Cum îți menții angajații fericiți și echipa aproape: 5 aspecte ale unei relații win-win între lideri și echipe
Antreprenorii și managerii, interesați să obțină rate mai bune de retenție a angajaților, pot adopta strategii și pot oferi beneficii oamenilor pe care îi coordonează, astfel încât aceștia să rămână în companii. Atunci când angajații găsesc un echilibru între viața profesională și cea personală toată lumea are de câștigat. Se știe că un angajat fericit înseamnă productivitate crescută, multă creativitate și echipe unite.
O opinie oferită de către Ana Roșca, fondator al Traduce.re și manager al salonului de înfrumusețare Urban Mom Studio.
Chimia dintre manageri și angajați și respectul reciproc
Ana Roșca, despre loialitatea echipei și a partenerilor de afaceri: „Sunt o persoană foarte norocoasă, atrag cumva oamenii aparte, deși nu îi caut în mod special, ei vin către mine. De exemplu, colega care îmi este alături de 10 ani, în prezent fiind asociată a biroului Traduce.re, mi-a scris și mi-a spus doar atât: <Te urmăresc de ceva timp și îmi doresc să lucrez aici.> Am fost luată prin surprindere, mai ales că eu abia publicasem anunțul de angajare, ca atare am acceptat imediat. De atunci ea este lângă mine și am construit împreună un business care ne aduce amândurora și întregii echipe satisfacție și împlinire profesională.”
Un manager ar trebuie să pună preț pe chimia dintre el și oamenii din echipă, dar dacă aceasta nu există, poate fi suplinită prin respect față de abilitățile acestora și ce pot oferi aceștia în mediul profesional. Totodată, managerul trebuie să exprime foarte clar așteptările pe care le are de la angajați, încă de la începutul colaborării.
„Am avut oameni cu care nu aveam multe în comun, dar asta nu m-a împiedicat să îi apreciez pentru valoarea adăugată pe care ei o aduceau business-ului meu.”, a adăugat Ana Roșca.
Transparența, un alt punct forte în construirea unor echipe de către manageri
Un manager inspirat alege noii colaboratori sau angajați în baza unor discuții deschise, transparente și tranșante. Energia pe care o aduce un om nou poate influența pozitiv sau negativ echipa, de aceea este important ca, pe lângă toate abilitățile profesionale pe care le are, acesta să se potrivească cu vibe-ul echipei existente, pentru a se integra în atmosfera de lucru.
Lecția loialității sau cum determini angajații să fie mai implicați
Trebuie să fii foarte atent la ceea ce își doresc angajații și ceea ce au nevoie, pentru a vedea dacă îi poți ajuta și în ce măsură, în așa fel încât ei să vină cu bucurie la birou și să nu simtă presiunea și constrângerea dată de sarcini.
Pachetele de beneficii care pot fi oferite angajaților sunt variate și cu siguranță îi vor motiva, dacă le vor satisface nevoile reale. Ele pot cuprinde, spre exemplu, abonamente la platforme care facilitează accesul la cărți sau abonamente la săli de fitness, lectura și mișcarea fiind două dintre activitățile care ajută la creșterea stării de bine a angajaților și, implicit, la îndeplinirea obiectivelor propuse la nivelul unei echipe.
Sunt domenii în care angajaților, spre exemplu, li se oferă printre beneficii și posibilitatea de a beneficia de o pauză în timpul programului de la birou, pentru a se odihni, deoarece o persoană odihnită este mai productivă, dar sunt și activități în care nu se poate oferi un asemenea beneficiu, din cauza domeniului de activitate, aspect care trebuie comunicat de la bun început, prin argumente solide, nu doar: „Nu vă putem trimite acasă să vă odihniți, pentru că la noi în companie nu s-a mai făcut acest lucru.”
În business este nevoie ca totul să fie măsurat, cuantificat, ca să poți vedea dacă o schimbare legată de angajați poate fi una pozitivă sau poate produce deficiențe în fluxul de lucru. De exemplu, munca unui angajat la un supermarket, care abia are timp să își ia o pauză de prânz, nu poate fi comparată cu munca unei persoane de la recepție, care, în anumite domenii, înseamnă doar câteva programări într-o zi. Schimbările care aduc beneficii pentru angajații pot fi oportune pentru companie. O simplă măsură prin care se reduce programul zilei de vineri sau acordarea, vara, a unei zi de vineri liberă, o dată la două săptămâni, poate crea premisele unei relații manager-angajați bazată pe loialitate și respect. De asemenea, atunci când volumul de muncă este mare pentru toți cei din echipe, se poate acorda pe rând, fiecăruia, câte o zi liberă în perioada aglomerată respectivă.
Încrederea managerilor în tinerii la început de drum
Mulți antreprenori au înțeles că investiția de timp și resurse financiare sau de altă natură în angajații tineri poate fi un risc, dar poate fi și de bun augur pentru viitorul business, mai ales dacă reușești să-i motivezi și să-i implici în activitățile companiei.
Într-un business este mai ușor să înveți pe cineva tot ceea ce trebuie să știe despre activitățile și sarcinile zilnice, dacă are un mindset deschis spre așa ceva, decât să schimbi anumite tipare, după care funcționează angajații cu experiență. Angajarea de persoane tinere aduce un plus de energie, de entuziasm, care se poate transmite echipei existente, de aceea un antreprenor sau un manager al unei companii ar trebui să se orienteze și spre studenți, pe care îi poate forma potrivit culturii organizaționale proprii.
„Pentru că ne dorim oameni tineri în echipă, biroul nostru de traduceri are un parteneriat cu Facultatea de Limbi și Literaturi Străine, ceea ce oferă posibilitatea studenților să beneficieze de programe de internship în cadrul echipei noastre. Această colaborare este una care oferă beneficii ambelor părți, astfel că unii dintre studenți au rămas la noi ca angajați după finalizarea internship-ului”, a spus Ana Roșca, fondator Traduce.re.
Managerii, modele pentru tineri
Tinerii din prezent, cei din generația Z, sunt mult mai receptivi și deschiși comunicării decât persoanele din alte generații. Angajații potriviți sunt inspirați de liderii potriviți. Astfel că liderii ar trebui să nu se plafoneze și să se autodepășească, să-și îmbunătățească permanent abilitățile profesionale, pentru ca valorile și principiile lor să inspire restul echipei. În prezent, oamenii sunt deosebit de atenți la propriile dorințe și nevoi și, dincolo de salarii și alte beneficii, aleg proiectele care se potrivesc energiei și stilului lor de viață, cele care îi inspiră, care îi face să vibreze sufletește și să simtă că au un cuvânt de spus și că aduc o schimbare în domeniul lor de activitate.
Ana Roșca traduce starea de bine a unor echipe performante și loiale prin intermediul a două business-uri. Ea urmează calea antreprenoriatului de 18 ani, astfel că de pe băncile facultății a trecut în 2006 direct la înființarea biroului de traduceri și interpretariat Traduce.re.
Pasiunea pentru antreprenoriat și entuziasmul legat de noi începuturi au determinat-o să preia în 2020 un nou business, un salon de înfrumusețare, Urban Mom Studio, situat în proximitatea biroului de traduceri și care fusese puternic afectat de pandemie, deși activa pe piață de 15 ani.
Detalii despre Ana, proiectele și oamenii săi puteți găsi mai multe detalii și pe pagina de Facebook.