Sursa foto: Pixabay.com
Să nu investim foarte mult timp în a încerca să înțelegem criza actuală Este de preferat să sărim peste această etapă în care punem criza sub semnul întrebării, încercând să o descifrăm și să o înțelegem găsind diverse explicații cauzale și să trecem la acțiune. Să înțelegem criza actuală ar putea fi un efort zadarnic (cel puțin în această perioadă de început a pandemiei) pentru că suntem înclinați să cădem în capcanele înțelegerii (găsirii cauzelor și a explicațiilor) și ale validității (convingerile noastre să aibă titlu de adevăr și să nu le punem sub semnul îndoielii). Să lăsăm loc incertitudinii, să luăm în calcul un cadru flexibil în care putem acționa. În situația actuală orice încercare de predicție devine imposibilă sau eronată încă din fașă pentru că avem prea multe necunoscute. Măsurile de distanțare socială ar putea fi extinse pentru perioade mai lungi decât cele estimate. Totul este în desfășurare și trebuie să ne gândim la soluții inovatoare, neconvenționale despre cum putem atenua șocul pentru organizațiile pe care le conducem.
Să evaluăm criza în organizația noastră și să ne gândim la construirea unui plan de criză
Pentru orice antreprenor și manager, criza reprezintă o experiență extrem de stresantă pentru că, înainte de toate, trebuie să gestioneze și toată panica răspândită peste tot în jurul lui.
Cu toate acestea, o primă evaluare a crizei în organizația noastră este esențială. Printre cele mai frecvente semne ale crizei organizaționale sunt următoarele: managerii își petrec foarte mult timp în teleconferințe căutând să înțeleagă ce se întâmplă în realitate, se formează bisericuțe între colegi, care dezbat criza și bârfele referitoare la organizația lor, se discută despre țapi ispășitori, despre cei responsabili de criza actuală (China, SUA, teoria conspirației, statul neputincios etc.), mulți dintre angajați se gândesc la ceea ce este mai rău, la pierderea job-ului etc. Toate aceste semnale exprimă gradul de neliniște, de panică din cadrul organizației noastre, iar în rolul de antreprenor sau de manager este necesar să ne dăm seama de importanța componentei emoționale în gestionarea crizei. În vederea construirii unui plan de criză, avem nevoie de o stare emoțională stabilă, potrivită pentru realizarea unor analize și luarea unor decizii raționale. Iar pentru obținerea unei stări emoționale potrivite pentru organizația sa, orice antreprenor sau manager trebuie să folosească instrumente de intervenție psihologică, de gestionare psihologică a colaboratorilor săi.
Starea emoțională potrivită este o condiție sine qua non pentru construirea unui plan de criză, cu atât mai mult cu cât acesta nu este altceva decât un plan de dezvoltare, un plan de a creștere în condițiile scăderii pieței, de a face „imposibilul” (schimbările, transformările necesare) pentru a crește mai mult decât concurența sau de a scădea mai puțin decât ea în condițiile reducerii volumului pe client și a micșorării numărului de clienți.
Prin urmare, în rolul de antreprenori sau manageri n-ar fi rău să ne stabilim două priorități, direcții generice de abordarea a crizei: una legată de partea emoțională, psihologică și o alta referitoare la partea rațională, economico-financiară. Intervenția psihologică are ca scop să le reducă gradul de teamă, să-i liniștească pe ceilalți (colaboratori, subordonați, clienți, furnizori) astfel încât aceștia să fie cât mai puțin influențați în sens negativ. Problema majoră cu criza actuală este că ne influențează și ne schimbă viața de zi cu zi, modelul și stilul de muncă.
De cealaltă parte, abordarea rațională vizează să obținem și să verificăm informațiile despre criză și să construim un plan cu tot ceea ce ar putea să facem pentru a depăși criza acordând o atenție sporită lichidităților și cheltuielilor.
