemanifestată, este nevoia de sens și misiune. Acesta este și motivul pentru care oamenii își schimbă des locul de muncă, sunt în continue căutări, trăiesc presiunea socială mai mult decât sensul și menirea lor.
Așteptările oamenilor de la liderii lor nu sunt deloc extraordinare, dar sunt sunt numeroase și interdependente. De pildă, sinceritatea este una dintre ele, dar ea devine inutilă, sau aproape inutilă, fără respect. Angajații vor un lider în care să aibă încredere, dar această încredere se poate pierde foarte ușor atunci când șeful refuză lucrul în echipă. De asemenea, un lider onest își pierde din eficiență și provoacă frustrare atunci când trasează sarcini confuze. Cum, de altfel, un lider competent își va pierde susținerea angajaților dacă nu oferă feedback constant.
Nevoia de sens suprascrie pregătirea profesională. Miza vieții noastre nu mai este specializarea continuă, ci implinirea și satisfacția personală. Acesta este și motivul pentru care după 20 de ani de corporație ne facem un bistro. Sau o cafenea. Sau ghid turistic. Împlinirea și liniştea că facem ce trebuie au valoare mai mare decât planul de carieră ca specialist.
Acolo unde liderul te face să simți că îți îndeplinești menirea, acolo există performanță, devotament, evoluție, construcție și împlinire. Este o raritate să poți găsi așa ceva, însă toți ne aflăm sensul, rostul în viață, încă din primii ani de viață. Și atunci când nu ne putem răspunde noi, dar ne ajută altcineva, atunci se aprinde lumina în beci.
Petru Păcuraru a absolvit Academia de Studii Economice, secţiunea Managementul Afacerilor, a urmat un master în Project Management cu Asebuss şi Kenessaw State University şi multe alte programe de training naţionale şi internaţionale. A fost implicat în Aiesec pe perioada facultăţii iar mai târziu s-a alăturat Leaders în identificarea şi creşterea masei de oameni care vor produce schimbări în societate. În 2008 a urmat programul de 1 an al Aspen Institute – Young Leaders Program.
În prezent, Petru este antreprenor, consultant şi trainer acreditat ANC, conducând HPDI, fondator a diferite start-up-uri şi iniţiative în sfera educaţiei şi nu numai. Este consultant şi coach în project management, motivare, leadership, antreprenoriat şi proiecte complexe de dezvoltare.