Preocuparea pentru starea de bine – lux sau necesitate?
La începutul anului 2001, am organizat un eveniment dedicat unui concept nou în România, la acea vreme: inteligența emoțională. Îmi amintesc că am vorbit atunci mai multor clienți, români și străini, despre acest concept. Puțini au rezonat însă. Era greu să facă legătura cu impactul asupra rezultatelor financiare. Inteligența emoțională părea a fi bla, bla de resurse umane. Un client expat chiar mi-a spus să fug de acolo cu poveștile de adormit copiii.
Nu a trecut mult timp și inteligența emoțională a devenit la modă, atât de la modă încât am ajuns să cred că se vorbește exagerat de mult despre ea, spre deosebire de alte inteligențe. Dar e normal să fie așa. După ce ani de zile IQ-ul a fost ridicat în slăvi, oamenii și-au dat seama că nu mai este suficient, ba chiar că poate fi dăunător dacă nu este completat de alte aspecte: inteligența emoțională, cea culturală, cea socială, de pildă.
Cred că suntem într-o perioadă în care asistăm la o altă preocupare: cea pentru starea de bine a oamenilor în organizații. Concepte precum ‘sănătate mintală’, ‘stare de bine’, au început să fie printre preocupările oamenilor de resurse umane. Aceștia sunt la mijloc între top management și organizație. Ei iau pulsul, sunt atenți la schimbări, la tendințe și încearcă să schimbe politici în organizații, pentru a susține strategia firmelor și a păstra un nivel de satisfacție adecvat printre oameni. De ce? Pentru că această satisfacție poate afecta productivitatea și rezultatele financiare.
Starea de bine nu va fi un lux, așa cum, poate, pare acum. Va fi o necesitate. Avem, în organizații, generații diferite, cu așteptări, valori diferite. Ceea ce generația X acceptă ca un dat incontestabil – modul de raportare la un job, la responsabilități, asumarea fără a pune prea mult sub semn de întrebare – este văzut diferit acum de către generația foarte tânără. Oportunitățile sunt diferite, lumea a devenit o scenă pe care poți schimba rolurile fără a sta prea mult pe gânduri, fară a îndura inadecvări. Politicile și procedurile, modul de tratare a angajaților e bine să țină pasul cu schimbările societale.
În plus, progresul tehnologic ne cere să fim flexibili, să ne adaptăm rapid, să ne reinventam de câteva ori în cursul vieții, iar acestea nu sunt chiar floare la ureche. Stresul care însoțește toate aceste schimbări este în creștere. Un studiu citat de Motivosity în ‘Guide for Wellbeing at Work’ și condus în China, Spania, Italia, Iran, USA, Turcia, Nepal și Danemarca, arată că, în timpul pandemiei, starea de bine a angajaților a scăzut dramatic în ultimul an. Nivelul de anxietate a crescut de la 6.33% la 50.9%, depresia a crescut de la 14.6% la 48.3%, PTSD (post traumatic stress disorder) a crescut de la 7% la 53.8%, iar stresul de la 8.1% la 81.9%.
Nu cred că există rețete magice, mai ales că încă suntem în ceața pandemiei. Sigur, mai avem și porțiuni în care pare că vedem mai clar, dar în zare se anunță o nouă zonă de ceață, un val 4, incertitudinea legată de lucrul de acasă, de la birou sau de oriunde. În plus, angajații nu se vor întoarce la cum a fost înainte. Dacă pot lucra de acasă, o vor face, în mare parte. Dacă pot lucra de oriunde, o vor face.
Cum pot companiile să asigure o stare de bine?
Sunt multe moduri. În primul rând, să conștientizăm că există o problemă. Apoi, e nevoie să fie regândit modul de lucru, de management, de colaborare, evaluare, dezvoltare, motivare, poate și pachetele de asigurări de sănătate. Toți vrem o oarecare siguranță, toți avem nevoie să fim cu ceilalți, din când în când, să știm că suntem apreciați, să ne simțim ‘parte din grup’. Cum însă ne vom programa ca să fim la birou pe rând? Unii au construit aplicații pentru aceste programări, alții mai așteaptă până decid.
Starea de incertitudine se joacă însă, până una alta, cu mintea și starea oamenilor.
Un studiu din 2019 al OMS arată că depresia și anxietatea au cauzat scăderea productivității oamenilor, iar costul cu această scădere, la nivel global, a fost de 1 trilion de dolari.
Voi încheia citandu-l pe Marc Benioff, CEO al Salesforce și investitor la Thrive Global:
‘Este momentul ca fiecare dintre noi să-și pună aceste întrebări: Ce ne dorim cu adevărat în această lume nouă? Cum ne percepem noi afacerile, societatea și chiar pe noi înșine? Știm că viitorul nu se compară cu trecutul, așa că haideți să ne întrebăm ce este cu adevărat important pentru noi și să prioritizam acele lucruri. Împreună putem face asta și doar împreună vom reuși’.
Și, dacă doriți să citiți mai multe, vă recomand un articol al Ariannei Huffington, cea care a început să vorbească despre starea de bine de câtiva ani deja:
https://www.thriveglobal.ro/stories/noul-model-de-munca-hibrid-cere-aptitudini-hibrid/
Imagine de Karolina Grabowska de la Pixabay