În viitor: lucrul în echipe virtuale, mai puţine ore petrecute la birou
„De când m-am alăturat echipei Enel, prin prisma joburilor variate pe care le-am avut până acum, s-ar putea spune că am lucrat la companii diferite. Cred că tocmai în aceasta constă şi posibilitatea reinventării angajatului în cadrul aceleiaşi companii, şi anume, atunci când simţi că ai acumulat ceea ce trebuia să acumulezi din punct de vedere profesional, trebuie să încerci să găseşti alte oportunităţi, precum implicarea în proiecte ce nu ţin în mod strict de domeniul tău de activitate sau chiar participarea la job postingurile organizate de angajator.”
„Mai mult, reinventarea nu trebuie să fie posibilă doar pentru angajaţii tineri, ci şi pentru angajaţii cu mai multă experienţă. În realitate, reinventarea este esenţială pentru a evita plafonarea şi pentru a rămâne o resursă validă pe termen îndelungat. Este imperios necesar să te ţii la curent cu noile tehnologii, să păstrezi vechile contacte, dar, totodată, să-ţi creezi şi noi legături, să menţii vie dorinţa de a învăţa atât lucruri din domeniul tău de competenţă, dar şi din alte arii de activitate.”
„Din 2006 Enel s-a transformat vizibil, trecând de la perioada de management interimar din timpul privatizărilor, prin separararea activităţilor de furnizare a energiei electrice de cele de distribuţie, deschiderea graduală a pieţei de energie electrică şi ajungând până la reorganizarea companiilor din grup şi rescrierea proceselor şi a procedurilor.”
„Cred că pentru a avea succes în ceea ce faci trebuie să existe un echilibru între viaţa privată şi viaţa profesională, iar lucrând la 2.000 de km distanţă de familie este destul de greu să menţii acest echilibru. În cazul meu, după un an, proiectul la care am participat la Roma – ce se referea la reorganizarea serviciilor – suport la nivel global –, a intrat în faza de implementare şi localizare a iniţiativelor la nivel de fiecare ţară. Astfel, aproape în mod natural a venit momentul să mă întorc acasă şi să mă ocup de implementarea acestor iniţiative în România.”
„Modelul meu preferat de business este: Ieftin, Bun, Rapid. Din păcate, pentru servicii sau produse mai bune şi mai ieftine ai nevoie de timp, pentru cele rapide şi bune ai nevoie de bani, iar lucrurile ieftine şi rapide nu sunt întotdeauna de calitate.”
Vă ocupaţi de tot ce ţine de servicii pentru angajaţi. Ce s-a schimbat în acest domeniu în ultimii ani?
Încep prin a vă spune ce nu s-a schimbat, şi anume dorinţa clientului intern de a fi în centrul atenţiei şi de a avea problemele sale rezolvate, pentru a reuşi să se concentreze mai mult pe activitatea lui de bază. Odată cu presiunea continuă pe buget, tendinţele în acest moment constau în crearea de centre globale de competenţă (cu scopul de a deservi din spaţii mai ieftine activităţi din toate colţurile lumii), outsourcing acolo unde procesul este clar şi se pot reduce costurile şi timpii de răspuns sau automatizarea proceselor ce permit acest lucru.
La ce vă aşteptaţi pe viitor?
Preocupările accentuate ale autorităţilor, dar şi ale companiilor privind schimbările climatice, reducerea poluării şi a emisiilor de CO2, cred şi sper că vor duce la un viitor mai verde cu tot ce presupune acesta. Automatizările şi tehnologiile nepoluante vor căpăta din ce în ce mai mult teren, iar acest lucru va duce cu siguranţă la sporirea lucrului în echipe virtuale, la un timp redus dedicat călătoriilor în interes de serviciu şi, probabil, la mai puţine ore petrecute la birou.
Câţi oameni are echipa pe care o conduceţi acum?
Echipa are aproximativ 100 de oameni, iar împreună acoperim arii de activitate foarte diferite, de la administrare personal şi payroll sau servicii de contabilitate până la facility management şi servicii generale.
Cum îi motivaţi la fiecare început de an?
Consider că motivarea trebuie să fie continuă şi de obicei trebuie găsită metoda care funcţionează cel mai bine pentru fiecare coleg. Cu siguranţă discuţiile directe cu fiecare dintre colegii mei reprezintă modalitatea cea mai bună de a afla ce aşteptări au aceştia şi, în cazul în care aceste aşteptări sunt realiste, mă preocupă cum putem lucra împreună pentru a ajunge la finalitatea propusă. De asemenea, întotdeauna încerc să împărtăşesc informaţiile pe care le am cu colegii mei pentru a decide împreună cum să înfruntăm problemele viitoare, iar, din experienţa mea, o implicare conform aşteptărilor, un mulţumesc sincer sau o strângere de mână au un impact motivaţional mai mare decât ne aşteptăm.