Leadership la feminin
Privire de ansamblu
De cinci ani consecutiv, Islanda este țara cu cea mai mică „prăpastie” între sexe, arată statisticile prezentate la Forumul Economic Mondial. Asta înseamnă că islandezele se bucură de acces aproape egal cu bărbaţii la educație și sănătate. România a fost „retrogradată” cu trei poziţii şi se află pe locul 70, imediat după China şi înaintea Italiei.
În ceea ce priveşte raportul salarial între femei şi bărbaţi, România ocupă locul 88, între Japonia şi Namibia, însă, în ceea ce priveşte cuantumul de femei care ocupă posturi de conducere şi funcţii politice, România ocupă locul 46, între Belgia şi Spania, cu un raport de 32 de femei la 68 de bărbaţi.
Cum arată rezultatele studiului cu privire la diversitatea de gen în România
În România nu a fost niciodată cercetată în profunzime această problemă, simultan la nivel individual, organizaţional şi de societate. HART Consulting împreună cu partenerii săi, Adina Bigas, ASEBUSS şi EXEC-EDU au iniţiat şi desfăşurat această cercetare.
Axa 1 – Există stereotipuri la nivelul populaţiei româneşti în privinţa leadershipului feminin versus masculin?
Sunt diferențe minore între grupul de bărbați și femei în ceea ce privește stereotipurile cu privire la diversitatea de gen în leadership, totuși:
- Bărbații operează mai mult cu stereotipuri în privința rolului femeii și al bărbatului în societate;
- Rolul tradițional al femeii este mai mult în mintea bărbaților decât a femeilor;
- Femeile sunt mai dispuse decât bărbații să se implice în acțiuni concrete împotriva discriminării.
Axa 2 – Sunt femeile diferite în termeni de trăsături de personalitate și valori de bărbații în poziţii de leadership? Au liderii români ingredientele potrivite profilului-etalon de lider calibrat internațional pe un eșantion reprezentativ de manageri performanți?
Liderii din România din companiile investigate au ingredientele necesare pentru a fi lideri eficienţi. Nu s-au descoperit diferenţe semnificative majore între profilul liderilor din eșantion şi profilul benchmark al liderului eficient stabilit prin studii la nivel internaţional.
Axa 3 – Ce practici organizaţionale sunt frecvente în România în companiile private cu privire la diversitatea de gen în leadership?
Studiul a relevat că principalele practici organizaționale privind diversitatea de gen pot fi reprezentate de următoarele segmente procentuale:
- 51% dintre companii nu organizează programe sau activități;
- 40% desfășoară anual programe sau activități;
- 6% desfășoară semestrial programe sau activități;
- 3% desfășoară trimestrial programe sau activități.
Practici de diversitate în România
Studiile arată că echipele de top-management, cu o proporţie echilibrată între femei şi bărbaţi, generează rezultate financiare superioare şi un nivel al angajamentului mult mai bun. Diversitatea de gen creează premisele unui business sănătos.
Un exemplu în acest sens vine de la o companie care a înregistrat progrese şi rezultate în acest domeniu: „Demersul Diversitate în cadrul Michelin are ca priorităţi majore: diversitatea culturală, diversitatea de gen, diversitatea generaţiilor şi a persoanelor cu dizabilităţi. Ne propunem în fiecare an obiective ambiţioase pentru fiecare dintre aceste axe. Procentul de femei în organizaţie variază între 30% şi 60% în funcţie de tipul de meserie, ceea ce confirmă rezultatele demersului. Urmărim să păstrăm un echilibru între bărbaţi şi femei încă din momentul recrutării, promovând evenimente unde angajatele Michelin pot împărtăşi candidaţilor experienţa personală şi oportunităţile de carieră”, ne-a spus Felix Oanta, Regional HR Director Central & South Europe Michelin România.
Bărbaţii-lider |
Femeile-lider |
Calmi sub presiune; | Autocritice, cer mult de la ele şi de la alţii; |
Au un bun management al stresului; | Sunt mai înclinate să ceară feedback şi să îl primească; |
Sunt încrezători în forţele proprii, dar şi cu o mai mare înclinaţie spre autosuficienţă; |
Tind să fie mai puţin calme în situaţii de stres şi presiune; |
Sunt competitivi, gata să preia iniţiativa, dominanţi şi energici; | Sunt mai colaborative, mai puţin agresive; |
Creativi, strategi, mai puţin orientaţi spre implementare; | Pot părea mai timide; |
Sunt charismatici; | Sunt mai pragmatice şi mai orientate spre implementare; |
Sunt agresivi, dominanţi; | Pot părea mai impulsive emoţional; |
Nu se tem să ia decizii în situaţii grele, complexe; |
Pot lua decizii mai greu, mai ales în situaţii dificile din dorinţa de a nu dezamăgi sau de a nu greşi; |
Siguri pe sine; |
Par mai nesigure; |
Valorizează succesul, competiţia; | Ţin la latura umană în business; |
Valorizează oportunităţile de business, de a face bani; |
Sunt mai altruiste; |
Mai atenţi la rezultatele financiare. | Sunt mai atente la imaginea companiei; |
Valorizează intuiţia în business. |
Mădălina Bălan este Managing Partner Hart Consulting
Articol preluat din Revista Cariere de martie. Pentru detalii legate de abonare, click aici