Cum creăm angajament și performanță în organizații?
Care este impactul valorilor unui lider asupra performanței organizaționale?
Zsolt Feher (Managing Director, Europe, Hogan Assessments): Potrivit unui studiu realizat de Hogan Assessments (reprezentat în România prin Hart Consulting) – care a examinat personalitățile și valorile unui eșantion de peste 11.000 de manageri și directori din șapte țări europene, folosind Inventarul de Valori, Motivații și Preferințe (MVPI) -, aptitudinile profesionale, expertiza în domeniu și cunoștințele unui lider sunt doar o parte din ceea ce determina succesul acestuia.
Pe lângă acestea, mai contează și abilitățile de relaționare, de motivare, de influențare, gândirea strategică etc. Însă o parte cheie este și congruența dintre valorile sale personale, cele ale echipei, cele organizaționale, precum și cele ale industriei în care activează organizația.
Instrumentul MVPI evidențiază ce motivează o persoană, pe ce valori se concentrează cineva și cum anume ia decizii. Dincolo de competențe și de experiență, valorile și resorturile motivaționale reprezintă un element foarte important și cu un impact mare asupra performanței, mai ales pe termen lung.
Care este rolul evaluărilor de personalitate în creșterea angajamentului organizațional?
Zsolt Feher: Angajamentul organizațional este determinat de modul în care managerii își tratează oamenii din echipe. Pentru a motiva oamenii cu potențial să performeze la un nivel înalt, este esențial că organizațiile să aibă manageri competenți. Cercetările în domeniu demonstrează legătură directă dintre calitatea liderilor și nivelul de angajament. S-a constatat că acesta din urmă determina performanță organizațională, având impact direct inclusiv în indicatorii financiari (EBIDTA).
Prin urmare, este crucial că o organizație să se asigure că are o pepinieră corectă de viitori lideri. Pentru a promova pe cine trebuie, este foarte important să facem distincția dintre “emergență” (capacitatea de a ieși în evidență într-o organizație) și eficacitate (gestionarea corectă a unei echipe). Leadership-ul de înalta calitate presupune eficacitate, respectiv capacitatea de a conduce și motiva o echipa și de a crea, astfel, angajament organizațional.
Din păcate, mulți ajung să fie promovați în poziții de leadership datorită abilității lor de a se face remarcați, de a ieși în evidență (emergența). Lucru care nu trebuie redus. Un om cu potențial, capabil, dacă nu știe să se facă și vizibil, să își creeze relațiile necesare avansării și influențării nu poate merge mai departe, neavând prea mulți susțînători. Însă, confuzia dintre competențele sociale foarte bune, de multe ori puse de fapt în slujba promovării de sine, și potențialul de leadership este una cât se poate de nebenefică pe termen lung.
De multe ori, cei care par a avea potențial de leadership sunt în esență buni politicieni, fiind incapabili, în timp, să faciliteze performanță și angajamentul subordonaților. Leadership-ul trebuie înțeles că resursă pentru echipa, nu ca o sursă de privilegii pentru sine.
Evaluările de personalitate științifice și valide sporesc obiectivitatea programelor de succesorat și asigura că cei care sunt talentați pentru a conduce ajung în pozițiile respective.
Ce legătură există între design-ul locului de muncă, cultură și performanță?
Tamas Kovacs (Regional Sales Director, Steelcase): Performanța este strâns legată de ce se întâmplă în jurul nostru. Dacă mediul de lucru este unul inspirațional, prin culori, prin aranjarea mobilierului, prin materiale, atunci și angajații se simt mai bine și sunt mai predispuși la a contribui cu idei și soluții la problemele de zi cu zi.
Totodată, prin modul în care sunt aranjate spațiile de lucru, putem contribui la punerea în scenă a unor elemente esențiale ale culturii organizaționale dorite.
De exemplu, dacă se dorește încurajarea comunicării între membrii unei/unor echipe, împărtășirea de idei pentru a rezolva mai repede anumite situații, se poate facilita acest lucru prin design-ul spațiului de lucru, prin modul în care sunt aranjate birourile, spațiile de socializare, prin materialele și culorile folosite care să stimuleze colaborarea etc.
Care este rolul design-ului locului de muncă în creșterea angajamentul organizațional?
Tamas Kovacs: Raportul global efectuat de Steelcase asupra angajamentului organizațional arată că mai mult de 33% din angajații din cele 17 mai importante țări ale lumii sunt demotivați la locul de muncă.
Acest lucru a determinat unul dintre principiile de baza ale filozofiei Steelcase și anume crearea unui design al spațiului de lucru care să crească starea de bine a angajaților (wellbeing), atât din punct de vedere fizic, cognitiv, cât și emoțional.
Al doilea principiu al Steelcase este de a oferi angajaților posibilitatea de a alege unde și cum să lucreze.
Astfel, Steelcase (reprezentat în România prin Corporate Office Solutions) oferă companiilor un ecosistem de spații, care îmbină nevoia de a lucra individual sau împreună cu ceilalți, în spații clasice de birouri sau creative și neconvenționale.
Inclusiv întâlnirile de lucru se pot derula în săli de ședințe, cu un setting ce îmbină design-ul clasic cu cel modern prin echiparea, spre exemplu, cu pereți pe care se poate scrie și șterge, pentru a stimula generarea și vizualizarea de idei. Sau, altă organizație poate alege spații de ședințe neconvenționale: o masă înalta în jurul căreia stau angajații în picioare, pentru a nu se lungi discuțiile sau, altfel spus, pentru a materializa ideea de eficientă în organizație.
Steelcase a demonstrat legătură directă dintre satisfacția față de spațiul unde se desfășoară activitatea și angajamentul organizațional. Angajații cu cel mai mare grad de angajament organizațional sunt și cei care au posibilitatea de a alege și de a controla locul și modul în care lucrează.
Participa la conferință “Innovate. Lead. Transform.” care va avea loc pe 22 mai în Cluj și pe 23 mai în Timișoara.
Hart Consulting împreună cu Corporate Office Solutions (COȘ), lider în workplace design, organizează pe 22 și 23 mai în Cluj și respectiv Timișoara, conferința „Innovate. Lead. Transform.”
Toți participanții vor avea posibilitatea de a-și afla propriul stil de leadership, prin raportul Leader Focus și vor află cum personalitatea și inovația în workspace design pot influența semnificativ atât performanță, cât și angajamentul organizațional.
Cu peste 15 ani de experienta in consultanta, lucrand cu manageri C-level din toata lumea, Zsolt Feher este Managing Director in Europa pentru Hogan Assessment Systems.
Membru al echipei Steelcase inca din 2012, lider in inovatia in workplace design, Tamás Kovacs lucrează cu organizatii de succes pentru a crea medii de lucru care amplifica performanta indivizilor, echipelor si companiilor.