Cultura organizațională: Concept-cheie pentru un succes de lungă durată
Într-un mediu extern marcat de schimbări, cu un ritm tot mai accelerat, cu noi modele globale de consum de energie și de carburanți, cu transformări tehnologice majore și cu modificări ale obiceiurilor de consum, compania MOL a decis implementarea Strategiei 2030, un demers menit să îi consolideze și dezvolte poziția de lider regional în Europa Centrală și de Est. În cadrul acestui proces, o componentă importantă ține de viziunea culturii organizaționale care trebuie să fie flexibilă la schimbare, să reflecte autentic valorile companiei, dar și să țină ritmul cu schimbările mediului profesional actual.
În acest context a apărut programul Culture 2030, după cum explică Gabriela Neamțu, Head of Corporate Center & HR MOL România. Primul pas făcut pentru implementarea Culture 2030 a fost înțelegerea culturii organizaționale actuale, adică a tuturor practicilor și comportamentelor care definesc modul în care lucrează și interacționează angajații.
„Astfel, a fost rulat un chestionar la nivelul Grupului MOL, iar ulterior au avut loc workshopuri de validare a rezultatelor, cu implicarea angajaților din toate subsidiarele și la toate nivelurile. În baza rezultatelor obținute, au fost stabilite prioritățile și toate aspectele care trebuie gestionate pentru a avea o cultură solidă. Aici aș menționa feedbackul, vizibilitatea managementului, gestionarea schimbărilor și comunicarea. În paralel, am conturat valorile care sunt esențiale pentru a ne ghida în deciziile pe care le luăm zi de zi: oameni, clienți, asumarea responsabilității și agilitatea“, spune Gabriela Neamțu.
Următorul pas în transformarea culturii organizaționale a fost să se asigure că toți colegii din organizație sunt conștienți de cultura companiei și că înțeleg importanța susținerii acestei culturi. „Dezvoltarea unei afaceri se face în primul rând cu oameni. Oamenii sunt cei mai buni ambasadori ai unei companii, ei comunicând – uneori involuntar – despre produsele și serviciile oferite de compania în care lucrează, despre atmosfera de lucru, despre valorile și planurile companiei. Tocmai de aceea nu este întâmplător faptul că la MOL a fost ales, din rândurile angajaților, și un Ambasador Cultural, al cărui rol este acela de a sprijini transformarea organizațională“, explică Gabriela Neamțu.
Acțiuni pentru transformarea culturii
În etapa următoare, la nivelul companiei MOL au fost inițiate acțiuni care să susțină transformarea culturii organizaționale. De exemplu, au fost incluse printre obiectivele anuale ale tuturor angajaților din MOL și unul legat de cultura organizației și de practicarea și încurajarea acelor comportamente dorite.
„Ne dorim să încurajăm o cultură a învățării și dezvoltării personale și profesionale la nivelul Grupului, pentru a oferi angajaților noștri instrumentele necesare pentru adaptarea la provocările strategice de business ale viitorului“, adaugă Gabriela Neamțu. Din acest motiv, a fost transformat procesul de evaluare a performanței, punând un focus mare pe feedback ca suport pentru dezvoltare.
Pe lângă acțiunile acestea, au existat inițiative susținute prin joc. De exemplu, a fost lansat Feedback Month: o inițiativă prin care sa creat contextul practicării feedbackului printr un joc în care a fost angrenată toată compania.
„Ne îndreptăm foarte mult atenția către zona de recunoaștere, aducând în prim plan atât valorile noastre, cât și pe colegii care le demonstrează. Toate inițiativele noastre de recunoaștere internă integrează mai nou valorile și recompensează comportamentele pe care dorim să le încurajăm“, explică Gabriela Neamțu.
Tot în contextul transformării culturii organizaționale, MOL șia propus să creeze o mentalitate în care clientul se află în centrul atenției și încurajează acele comportamente care demonstrează această valoare. Astfel, compania a dedicat o lună unei inițiative de recunoaștere numită Our Customer Experience Champions, oferind recunoaștere acelor angajați care au reușit să-și surprindă clienții printr-o experiență pozitivă memorabilă.
