Mai putem neglija inteligența artificială?
O serie de studii marca Frappe Digital arată că inteligența artificială (IA) s-a insinuat în viața noastră de zi cu zi, devenind parte integrantă a activităților unei părți însemnate dintre români. IA este văzută mai degrabă cu entuziasm decât cu teamă (26% vs 20%), dar riscul ca aceasta să le ia slujbele nu este nici neglijabil și nici ignorat.
Chat Boții au început să facă parte din viața noastră curentă într-un ritm greu de anticipat cu puțin timp în urmă. În numai doi ani de la lansarea ChatGPT, aproape jumătate (47%) din populația între 18 și 65 ani și peste 80% din tineri (18-29 ani) au ajuns să-l folosească în România, în mediul urban. De altfel, entuziasmul în rândul tinerilor crește și mai mult când vorbim de adolescenți, unde utilizarea ChatGPT atinsese 60% încă din primele 9 luni de la lansare.
Dacă la început curiozitatea a fost dominantă în utilizarea ChatGPT, iată că aceasta scade semnificativ (de la 49% la 38%) în detrimentul unor sarcini utile si bine definite. Principalele utilizări sunt legate de obținerea de informații generale (59%), îmbunătățirea textelor scrise (40%) și traduceri (32%). O creștere a frecvenței de utilizare de la un an la altul (de la de 4,5 ori pe lună în 2023 la de 6 ori pe lună în 2024) este încă un semnal că ChatGPT își găsește pe repede înainte utilitatea în viață noastră de zi cu zi.
Utilizarea ChatGPT în scopuri profesionale (16%) este mai redusă decât cea în scopuri personale (42%), dar crește mai repede de la un an la altul (+170% profesional față de +91% personal între iunie 2023 și noiembrie 2024). De altfel, peste trei sferturi din români cred că “Inteligența artificială va ajuta mult la creșterea productivității”.
Odată cu creșterea productivității apare însă și reversul medaliei, și anume înlocuirea de către IA a slujbelor care în prezent sunt prestate de oameni. În 2024, 26% din persoanele active din mediul urban se așteaptă ca IA să înlocuiască locul lor actual de muncă, în creștere de la 22% în urmă cu un an. Totodată, 31% din persoanele intervievate care aveau un loc de muncă spun că au auzit de inițiative de introducere a inteligenței artificiale la ei în firmă, în creștere de la 23% în 2023.
Datele de mai sus se bazează pe 3 studii realizate în iunie 2023, octombrie 2023 și noiembrie 2024 pe eșantioane de 1120, 968 respectiv 1057 de persoane. Eșantioanele sunt reprezentative pentru populația cu vârste de 18-65 ani din mediul urban. Datele au fost culese online folosind panelul Daedalus Online.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 293