Strategia viitorului copiilor e mai importantă decât cea a companiei
În țara noastră sistemul educațional de stat pune un mare accent pe dezvoltarea abilităților cognitive și pe memorarea de cunoștințe. Goana și accentul pus unilateral pe rezultatele la testele de cunoștințe și olimpiadele școlare sofisticate lasă complet deoparte importanța dezvoltării abilităților sociale (cum mai sunt numite abilitățile de comunicare, colaborare și relaționare) care le asigură într-o măsură mult mai mare succesul în viață: a fi în stare să relaționezi cu persoane diferite ca profil și interese, a fi în stare să gestionezi situațiile dificile și suita de emoții și sentimente negative care de regulă le însoțesc (frustrarea, enervarea, dezamăgirea, furia, mânia, tristețea etc.) e de multe ori mai important decât să știi pe dinafară legile trigonometriei.
Sunt și ele importante și merită știute însă, în plus, copiii noștri mai au nevoie să învețe ceva: ce și cum fac atunci când dau de greu, când le vine să renunțe, cum să ceară ajutor și să ofere sprijin, cum să își împărtășească sentimentele, cum să câștige și să ofere încredere celor din jurul lor (colegi, frați și surori, părinți și educatori), cum să gestioneze succesele și, mai ales, eșecurile. Aceste lucruri se învață, la fel ca tabla înmulțirii. Şi la fel ca în cazul tablei înmulțirii, este nevoie de timp, efort și exerciții, și în plus un cadru adecvat, stimulativ și atractiv. Sunt ideile unuia dintre vizionarii care a ales să aducă o reală valoare printr-o alternativă implementată local în acest domeniu – Mihai Laurențiu Gânj, Președinte FasTracKids România.
Nu întâmplător, rezultatele programelor FasTracKids au fost măsurate științific: National Institute for Out-of-School Time din SUA, unul din institutele cele mai reputate din lume în evaluările programelor de pregătire complementare educației formale,a condus un studiu în anii 2007-2008 pe un grup de copii care urmau doar școala sau grădinița și, comparativ, pe un grup de copii care urmau școala sau grădinița și FasTracKids în completare.
Trei grupuri distincte de observatori (specialiștii institutului, părinții și educatorii) au evaluat bogăția de vocabular și abilitățile sociale ale acestor copii la un interval de 6 luni. Rezultatele au arătat că acei copii care urmau FasTracKids au cunoscut un progres cu 100-150% mai rapid decât colegii lor de generație pe direcțiile evaluate. Este rezultatul „gândirii”unui alt mod de abordare a ceea ce înseamnă primii paşi în educaţia copiilor, FasTracKids International din Denver investind 2,5 milioane de USD în crearea curriculumului, metodelor, instrumentelor, planurilor de lecții, programelor de pregătire a profesorilor pentru ca aceste lucruri să poată să fie învățate de copiii noștri cu spor și plăcere.
Concentrându-ne pe pragmatism, la întrebarea „Ce îţi doreşti pentru copilul tău?”, toţi am răspunde… „Ce e mai bun!”. „Poate de aceea ar trebui luat în considerare un astfel de program complementar grădiniței sau școlii (nu le înlocuiește pe acestea două) ce răspunde unor nevoi educaționale esențiale ale copiilor: le dezvoltă abilitățile fundamentale de viață – comunicarea, lucrul în echipă, rezolvarea de probleme, încrederea în sine, creativitatea – de care depinde întreaga lor evoluție școlară și, mai ales, reușita în viață. Iar FasTracKids se mai ocupă de un aspect crucial: cultivă și hrănește curiozitatea copilului, ajutând-o să se transforme în pasiune de a descoperi, entuziasm de a cerceta și dragoste de a învăța”, ne-a mai spus Mihai Laurențiu Gânj.
Food for thought se poate completa în mod fericit şi luând în considerare rezultatele unor studii temeinice din lumea psihologiei și educației (Martin Seligman, „Character Strengths and Virtues” 2004, Paul Tough “How Children Succeed”, 2012), care arată mai clar ca niciodată importanța unui proces educațional axat pe dezvoltarea acelor abilități de viață enumerate mai sus, în articol.
Ele îi vor asigura copilului baza necesară, aripile spre succesul pe care orice părinte și-l dorește pentru copilul său.