„Acestea sunt doar câteva exemple, dar numitorul comun al tuturor inițiativelor menționate este nevoia de a înțelege că valorile și cultura nu sunt doar un aspect al vieții organizaționale, ele sunt chiar esența acesteia“, mai spune Gabriela Neamțu.
De la Junior Buyer la Head of Corporate Center & HR
Gabriela Neamţu a absolvit Facultatea de Litere din cadrul Universității Babeș Bolyai și apoi a urmat studii masterale în domeniul comunicării, în cadrul Școlii Naționale de Studii Politice și Administrative. Mai târziu, dezvoltându-și cariera în domeniul achizițiilor, a urmat cursuri în cadrul Chartered Institute of Procurement & Supply. Recent, a absolvit programul LEAD Growing Global Leaders, organizat cu sprijinul Thunderbird School of Global Management – program de Leadership dezvoltat pentru MOL Group, cu o certificare în Global Oil&Gas Management.
În cadrul MOL, a început să lucreze în 2005, pornind de la o poziție de junior buyer cu puțină experiență în industria de petrol & gaze, „dar înarmată cu multă curiozitate, deschidere către nou și cu dorința de a învăța“, după cum își amintește. Treptat, a dobândit experiență și a fost promovată, în 2008, în rolul de Senior Buyer, iar în 2010 în poziția de Corporate Services Manager, din care coordona atât achizițiile, cât și aria de Asset & Services Management. Provocările nu au lipsit. Una din acestea a fost coordonarea implementării celei dea doua faze a construirii terminalului petrolier al MOL din Giurgiu.
În 2016 i s-a oferit posibilitatea de a schimba direcția și de a accepta o nouă provocare: aceea de a cunoaște mai profund domeniul resurselor umane. „Am descoperit o profesie și o dimensiune a vieții organizaționale atât de bogată, complexă, creativă și interesantă, care mia oferit posibilitatea de a explora nenumărate moduri de a face diferența”, spune Gabriela Neamțu. Astăzi este Head of Corporate Center & HR MOL România, un profesionist pasionat de resurse umane și de tot ce înseamnă atragerea, retenția, dezvoltarea și motivarea oamenilor.
„Profesional sunt o admiratoare a lui Tony Hsieh, care a construit o poveste de succes la baza căreia stă angajamentul luat de a clădi conștient și intenționat o cultură care îmbrățișează valorile cheie ale businessului. Din exemplul lui am înțeles un lucru fundamental, și anume, că într-o organizație cultura este fundația și o investiție strategică pe termen lung.
În timpul liber îmi place foarte mult să citesc. Prefer lucrările de specialitate din domeniile management și resurse umane, pentru că îmi oferă un suport teoretic solid pentru activitățile practice de fiecare zi. Încerc totuși să nu mă limitez doar la lecturi de specialitate, astfel că sunt și o avidă consumatoare de beletristică.
De asemenea, îmi place să călătoresc, să cunosc oameni si locuri noi și să desfășor activități în aer liber. Încerc cât pot de des să fac sport și consider că a face mișcare este important nu doar pentru sănătatea fizică, ci și pentru echilibrul psihic și emoțional al fiecăruia dintre noi.
Atât familia, cât și profesia fac parte din ceea ce sunt, din omul care am devenit de-a lungul anilor. Cred cu tărie că orice dezvoltare profesională este dublată de una personală și că nu poți fi un bun profesionist fără a fi un om de calitate. De asemenea, nu poți avea o viață profesională de succes fără echilibru personal. E păcat că și la acest moment mulți dintre noi își tolerează munca, pe când ea ar trebui apreciată și înțeleasă ca parte din ceea ce suntem, ca un mod de a ne exprima, de a contribui în comunitate.” – Gabriela Neamțu, Head of Corporate Center & HR MOL România
Articol preluat din Revista CARIERE, nr. 254/februarie 2019, care se găsește în rețeaua InMedio și în aeroporturi. Pentru detalii legate de abonare, click AICI!