Volkswagen: Liderul care a dublat afacerile, sacrificat în plin scandal
Martin Winterkorn are 68 de ani și se află la conducerea grupului Volkswagen din 2007. A fost considerat, până acum, unul dintre cei mai străluciți conducători din istoria producătorului auto. Dacă nu ar fi izbucnit scandalul emisiilor, vineri, 25 septembrie, și-ar fi văzut contractul reînnoit până în 2018.
Și asta pentru că în cei opt ani în fruntea constructorului de mașini a dublat aproape toate cifrele din rapoartele financiare: numărul autovehiculelor vândute a crescut de la 5,7 milioane în 2006 la 10 milioane în prezent, cifra de afaceri a avansat de la 104 la 202 miliarde de euro, numărul salariaților a ajuns la 600.000, de la 329 de mii, scrie Le Monde. Grupul are acum 119 uzine față de 48 în 2006. Dacă în 2006 VW avea 8 mărci, acum are 12. Un vehicul din opt produse în lume este Volkswagen.
Odată cu scandalul însă, totul s-a năruit. Capitalizarea bursieră a scăzut cu 25 de miliarde de euro în două zile, în urma prăbușirii cotației acțiunii cu 35%. Demisia a stopat, pentru moment, căderea. După anunțul lui Winterkorn, acțiunile VW au încheiat ședința bursieră în creștere de 5,19% la Frankfurt, după 48 de ore de cădere neîntreruptă.
Gestul lui Winterkorn nu va pune însă capăt crizei, cel mai probabil. Marți, fostul director a declarat că nu are răspunsuri la toate întrebările. Lanțul responsabilităților urmează să fie dezvăluit în urma numeroaselor anchete care au fost declanșate în mai multe țări. Winterkorn a cerut în mesajul de adio ca procesul de clarificare și transparentizare să continue. A afirmat că VW are nevoie de un nou început, inclusiv la nivel de personal și că prin demisia sa crede că a arătat calea care trebuie urmată. Este prețul pe care VW trebuie să îl plătească pentru a recâștiga încrederea consumatorilor și a-și restabili reputația.
Cine este Martin Winterkorn
Martin Winterkorn a crescut în apropierea unui centru de testare pentru mașinile Porsche. Potrivit Fortune, a studiat Metalurgia și Fizica Metalelor la Universitatea din Stuttgard și a obținut apoi un doctorat la Max-Planck Institute. Primul loc de muncă l-a avut la Bosch, gigantul german care produce inclusiv componente pentru industria auto.
În 1981 s-a alăturat diviziei de asigurarea calității pentru mărcile de lux ale VW. Abia numit șef al Audi, Ferdinand Piech l-a remarcat pentru atenția la detalii, care avea apoi să devină legendară, și l-a numit șef al Departamentului Central de Asigurarea Calității, o divizie esențială pentru cimentarea reputației companiei.
A urcat treptele ierarhice până când, în 2002, a devenit directorul general al Audi. Era temut în companie pentru obiceiul de a organiza de două ori pe săptămână ședințe în timpul cărora examina ce nu funcționează bine și îi critica pe cei responsabili pentru erori. Sub conducerea sa, Audi a devenit un important motor de creștere și profitabilitate pentru VW. În 2005, Audi a ajuns să vândă în toată lumea 900 de mii de mașini, pentru prima dată.
Era faimos, de asemena, parteneriatul pe care îl avea cu președintele grupului, Ferdinand Piech, nepotul fondatorului Porsche. Piech era responsabil cu strategia macro iar Winterkorn era cunoscut pentru încrederea în sine și pentru perfecționismul său, care i-a și adus supranumele de Domnul Calitate. „Știu fiecare șurub din mașinile noastre”, spunea într-un interviu.
Unii îl acuzau chiar că prin perfecționismul său și tendința de a verifica personal totul întârzia desfășurarea lucrurilor. În 2012, lansarea brandului Aventador al Lamborghini ar fi fost întârziată cu 6 luni după ce directorul general a solicitat unele schimbări la tabloul de bord al mașinii, în urma unui test drive, a declarat presei o sursă din companie.
Rezultatele excelente ale companiei dinainte de scandalul emisiilor s-au văzut și pe plan personal. Martin Winterkorn a fost al doilea cel mai bine plătit CEO din Germania: a câștigat 16,6 milioane de euro numai anul trecut, iar Bloomberg susține că după demisie ar putea primi o pensie de 32 milioane de dolari.