Lecția de leadership. Haris Zachariades, CEO SoftOne: „În cele mai multe situații oamenii pleacă din companie pentru că liderul nu reușește să-i inspire”
Cu partenerii săi din SoftOne este prieten din 1980. Sunt 40 de ani. Au trecut prin multe împreună, și bune și rele…Își amintește de primul job! Cine nu își amintește… Era un angajat IT pentru o companie americano-libaneză de construcții, cu sediul în Grecia, o companie mare la acea vreme. Îmi povestește de primul său loc de muncă care are legătură cu afacerea sa. Nu mai vorbește despre spălat de mașini, șofer de taxi, etc, pentru că au fost și de astea…La 26 de ani lucra ca programator. Directorul de IT a părăsit compania la trei luni după angajarea sa și atunci i s-a oferit lui postul, povestește Haris Zachariades despre primii pași în cariera de IT-ist. Iar trecerea rapidă de la simplu angajat la manager nu i s-a părut deloc dificilă. „E nevoie de niște abilități pe care se pare că eu le am. Cunosc mulți oameni care sunt un reper în profesie dar nu au abilități de leadership. Un manager trebuie să fie capabil să comunice, mai ales în domeniul IT. De regulă, un guru programator singurul lucru pe care știe să-l facă este să stea în fața unui computer și să producă minuni dar, dacă-l pui să intre în contact cu oamenii habar nu are de unde să înceapă. Problema e că trebuie să-i dovedești echipei că eforturile lor vor fi răsplătite, pentru că toți din echipă contribuie la dezvoltarea afacerii. Să faci afaceri nu înseamnă deloc doar să ai banii. Trebuie să-i inspiri pe oameni, atingerea țintelor este importantă, înființarea echipelor, păstrarea lor active. În cele mai multe situații oamenii pleacă pentru că liderul nu reușește să-i inspire”.
Haris Zachariades afirmă că prima calitate a unui lider este aceea de a fi capabil să-i asculte pe cei din jur. Mai ales cei care ajung în nivelul C (CEO, COO, CFO). „Dacă ești un bun ascultător atunci vei face mai puține greșeli și vei avea rezultate mai bune. Este de asemenea foarte important pentru executivi să-i inspire pe oameni, să-i ajute să-și împlinească visurile. Cred că oamenii care nu au un vis nu pot obține prea mult. Depinde de lider dacă este sursa de inspirație a celor cu care lucrează. Și în același timp ca lider trebuie să fii un exemplu”.
Haris Zachariades declară că nu ajunge întotdeauna primul la birou, apropo de exemplu în fața colegilor, dar spune că el e cel care pleacă târziu. Și dacă e să numere câte ore lucrează pe zi, atunci se adună vreo 10-12 ore pe zi, inclusiv cele în care „visează cu ochii deschiși”.
Compania a deschis-o în România în urmă cu patru ani cu, cu patru oameni. Acum biroul numără 20 de persoane și probabil se vor mai alătura în viitorul apropiat. „Adevărul e că am schimbat o mulțime de oameni din echipă. Cei care nu s-au putut adapta modelului nostru de lucru sau poate în unele cazuri noi nu ne-am adaptat modului în care vedeau ei lucrurile, ne-am despărțit. Bineînțeles asta înseamnă pierdere de timp și bani, dar așa funcționează lucrurile. Trebuie să găsești persoanele potrivite. Compania are un model, o cultură și trebuie să-i dai credit unei persoane să vezi dacă i se potrivește”.
Ciudățenii de ..România
Ca manager, o parte din responsabilitatea sa este de a construi o echipă puternică. Însă, în România, Haris spune că este de 5 ori mai dificil să găsești oameni pentru angajare și nu pentru că românii ar fi niște ciudați. De cele mai multe ori angajările se fac sub presiune, nu întotdeauna găsești ce vrei dar, într-un final, trebuie să angajezi pe cineva. „Suntem o companie de servicii, lucrăm cu oameni, nu poți ține această afacere cu roboți, cu mașini sau clădiri. Este o afacere «people oriented»”. Despre lucrul cu autoritățile Haris spune că nu știe prea multe, bazându-se pe faptul că are un contabil bun și plătește taxele la timp. E o regulă valabilă oriunde în lume…
Planuri de viitor
Compania este într-o dezvoltare accelerată pe piața regională de soluții software de business. A deschis încă o sucursală în Sofia, Bulgaria, la doar 4 luni după inaugurarea celei din Limassol, Cipru.
Deschiderea noii sucursale face parte din strategia companiei de extindere în regiune și de a acoperi piețele emergente, prin introducerea pe piață a soluțiilor de business de ultimă generație, în Cloud, ce vor permite mediului de afaceri o creștere rapidă și sustenabilă.
În România vor să deschidă birouri în Cluj și Iași dar pentru asta trebuie să găsească persoanele potrivite. „E o adevărată provocare să angajezi oameni de IT în Cluj și mai ales pentru modelul nostru de afacere. Avem nevoie de un IT-ist cu competențe manageriale care să poată să conducă echipa. Ne propunem ca în următorii 5-6 ani să devenim prima companie furnizoare de soluții software pentru România și în regiune. Ne uităm cu atenție. Investim, Investim, Investim. Încercăm să mutăm toate centrele de suport, cel puțin pe cele din Europa de SE, în România. Ultimii patru ani pot fi descriși: «Start-up+new brand = adventure». Să angajezi oameni, să stabilești procedurile, să corectezi unele greșeli pentru că poți să faci lucruri care nu se potrivesc cu realitatea, cu piața, și trebuie să te adaptezi. Dar la final dacă efortul tău este răsplătit, atunci te simți bine”.
Zachariades povestește că criza din Grecia l-a determinat să caute oportunități de dezvoltare în altă parte. Compania avea niște bani disponibili și vroia să se extindă internațional. Iar motivul este pentru care au venit în România a fost că produsele erau adaptate pieței. În patru ani firma a dezvoltat o importantă rețea de parteneri.
„Avem mai mult de 300 de parteneri și 15.000 de clienți. Dacă vrei să traduci asta în cifre putem spune că avem 200.000 utilizatori. Este o comunitate mare. Probabil că biroul din România va crește cu circa 10 persoane pe an dar nu vom ajunge niciodată să angajăm sute de persoane. În același timp noi ne creștem rețeaua de parteneri. Acesta este targetul”.
Zachariades spune că modelul de dezvoltare pe care celelalte companii îl aplică, bazat pe angajări masive este foarte greu de administrat pentru că e nevoie de o armată de oameni care de regulă deservesc doar câțiva clienți. „Din câte știu cea mai mare companie din România are 1000 de clienți. Noi avem în jur de 15.000. E un model diferit de organizare a afacerii. Desigur vă întrebați de ce nu îl aplică toată lumea acest model (n.r. – GTM: Go To Market Model – Model de business prin parteneri autorizați, acoperă fiecare zonă a țării) iar explicația este că trebuie să ai produsul care să se potrivească.”