Rupeti randurile!
Cardon are o activitate de cercetare si de aprofundare a practicii sistemice in domeniul coachingului de lider, de echipa de conducere si de intreprindere si in formarea de coach-i. Este autorul a numeroase articole si lucrari de specialitate. Cele mai recente lucrari ale sale, traduse in limba romana, sunt: „Coaching si leadership in procesele de tranzitie” si „Cum poti deveni coach”.
Felului diferit de a gandi businessul, master coach-ul Alain Cardon ii spune „strategii de breakthrough”. Traduse in limba romana ca strategii de «ruptura» sau de «strapungere», ele reprezinta un alt mod de a te pozitiona fata de obiectivele organizatiei. Daca in mod traditional obisnuiam sa ne raportam la cota de piata, la buget, la rezultatele anului trecut sau la ce mai face competitia, prin „breakthrough” atacam direct rezultatele, care trebuie sa fie masurabile si cu 50% mai mari, la nivelul unui an.
Rezultate masurabile
In general, companiile mature se dezvolta cu aproximativ 5% pe an si sunt multumite cu acest ritm de crestere. Daca inmultiti insa cinci cu douazeci de ani, veti intelege de ce, in intervalul respectiv, companiile vor intra pe linie moarta. Tocmai de aceea, recesiunea economica ofera o ocazie excelenta pentru multi sa se trezeasca din aceasta amortire, sa-si reconsidere modelele de gandire si sa schimbe total strategiile pentru a supravietui. Aceasta schimbare radicala incepe de la top manager. El devine constient de faptul ca nu detine cunoasterea absoluta si ca, cel mai probabil, douazeci sau o suta de minti genereaza impreuna mai multe idei decat un singur cap.
In orice sistem dat, valorificarea inteligentei si a motivatiei colective pot face foarte repede ca acel sistem sa devina de zece ori mai eficient si mai apreciat. „Problema este ca echipele de conducere prefera sa detina controlul absolut asupra oricarei situatii pentru ca nu cumva sa fie nevoite vreodata sa isi imparta succesul cu angajatii”, avertizeaza Cardon.
„Mie mi se intampla deseori sa intalnesc manageri care nu cred in oamenii lor, dar care, cu toate acestea, le pun in fata niste obiective si le cer sa le indeplineasca. Drept urmare, se confrunta cu reactii de respingere din partea angajatilor, care se plang ca obiectivele sunt prea grele si nu le pot atinge”, intareste si Mihaela Reese, coach in cadrul companiei Métasystème. Aplicand una dintre strategiile de breakthrough propuse de coach-ul francez, oamenii ajung sa faca mai mult decat obiectivele stabilite de management. Pentru insusirea tehnicii de strapungere, s-au initiat atelierele de breakthrough, unde managerii sunt invatati cum sa abordeze o problema, cum sa puna intrebari si in ce ordine, cand sa inceapa sa le puna si cand sa renunte la ele. Este un mod de invatare experientiala, situat undeva la granita intre training si coaching: se lucreaza in echipa, cu exemple concrete din propria firma. In urma lor, participantii ajung sa inteleaga unde au blocaje, care sunt cele ale echipei si cum pot fi ele depasite.
Alain Cardon aduce in discutie exemplul unei companii din sudul Frantei, care a inteles din vreme ca se apropie criza economica. In ianuarie 2009, in cadrul unui atelier de trei zile, cei 45 de manageri din echipa de conducere au deprins cum se aplica diferitele strategii de „rupere” unor situatii specifice firmei. Dupa trei luni, desi veniturile companiei scazusera cu 16% fata de perioada similara a anului 2008, profitul companiei inregistra o crestere cu 20%. „Acest lucru s-a putut intampla tocmai pentru ca s-au vazut constransi sa aplice strategiile de strapungere”, precizeaza Cardon. Este clar ca schimbarile respective ar fi putut fi declansate mai devreme, dar fara presiunea intensa exercitata de criza economica, managerii nu s-au simtit obligati sa le faca.
Pe de o parte, strategiile de breakthrough se aplica in vederea cresterii veniturilor si reducerii costurilor, iar pe de alta parte, pentru cresterea eficientei companiei, in ansamblul ei.
Mihaela Reese a participat ea insasi prima oara la un workshop de acest fel, in postura de manager. Unul dintre obiectivele sale, la acea vreme, era sa controleze mai bine costurile firmei. In acest scop, facea propuneri de actiune. Indiferent ce ar fi sugerat, era intampinata cu rezistenta. Parea ca pur si simplu nu are „de unde taia”. Cand departamentul Financiar, cand chiar ea gaseau obiectii pentru care propunerile nu pareau fezabile. La workshop, a inteles ca poti aborda problema reducerii costurilor intr-o maniera diferita. A aplicat strategia de breakthrough in firma, iar lucrurile s-au schimbat radical. In mod spectaculos, cei care au venit cu solutii n-au fost exclusiv cei din departamentul Financiar, ci toti membrii echipei. Iar aceasta este una dintre caracteristicile strategiei de rupere: chiar daca decizia finala ramane a managementului, procesul de elaborare a deciziei este impartit intre toti membrii ei.
Concluzii
In workshopurile pe care le tine, aici sau in afara tarii, Cardon aduce cu sine o experienta europeana de business si o abordare sistemica a coachingului: de lider, de echipa sau de companie. Breakthrough* strategies face parte dintr-o serie de patru workshopuri avansate pentru manageri („Procese de delegare”, „Strategii de breakthrough”, „Managementul riscului” si „Exercitiile cu cuburi”), care acopera cateva arii importante din activitatea manageriala. In cadrul atelierului de strategii, programat anul acesta in luna februarie, managerii vor invata sa acceseze potentialul fiecarui individ din echipa, precum si potentialul global al echipei si vor dobandi o perspectiva asupra capacitatii organizatiei, ca intreg. Mai mult, ii vor putea ajuta pe angajati sa-si asume raspunderea pentru obiectivele pe care le-au stabilit, consolidandu-le sentimentul ca sunt proprietarii rezultatelor.