Cine suntem noi și cine sunt cei din jurul nostru? Personalitatea și stilul de comunicare
Un studiu recent din Statele Unite, intitulat ”The Cost of Poor Communications”, a indicat faptul că peste 400 de companii au raportat pierderi aproximative de 62 de milioane de dolari pe an, din cauza comunicării deficitare dintre angajați. Ceea ce indică, în fapt, o nevoie tot mai acută de a înțelege cum comunică oamenii și care sunt limbajele specifice.
Psihologii au dezvoltat numeroase metode de a clasifica personalitățile și a le corela cu tipul de limbaj sau stilul de comunicare pe care îl preferă oamenii, în funcție de aceste personalități. În Process Communication Model sau PCM, dezvoltat de dr. psiholog Taibi Kahler în urma unor ample cercetări, comportamentul uman este primul și cel mai important indicator, ajungând să fie un instrument atât de eficient încât NASA a ajuns să îl utilizeze în procesele sale de recrutare. Ce are special acest model este tocmai ideea de bază – aceea că personalitatea este dinamică și include toate cele 6 stiluri, în configurații proprii, care odată înțelese, pot fi folosite în strategii motivaționale, lucrul în echipă etc.
Astfel, prin PCM putem identifica cele 6 stiluri de comunicare și cine suntem noi + cine sunt cei din jurul nostru, pornind de la aceste stiluri și nevoile psihologige manifestate.
Cum comunică cele 6 tipuri de personalitate analizate în PCM?
1. Armonizatorul– este cel care apreciază înțelegerea și armonia în orice relaționare. Iubește să primească și să ofere complimente, să atingă interlocutorul pentru a semnala apropierea, este un bun ascultător și se concentrează pe stări și emoții, inclusiv în limbaj. Astfel, in limbajul lui veți găsi cuvinte și gesturi care să susțină apropierea, deschiderea și disponibilitatea.
2. Visătorul– este cel care se simte bine când rămâne în lumea interioară, în imaginația sa, un fel de ”profesor distrat”, care este foarte bun în a observa și analiza probleme abstracte, complexe. Nu este vorbăreț, dar atunci când vorbește este elocvent și convingător. Îi puteți semnala prezența tocmai pentru că pare a nu fi prezent.
3. Gânditorul– este cel care planifică totul până la cel mai mic detaliu și căruia îi plac lucrurile concrete si ii vine usor sa isi asume responsabilitățile. E foarte important să știe ce are de făcut, într-un mod structurat, și să fie recunoscut pentru ideile și rezultatele sale. Îi place să vorbească la fel de structurat, exprimându-se clar și concret. Pentru că știe să analizeze cantități mari de date, informații și fapte într-un mod detașat, cuvinte care cer precizie și claritate îi sunt specifice.
4. Perseverentul– este cel care vede lumea prin ”ochii” propriilor valori, standarde și credințe. Este foarte atent la cei din jurul său, judecă totul conform unor standarde morale înalte, iar în comunicare îi place să își exprime opiniile și să afle ce cred ceilalți, tocmai pentru că este condus de credințe puternice, care sunt mai ”mari” decât scopurile personale. Discursurile specifice acestuia sunt despre valoare și morală.
5. Rebelul– este cel care aduce mereu ”distracția” în încăpere. Creativ, care gândește ”out of the box”, jucăuș, are nevoie de stimuli constanți și diferiți, pentru a se simți inspirat. Comunică adesea prin glume și are un birou plin de culoare – postere, figurine, cele mai eclectice materiale.
6. Promotorul– este figura autoritară și carismatică, cel care îi motivează și entuziasmează pe ceilalți. Este foarte convingător, pentru că știe cum să se adapteze interlocutorilor. Îi place să trăiască intens și merge pe principiul ”supraviețuirii celui mai bun”. Își asumă riscuri și îi place să se laude. Folosește puține cuvinte, iar tăcerea e convingătoare.
Înțelegerea acestor trăsături de bază și, apoi, a modurilor în care comportamentul și nevoile se schimbă în funcție de combinarea celor 6 enumerate, contribuie la dezvoltarea unor procese/metode de a comunica eficient în cadrul unei echipe, în relația manager-subaltern, în grupuri informale, dar și la o relație bună a individului cu el însuși.
Prin această formă de cunoaștere, de altfel, poți reuși să reduci costurile organizaționale cauzate de comunicarea deficitară, dar și să crești gradul de apartenență la un grup, companie, cultură organizaționala. În final, crește gradul de inteligență emoțională, atât de necesară la nivel de individ și de grup.
Daniela Ciobotar, este Managing Partner, DC Catalyst
Și-a construit cariera dezvoltând abilități ce îi permit să identifice nuanțele dinamicii echipelor și provocările leadershipului. Este trainer certificat PCM® și trainer certificat LOD®, fiind expertă în susținerea echipelor, rezolvarea conflictelor, coaching. Este mereu gata să provoace obiceiurile și așteptările clienților și să contureze limitele sănătoase, astfel încât adevăratul potențial al acestora să iasă la iveală, iar targhetul de business să fie atins.