Unde îi stă mai bine HR-ului
Cei trei manageri invitaţi în rolul de speakeri, Gabriel Mureşanu – CEO RTC Proffice Experience, Diana Mişa – Director Marketing OTP Bank România, Adrian Florea – CEO Netcity Telecom, consideră că HR-ul are resursele necesare pentru a deveni un partener strategic, dar că trebuie să convingă şi să aibă mereu la îndemână date din organizaţie.
„Personal, l-am privit mereu pe HR ca pe un partener. Însă lungimea aripilor acestui partener a fost mai mare sau mai mică după cum board-ul a dorit. Unele organizaţii chiar au această denumire, de HR Business Partner. Cred că este rolul vostru, al oamenilor de HR, să faceţi board-ul conştient de valoarea voastră. Oricare pas vrei să-l faci, prima întrebare este <<ai resurse pentru asta?>>, iar aici se încadrează şi resursa umană, chiar dacă sună mult prea pragmatic”, a spus Adrian Florea.
Dincolo însă de rolul pe care vrea să îl aibă în board, HR-ul nu trebuie să uite de oamenii din organizaţie şi de nevoile lor. Prin urmare, în timp ce HR-ul vrea în board, board-ul s-ar putea să îl vrea pe HR mai degrabă în organizaţie.
„Mi-aş dori să văd HR-ul mai mult acolo unde este business-ul cu adevărat – de exemplu, în cazul unei bănci, în zona de sucursale, unde jumătate din angajaţii băncii îndeplinesc zilnic o activitate extrem de dificilă: acea de a interacţiona cu un client de multe ori ostil. Eu vreau să îl servesc bine pe acel client şi să-l ţin cu mine mai mult timp. În front-office avem oameni care au şi 25 de ani, aflaţi la început de drum, şi este difcil să te gestionezi emoţional în faţa unui client ostil. Aş vrea să văd HR-ul intervenind, susţinând aceşti oameni”, a punctat Diana Mişa.
Cel care dă semnificaţie
Gabriel Mureşanu crede că este primordial să aducem emoţia în business. Şi nu emoţia care să sugereze slăbiciune şi vulnerabilitate, ci emoţia care ne dă sens în ceea ce facem.
„Nu trebuie să te concentrezi exclusiv pe partea de bottom line, ci şi pe semnificaţia lucrului făcut. Care e semnificaţia ta? Care este semnificaţia pe care o acorzi tu unui lucru sau unei activităţi? Mulţi văd doar job-ul, văd nişte bani, vor să promoveze, dar ce înseamnă de fapt toate acestea pentru ei, pentru împlinirea lor…puţini ştiu. Şi cred că acesta ar fi job-ul, menirea voastră ca oameni de HR: să le daţi oamenilor semnificaţie, un drum. Aici cred ca mai aveţi lucruri de îmbunătăţit”, a spus CEO-ul RTC Proffice Experience.
Spre deosebire de el, Diana Mişa consideră că acordarea de semnificaţie nu se află neapărat în jurisdicţia HR-ului şi că mai degrabă rolul său este de a facilita găsirea semnificaţiei.
„Personal plec de aici plină de speranţă că sunt din ce în ce mai mulţi lideri în organizaţie care caută semnificaţie în ceea ce fac, dincolo de cifre, tabele, bottom line etc. Eu nu ştiu dacă cineva din exterior îţi poate da semnificaţie, nici măcar HR-ul, dar cred că HR-ul şi oricine este lider poate să faciliteze această conversaţie despre « de ce vin azi la muncă », dacă am depăşit faza salariului şi a nevoilor de bază.
Planuri, planuri, dar şi execuţie
Ca în orice alt domeniu drumul de la plan la execuţie este deseori lung şi anevoios, însă în business fie că ne place sau nu contează rezultatele.
„Am văzut oameni de HR extraordinari, cu idei extraordinare în scris, frumos ambalate, dar execuţia sufletul! Şi e păcat de efort şi concepte. Cred că piaţa ar trebui să se concentreze mai mult pe execuţie”, a spus Adrian Florea.
Pe de altă parte, directorul de marketing al OTP Bank România îşi doreşte ca liderii de azi să poată vedea importanţa alinierii între dorinţele, calităţile, punctele tari ale oamenilor şi nevoile organizaţiei.
"Pentru că în măsura în care această aliniere este fluidă, uşoară, lucrurile nu se mai petrec în tensiune, iar omul e mai fericit şi organizaţia mai mulţumită", a menţionat Mişa.