De obicei, în abordarea crizelor, antreprenorii și managerii au tendința de a avea prea multă grijă de partea rațională și neglijează partea emoțională.
Să construim un plan de gestionare a crizei/strategii de management al crizei
Plecând de la aceste două priorități ale intervenției manageriale – emoțională și rațională – construirea unui plan coerent de management al crizei ar putea fi focalizat pe două strategii principale: de gestionare emoțională a stării de criză și de gestionare economico-financiară.
A. Strategia de gestionare psihologică a stării de criză este focalizată, în special, pe următoarele acțiuni:
- informarea frecventă (zilnică) și periodică a angajaților cu privire la ce se întâmplă în organizație;
- stabilirea procesului de schimbare organizațională și a schimbărilor majore (ce vom face în următoarea perioadă, care sunt alternativele etc,);
- stabilirea și clarificarea unui calendar de schimbare și dezvoltare;
- motivarea oamenilor prin diverse acțiuni informale (discuții individuale la telefon de încurajare, întâlniri virtuale cu scopul de a genera emoții pozitive etc.);
- investirea în programe de training pentru pregătirea angajaților să facă față crizei (managementul crizei, managementul schimbării etc.).
- existența (asigurarea) unui nivel bun al lichidităților (și/sau găsirea surselor de finanțare potrivite);
- reducerea costurilor operaționale;
- continuarea investițiilor pe termen mediu și lung;
- concentrarea pe produsele și/sau serviciile relevante (și diminuarea/renunțarea pentru o anumită perioadă a ceea ce este non-core business, înghețarea sau ieșirea de pe segmentele de piață în cădere etc.);
- concentrarea pe clienții fideli și realizarea unor acțiuni de creștere a implicării, încrederii și loialității unor segmente de clienți printr-o înțelegere mai bună a nevoilor lor specifice și a modului în care sunt afectați de criză;
- dezvoltarea calității relațiilor cu furnizorii (inclusiv cu băncile);
- luarea rapidă a deciziilor (cu atenție la analiza riscurilor) și implementarea imediată a acțiunilor stabilite.
- Considerarea crizei la dimensiuni mult mai grave decât pare la prima vedere. În acest sens, putem să ne imaginăm cel puțin trei scenarii pesimiste – mai grav, foarte grav, extrem de grav – și să le explicităm printr-o scurtă descriere a modului în care credem că vor evolua lucrurile.
- Asigurarea transparenței și a unui dialog continuu (a unei comunicări frecvente). Există tendința firească din perspectivă psihologică, individuală, ca mulți executivi și manageri să blocheze informațiile și comunicarea pe timp de criză. Iar asta este complet greșit. Pentru că în aceste situații delicate este foarte important sa existe o comunicare permanentă pentru a preîntâmpina reacțiile oamenilor. Să nu uităm că până la urmă tot ce este ascuns se va afla.
- Testarea limitelor celor de jos și a celor de sus: cel mai pesimist scenariu posibil. Pentru asta este necesar să ne gândim care sunt măsurile care le-am putea lua în situația cea mai gravă. În criză, este obligatoriu să fie luat în considerare și cel mai pesimist scenariu posibil, la fel cum în perioada de creștere ar trebui gândit cel mai bun scenariu posibil.
- Schimbările în rândul angajaților. Deși este unul dintre cele mai dureroase aspecte, pentru supraviețuire este nevoie să ne gândim și care sunt potențialele schimbări de personal, bruște și cu impact asupra afacerii; care sunt cele mai defavorabile scenarii în ceea ce privește angajații companiei noastre. Din păcate, orice criză aduce cu sine și vărsarea de sânge.
- Să avem o perspectivă minimă a ceea ce va fi după criza. Nu în ultimul rând, unul dintre cele mai importante obiective în controlul crizei este legat de ceea ce ne propunem să fim după perioada de criză. Prin urmare avem nevoie să ne gândim și la scenariile în care afacerea și organizația noastră va rezista crizei și va deveni mai puternică și mai competitivă.