Cum să construiești un brand puternic de angajator. Lecții de la un lider în inovație și sustenabilitate
Atragerea și retenția talentelor devin tot mai dificile, așa că firmele trebuie să-și consolideze imaginea și să-și demonstreze angajamentul față de angajați. În acest context, am avut ocazia de a discuta cu Smărăndița Schnel, HR Country Director al Saint-Gobain România, despre secretele din spatele succesului lor ca angajator de top și despre valorile care ghidează organizația. Saint-Gobain este recunoscută pentru capacitatea sa de a crea un mediu de lucru pozitiv și motivant, dar și pentru angajamentul său față de sustenabilitate și inovație.
Un brand puternic de angajator e un cumul de reputație și responsabilitate, drept urmare are în fundație lianți importanți. Care sunt, în cazul companiei dvs, acești lianți, acele elemente centrale în jurul cărora v-ați construit brandul de angajator?
Suntem o companie condusă de ambiția de a crea un viitor mai bun și mai sustenabil pentru oameni. Alăturându-te Saint-Gobain, devii parte dintr-o comunitate care te va ajuta să inovezi și să obții performanțe pe măsura ambițiilor tale.
Grupul Saint-Gobain se concentrează pe recrutarea celor mai bune talente pentru toate entitățile sale, de la ingineri și operatori de producție, până la reprezentanți de vânzări și specialiști în lanțul de aprovizionare. La baza acestei relații, Saint-Gobain pune capacitatea sa de a instrui și a oferi suport permanent colegilor pentru dezvoltare, printr-un proces personalizat de comunicare și monitorizare a performanței.
Măsurăm periodic nivelurile de satisfacție, dar și de angajament ale echipelor noastre. Conform celui mai recent sondaj derulat de Ipsos în 2023, 89% dintre angajații Saint-Gobain la nivel mondial sunt mândri că lucrează la noi. Mai mult, la nivel global, Grupul Saint-Gobain a fost desemnat „Angajator de Top” pentru al 9-lea an consecutiv, fiind una dintre cele doar 17 companii din întreaga lume care au primit această recunoaștere din partea Top Employers Institute. În România, Saint-Gobain a primit această certificare pentru al 8-lea an consecutiv, aceasta fiind o confirmare a angajamentului colegilor noștri și a efortului depus constant pentru a oferi un mediu de lucru pozitiv și motivant.
Printre cele mai importante criterii care ne ghidează acțiunile sunt: „etica și integritatea”, în conformitate cu Principiile de Conduită și Acțiune respectate de fiecare angajat al Grupului; scopul nostru „MAKING THE WORLD A BETTER HOME”; „învățarea permanentă”, ceea ce ilustrează eforturile de a ne sprijini echipele în dezvoltarea competențelor. La toate acestea se adaugă „brandul de angajator”, susținut de promisiunea noastră: „Oriunde te-ai afla, lasă personalitatea ta unică și valorile noastre să te ghideze pentru a construi o lume mai sustenabilă.”
Categoric, nu există o formulă magică ori universal valabilă în atragerea, recrutarea și reținerea talentelor. Dar sunt ingrediente speciale, pe care fiecare companie le folosește în propria rețetă de succes. Care sunt acestea în cazul companiei dvs?
Rețeta noastră este complexă. În primul rând, încercăm să creăm și să încurajăm o cultură colaborativă, construind și acordând încredere tuturor colegilor noștri. Cultura noastră, modul în care interacționăm și relaționăm, este alcătuită din trei valori fundamentale: încredere, împuternicire și colaborare. La fel, datorită unui model agil de abordare, ne dorim să ne consolidăm cultura de inovare, prin promovarea creativității, a inițiativei individuale și a asumării riscurilor. Având libertate de acțiune și putere decizională, echipele se simt implicate, aderă la cultura corporativă și participă deplin la performanța generală.
Mulți dintre noii colegi descoperă, călcându-ne pentru prima dată pragul, că poți avea un loc de muncă unde te simți bine și faci lucruri interesante. Și nu doar atât – aici găsesc ingredientele unei cariere în care pot face performanță nu doar la nivel național, ci chiar la nivel global.
A fi un bun angajator înseamnă, practic, să oferi un loc de muncă în care angajații să vină cu plăcere, să se simtă respectați, apreciați pentru contribuția lor, dornici să se dezvolte profesional. Cum se reflectă în rezultatele companiei această siguranță și stare de bine a angajaților – ca productivitate, dar și ca implicare, angajament, loialitate etc?
În Saint-Gobain am înțeles demult legătura dintre asigurarea unor condiții de muncă excelente, nivelul ridicat de satisfacție a angajaților și performanțele companiei noastre. Prin interacțiunile de zi cu zi, prioritizăm asigurarea unui mediu de lucru motivant, atractiv pentru fiecare dintre noi, plasând în centrul preocupărilor noastre atitudinea și implicarea managerială. Într-o lume a schimbărilor rapide, ne dorim ca orice coleg de la Saint-Gobain să experimenteze dezvoltarea competențelor, a stării de bine și a angajamentului.
Considerăm important feedbackul oferit în mod anonim de către colegii noștri prin intermediul sondajului de satisfacție a angajaților me@Saint-Gobain. În 2023, 94% dintre colegii din România au afirmat că sunt respectați indiferent de profilul lor, 93% au afirmat că se simt mândri să lucreze la Saint-Gobain, 92% consideră că echilibrul dintre viața profesională și cea privată este satisfăcător, în timp ce 90% dintre ei recomandă compania ca fiind un loc bun de muncă. Nivelul de retenție e și el unul foarte ridicat – avem foarte mulți colegi care sunt alături de noi de peste 10, chiar 15 ani. Cei mai buni ambasadori ai unei companii sunt angajații, dar și comunitatea în care performează.
Care sunt valorile și principiile pe care compania dvs își consolidează imaginea și buna reputație în această piață atât de concurențială?
Credem, oferim și cerem un angajament profesional solid, respect, integritate, loialitate și solidaritate. Pentru noi, lucrurile acestea nu sunt doar cuvinte, sunt principii fundamentale care stau la baza imaginii și reputației noastre.
În plus, ajută faptul că traiectoria noastră spre performanță trece prin două puncte cheie: inovație și sustenabilitate. Suntem promotori ai proiectelor pentru decarbonizare în domeniul construcțiilor, proiecte din ce în ce mai importante, atât pentru publicul larg, cât și pentru angajații noștri actuali și viitori. Atunci când își lasă salopetele în vestiarele de la muncă sau își închid birourile, colegii noștri se duc acasă, mulți dintre ei în case construite cu materialele noastre, case în care trăiesc și își cresc familiile. Când trec de ușa căminelor lor, sunt bucuroși că lucrează într-o companie care face lumea un loc mai bun și mai sustenabil prin toate acțiunile ei, de la felul în care își tratează angajații, până la produsele și soluțiile pe care alege să le dezvolte.
Care sunt modalitățile prin care compania dvs a investit în oameni? Ce așteptări ați avut, ce ați obținut? La Saint-Gobain, este important ca fiecare coleg să își atingă întregul potențial de creștere, valorificându-și punctele forte și primind din partea noastră toată încrederea și susținerea de care are nevoie. Avem un mediu de lucru în care ideile înfloresc, având șansa să influențeze realitatea globală a domeniului construcțiilor, prin proiecte importante, cu impact național, regional sau internațional.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 290
Pentru abonare, click aici