Leadership 10: Recunoaște valoarea muncii oamenilor tăi și apreciază-le efortul!
Când vorbim despre leadership, uităm că vorbim în primul rând despre oameni. Nu despre supra-oameni, șefi, directori, manageri și antreprenori care dețin funcții și putere, ci despre ființe umane autentice. Care au nevoie să se conecteze la alți oameni, iar pentru asta au nevoie de cât mai multe perspective asupra vieții. De o privire de ansamblu care să-i scoată din pericolul de a rămâne ancorați în idei fixe.
Poate părea banal, la prima vedere, dar adevărul este că ”oamenii muncesc pentru bani, dar dau tot ce e mai bun din ei pentru recunoaștere și apreciere”, după cum spunea scriitorul american Dale Carnegie, cunoscut pentru munca sa de pionierat în elaborarea cursurilor de dezvoltare personală, vânzări, training de personal și public speaking. Chiar dacă la început o persoană poate fi încântată de remunerația pe care o primește, gradul de implicare va fi direct proporțional cu intensitatea cu care simte că munca sa este apreciată în interiorul organizației. Acestă relație este susținută și de cercetările de specialitate. Potrivit unui studiu realizat în acest an de compania O Great One!, în SUA, 82% dintre cei intervievați susțin că nu simt că superiorii ierarhici le arată aprecierea pentru aportul la dezvoltarea business-ului. Acest lucru afectează negativ moralul și productivitatea – pe cale de consecință, profitul are de suferit. Mai mult, 40% susțin că ar investi mai multă energie la job dacă ar fi apreciați mai des pentru munca lor. Și la români, situația este la fel de tranșantă: lipsa aprecierii este cel mai important motiv pentru care angajații iau în calcul schimbarea locului de muncă. Studiul realizat de Up! Your Service în 2018 arată că 44,8% dintre intervievați cred că nerecunoașterea meritelor este factorul care afectează în cea mai mare proporție loialitatea lor față de angajator. Acest aspect primează chiar și în fața pachetului salarial (32,3%), a volumului mare de muncă (28%), a mediului de lucru stresant (24,8%) ori a controlul exagerat al activității (24%). Costin Raiu, directorul echipei globale de cercetare și analiză de la Kaspersky, ne împărășește 10 lucruri despre importanța recunoașterii valorii muncii și a aprecierii tuturor angajaților.
1. CUNOAȘTE-ȚI ECHIPA CU ADEVĂRAT Cred că este foarte important să îți cunoști oamenii din echipă, să știi care sunt punctele lor forte și cele mai puțin bune, ce preferă să facă și ce activități ar prefera să evite sau să facă mai rar. Pe baza acestor informații, poți să-i implici pe oameni în proiecte în care să aibă ocazia să facă mai mult lucrurile care le plac și la care se pricep mai bine. Automat, rezultatele vor fi mai bune.
2. UN SPAȚIU BENEFIC ÎMPĂRTĂȘIRII IDEILOR La fel de important mi se pare să-i încurajezi pe cei cu care lucrezi să vină cu idei, apreciindu-le interesul și contribuția. În timp, din 50 de idei, sunt șanse mai mari să apară una, două idei bune sau chiar geniale.
3. DE CE ESTE IMPORTANT CA LIDERII SĂ ÎMPĂRTĂȘEASCĂ CÂT MAI MULTE INFORMAȚII CU ANGAJAȚII Respectul este esențial în orice formă de relaționare, fie ea personală sau profesională. Să oferi informații corecte și adaptate rolului fiecăruia dintr-o companie este tot o formă de respect. Nu poate fi vorba de respect și de încredere, atunci când informația este incompletă sau lipsește total și își fac loc zvonurile – mai ales atunci când se petrec schimbări importante. În acest caz, oamenii nu se vor simți, natural, atașați de companie. La nivelul fiecărei echipe, contează foarte mult ca fiecare om să știe ce se așteaptă de la el pentru a-și face treaba mai bine sau a negocia aspectele care îl nemulțumesc. Informațiile clare și transparente sunt, în opinia mea, esențiale nu doar dinspre lideri către membrii echipei, ci și în sens invers. Costin Raiu, directorul echipei globale de cercetare și analiză, Kaspersky
4. CE ÎNTREBĂRI I-AR PUTEA AJUTA PE ANGAJAȚI SĂ SE SIMTĂ MAI APRECIAȚI LA JOB? Ce merge bine / apreciezi la munca ta? – este mai ușor pentru ambele părți să înceapă cu aspectele pozitive. Ce ar putea merge mai bine? – o abordare pozitivă a unor posibile aspecte negative ajută la identificarea lucrurilor care pot fi îmbunătățite. Cu ce te-aș putea ajuta eu ca lucrurile să meargă mai bine? – o întrebare care nu trebuie pusă decât daca există, în mod onest, disponibilitatea de a contribui și din partea liderului.
5. LIDERUL TREBUIE SĂ DEMONSTREZE CĂ ȚINE CONT DE SUGESTIILE VENITE DE LA CEILALȚI Dacă cere sugestii, în primul rând să fie pregătit să dea curs unora dintre ele. Fie că are o modalitate directă de a primi sugestii, fie una anonimă, de genul cutiei cu idei, trebuie să existe o congruență între ce face și ce spune un manager. Dacă spune/promite lucruri pe care apoi le uită, prins în vârtejul activităților de zi cu zi, credibilitatea sa are de suferit. Depinde de fiecare cum alege să procedeze – de exemplu, atunci când primește idei care i se par utile, ar putea să trimită un mesaj către toată echipa în care să anunțe că ideea respectivă – care a venit de la angajatul X – i se pare foarte bună și că o vor implementa. Eventual, poate premia periodic cele mai bune idei.
6. ÎNCEPE CU LUCRURILE ELEMENTARE Primul pas ar fi ca liderul să comunice, direct, ce a apreciat, apoi să mulțumească atunci când cere eforturi deosebite din partea oamenilor. Consider că acestea sunt măsurile elementare și cele mai importante, urmate de alte recompense și beneficii, în funcția de politica firmei în acest domeniu.
7. FEEDBACK-UL POZITIV Feedback-ul pozitiv este important nu doar pentru copii, ci și pentru oamenii mari. Există studii care au evidențiat clar beneficiile feedback-ului pozitiv: de exemplu, un studiu Gallup a arătat că 67% dintre angajații ai căror manageri se concentrau pe părțile lor bune, erau mai implicați în munca lor, comparativ cu 31% dintre angajații ai căror manageri tindeau să le sublinieze punctele slabe.
8. FIECARE OCAZIE E CEA MAI BUNĂ OCAZIE Feedback-ul pozitiv este binevenit de fiecare dată când e cazul – obiective îndeplinite, spirit de echipă dovedit, o inițiativă bună sau orice consideră managerul că a fost remarcabil sau bine făcut.
9. SINCERITATEA PRIMEAZĂ Atunci când oferi feedback, cred că e important să fie sincer și axat pe situația respectivă, nu să rostești doar o frază de complezență, ce poate fi folosită pentru oricine.
10. CÂT CONTEAZĂ CA SEMNELE DE APRECIERE SĂ FIE PERSONALIZATE Foarte mult, pentru că mesajul autentic nu poate fi decât personalizat. Cred că mai este important ca semnele de recunoaștere să vină prompt și să aprecieze acele valori pe care compania dorește să le promoveze.
Articol preluat din numărul 260 al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici.