Influența spațiului de lucru asupra echipei tale
Modul în care oamenii lucrează s-a schimbat semnificativ în ultimii 50 de ani. Dincolo de ponderea ridicată a serviciilor versus activități de producție la nivelul activităților, apariția tehnologiei, a calculatoarelor și a telefoanelor inteligente aduce astăzi noi provocări. În acest articol, mă voi referi la efectele mediului de lucru asupra sănătății și productivității, iar în final voi prezenta câteva recomandări pentru analizarea mediului de lucru la nivelul echipelor.
Un loc de muncă de 8 ore pe zi de stat la birou poate reprezenta visul oricărei persoane pentru stabilitate și potențial de promovare. Pe măsură ce sarcinile au crescut, numărul de ședințe a crescut, la fel și nevoia unor convorbiri telefonice cu echipele din alte țări. Astfel, timpul petrecut pe scaun a crescut. Astăzi medicii primesc din ce în ce mai mulți pacienți tineri ce au probleme de spate sau un tonus fizic scăzut. Dincolo de efectele clare ale mișcării fizice asupra creșterii productivității, companiile ar trebui să se preocupe din ce în ce mai mult de crearea unui mediu de lucru care să sprijine angajații.
Din punctul de vedere al mediului de lucru, ne putem referi la trei aspecte: tipul clădirii, modul de organizare (așezarea echipelor) și elementele vizuale (ambientul necesar activității, inclusiv mobilier, culori, etc).
În ceea ce privește tipul clădirii, există o creștere a numărului clădirilor de birouri ce au certificare de clădiri verzi. Dincolo de beneficiile de costuri asociate acestor clădiri, o serie de studii au arătat beneficii ce țin de sănătatea angajaților și productivitatea acestora. Astfel, un studiu realizat de Universitatea din San Diego[1] sugerează o creștere cu 4.88% a productivității angajaților din clădiri verzi, precum și o scădere medie de 2.88 zile de concediu medical per angajat. Un alt studiu realizat de World Green Building Council (WGBC) susține importanța design-ului birourilor pentru sănătatea și productivitatea angajaților. [2] De la calitatea aerului, la lumină, confortul termic, design-ul interior dar și localizarea clădirii, toți acești factori contribuie la modul în care angajații își desfășoară activitatea.
În același studiu, cei de la WGBC prezintă un cadru pentru a răspunde la întrebarea “Care este impactul spațiului de lucru asupra angajaților mei?” în 3 puncte principale, prezentate în sinteză mai jos:
1. Impactul de ordin financiar
Productivitatea muncii, așa cum este definită ea la nivel financiar, arată raportul între efect (de ordin financiar) și efort (sub forma numărului de ore sau oameni necesari realizării obiectivului). În acest sens, cadrul vizează o analiză, realizată de către departamentele financiare, privind productivitatea angajaților la nivel financiar (vânzări pe departament, vânzări per angajat) şi costuri pentru servicii medicale ale angajaților. Mai mult, sunt luate în considerare și plângerile referitoare la mediul de lucru, care au avut eventuale consecințe (număr de zile de concediu, costuri medicale asociate, etc.).
2. Percepția angajaților
Acest cadru propune o analiză a percepției angajaților, realizată de departamentele de resurse umane, cu privire la spațiul de lucru (birouri, facilități) pentru dezvoltarea unor programe speciale. Prin intermediul întrebărilor adresate angajaților privind percepția lor se pot identifica, dincolo de efectele financiare, posibile soluții și strategii astfel încât productivitatea angajaților să crească și implicit performanța organizației să treacă la următorul nivel.
3. Elementele fizice
Utilizarea unor scaune confortabile pot contribui nu doar la confort și creșterea productivității, dar și la scăderea eventualelor costuri asociate cu probleme fizice ale angajaților. În final, la nivelul design-ului și activitatea de zi cu zi, se pot realiza analize cu privire la confortul termic, lumină și calitatea aerului, fie prin intermediul echipelor de facility management sau cu sprijin extern.
În final, dincolo de sarcinile zilnice pe care fiecare trebuie să le realizeze, conștientizarea micilor influențe asupra productivității noastre, ne-ar putea aduce în fața unor soluții simple dar cu efect pe termen lung, care să reducă nu doar costurile dar și să crească performanța organizației.
Surse utilizate:
[1] Miller, N., Pogue, D., Gough, Q., Davis, S. – Green Buildings and Productivity, Journal of Sustainable Real Estate, Vol. 1, No. 1, 2009
[2] World Green Building Council, Health, Wellbeing & Productivity in Offices The next chapter for green building
În data de 8 aprilie 2016, Costin Ciora organizează Trainingul de Productivitate – află mai multe aici. Acest training vine în ajutorul celor care vor să echilibreze activitățile personale și cele profesionale.
Costin Ciora este Consultant în Productivitate și lector universitar doctor la ASE București. Este autorul cărții „Analiza performanței prin creare de valoare” și co-autor la numeroase articole de profil academic pe subiectul analizei economico-financiare. După mai bine de 7 ani de cercetare în mediul academic și 6 ani de antreprenoriat, Costin se concentrează în prezent pe studierea productivității individuale, intrucât după spusele sale, nivelul de productivitate al angajaților determină performanța organizațională. Este Digital Certified Coach și prin intermediul programelor sale de productivitate, contribuie la identificarea tiparelor care conduc la scăderea productivității, precum și la soluții pentru transformare. Află mai multe despre Costin Ciora pe site, pe pagina de Facebook sau pe Profilul de LinkedIn.