Manageri în era inteligenței artificiale
Dezvoltarea amețitoare a inteligenței artificiale (IA) produce îngrijorare în rândul managerilor și profesioniștilor, care se tem că aceasta îi va disloca din organizații. McKinsey Global Institute preconiza la începutul lui 2024 că, până în 2030, vor dispărea între 400 și 800 de milioane de locuri de muncă destinate oamenilor.
Pe de altă parte, IA reprezintă o ușurare pentru cei care au de luat decizii bazate pe potopul de date necesare. În ultimii 3 ani, a crescut de 10 ori numărul deciziilor și 85% dintre manageri sunt stresați din această cauză, arată un studiu Oracle din 2023, asupra a 14000 subiecți din 17 țări. Deciziile eronate au produs costuri nejustificate, care au redus profiturile și au cauzat prejudicii strategice, legale și de reputație. 97% dintre conducători și-ar dori ajutor digital și roboți, dar pun sub semnul întrebării etica și acuratețea rezultatelor.
Puncte forte ale inteligenței artificiale
Mulți oameni au mai multă încredere în IA decât în manageri, atunci când este vorba de elaborarea strategiei – arată un studiu Potential Project realizat la finalul anului 2023, pe un eșantion de peste 600 de angajați. Ei declară că IA poate să analizeze mai rapid baze uriașe de date și să previzioneze cu mai mare precizie tendințele.
De asemenea, consideră aceștia, IA este mai corectă, consecventă și obiectivă în planificare, prioritizarea activităților, alocarea de sarcini, evaluarea performanței, nefiind influențată de starea de spirit, preferințe, agende personale, competiția dintre departamente, situații conjuncturale, așa cum sunt oamenii. 43% dintre respondenți sunt de acord sau foarte de acord ca IA să se implice în aceste activități, iar 23% sunt neutri. 45% dintre respondenți ar fi de acord sau foarte de acord să primească feedback de la AI, așteptându-se la opinii obiective și prompte referitoare la punctele lor forte și slabe și la sfaturi de îmbunătățire. IA este utilă integrării noilor angajați în organizație și poate fi un bun coechipier.
Aceste rezultate concordă cu ceea ce mi-a spus de curând un manager foarte tânăr, aparținând generației Z, despre superiorul lui, din generația Y: „Șeful meu nici măcar nu știe exact ce fac. Este prea preocupat de propria promovare. Cred că un robot mi-ar fi de mai mare ajutor pentru dezvoltarea mea”.
Limite ale inteligenței artificiale
Oamenii au o încredere limitată în potențialul IA de a înțelege comportamentele de muncă (55% dintre respondenți sunt în dezacord, 22% sunt neutri, conform studiului) și resorturile emoționale ale deciziilor (60% în dezacord). Or, se știe că între o decizie perfectă, neacceptată de oameni cu inima deschisă, și una care nu este la fel de bună, dar pe care aceștia și-o asumă, a doua are mai multe șanse să fie pusă în practică, perfecționată pe parcurs și să dea rezultate.
În plus, oamenii nu au încredere în modul cum ar putea utiliza IA datele lor personale.
Prin urmare, IA nu se poate adapta, cel puțin deocamdată, climatului organizațional, uneori haotic, plin de agende personale, speranțe, sau îngrijorări, iar oamenii își doresc să fie conduși de oameni care să manifeste multă grijă față de ei.
Managerii performanți sunt ajutați și nu dominați de inteligența artificială
Este necesar deci ca IA să fie abordată echilibrat, ținându-se cont atât de utilitatea cât și de pericolele ei. Și, mai ales, nu trebuie uitat că rezultatele pe care le generează depind de oameni, pentru că ei sunt cei care aleg sistemele utilizate în fiecare domeniu și pun întrebările atunci când îi trasează sarcini.
IA este utilă atunci când rezolvarea unei situații solicită cunoștințe și gândire rațională. Ea generează creșteri de productivitate, eficiență, decizii mai bune și mai rapide. Poate suplini deficitul de memorie și atenție, sau oboseala oamenilor, care apar mai ales sub presiunea termenelor foarte scurte.
Cu ajutorul IA, managerii câștigă timpul necesar pentru latura umană și emoțională a muncii lor. Își pot manifesta mai bine atenția, grija și aprecierea, au răgazul pentru discuții sincere și curajoase cu oamenii și pot fi mai prezenți în procese sensibile, ce implică multe emoții, ca cele de angajare și promovare. Toate sunt în beneficiul atragerii, motivării și retenției talentelor.
Managerii performanți și care au un comportament uman nu au de ce să se teamă de IA. O pot transforma într-un partener util, care le dă timp să își folosească și să își dezvolte continuu competențele de leadership.
Calitățile umane cele mai importante pentru manageri
Oamenilor le place să fie conduși de lideri care se comportă ca oamenii obișnuiți, își recunosc vulnerabilitățile, imperfecțiunile și limitele și nu pretind că au mereu toate răspunsurile. Trăsături umane importante pentru conectare și necesar a fi dezvoltate sunt conștientizarea, compasiunea și înțelepciunea. Este concluzia unui studiu global realizat de Potential Project și trei școli de afaceri de top, asupra a 75.000 de manageri și angajați din multe industrii, pe parcursul unui deceniu.
Conștientizarea este capacitatea de a recunoaște, înțelege, apoi de a stăpâni gândurile, emoțiile, relația cu lumea și oamenii dimprejur. Ajută la dezvoltarea agilității mentale, prin treceri succesive ale atenției dinspre sine spre exterior și invers, pentru alinierea activității proprii la mediul V.U.C.A. IA nu beneficiază de această calitate, de aceea nu poate lua singură decizii, în lumea neliniară.
Compasiunea este capacitatea mentală de a manifesta grijă față de cei din jur. Începe cu empatie și continuă cu intenții și acțiuni benefice celorlalți. Presupune curajul de implicare în discuții sincere și dificile, din care oamenii să afle care este situația lor. Dorința de a le face bine celorlalți elimină egoul, preocuparea excesivă pentru siguranța și liniștea personală, sau teama de discuții. Compasiunea induce siguranța psihologică și încrederea, fiind și ea o trăsătură pe care IA nu o are.
Înțelepciunea este discernământul de a evalua o situație și de a o vedea așa cum este ea, cu dorința de a face ceea ce este bine pentru oameni și pentru organizație și fără ego. Înțelepciunea presupune curiozitate, obiectivitate, o înaltă conștiință și utilizarea valorilor morale. Înțelepciunea este și ea o caracteristică exclusiv umană, pentru că IA nu are discernământ.
Concluzie
Colaborarea dintre oameni și IA este benefică atunci când sistemele sunt bine alese și utilizate. Aceasta aduce un avantaj în plus colaborării inter generaționale, deoarece tinerii sunt mai familiarizați cu tehnologia, în timp ce experții cu vechime știu mai bine ce întrebări să-i adreseze, atunci când o utilizează.
IA va prelua o parte din munca profesioniștilor și managerilor, care vor câștiga astfel timp pentru activități creative, interesante, care presupun interacțiune socială și relații pline de căldură.
Creșterea productivității muncii, scăderea presiunii termenelor scurte de predare asupra oamenilor va face posibilă reducerea timpului de lucru la 32 de ore pe săptămâna.
Mediocritatea, egocentrismul, rigiditatea devin trăsături care-i fac pe oameni necompetitivi pe piața muncii.