Marii angajatori din regiunea Moldovei: Investim în cele mai noi tehnologii ca să fim mai performanți și ca să livrăm produse de calitate | CEO+HR Roundtable

Revista CARIERE a organizat în luna mai, la Iași, în parteneriat cu SD Worx (Colorful.hr) și cu Zbor Hub, cea de-a patra ediție a evenimentului CEO+HR Roundtable, pe tema „Cum răspund marii angajatori din Moldova provocărilor aduse de inteligența artificială în 2025”.
Construiesc fabrici ultramoderne, adoptă metode inovatoare de formare profesională și investesc în digitalizare avansată. Acestea sunt doar câteva dintre acțiunile prin care marii angajatori din regiunea Moldovei încearcă să atragă și să fidelizeze talente, să combată lipsa de forță de muncă specializată și să rămână competitivi într-un context economic tot mai dinamic.

„Am demarat construcția unei fabrici dotate cu cea mai avansată tehnologie pentru producerea făinurilor proteice. Este un echipament inovator, care încă nu există în România, iar în Europa de Est se găsește doar în Polonia, și care permite un proces de producție mai efficient din punct de vedere al costurilor și al sustenabilității. Rămânem concentrați pe această direcție și suntem mereu în căutarea celor mai performante soluții tehnologice”, a spus George Safir, directorul general al grupului de firme Safir, un business de familie cu rădăcini adânci în România.
Investițiile în automatizări, robotizare și soluții software bazate pe inteligență artificială reprezintă un pilon esențial în dezvoltarea companiei americane PHINIA România, producătoare de componente auto.
De pe porțile fabricii amplasate în satul Brătuleni, comuna Miroslava (Iași), ies sisteme de combustie – pompe și injectoare – care ajung la unii dintre cei mai mari producători de vehicule din lume.

„În industria auto, supraviețuirea și succesul depind de doi factori esențiali: calitatea produsului livrat și performanța comercială. Astăzi, adopția la scară largă a tehnologiei ne ajută să avem la un click distanță acces la analize operaționale care ne permit decizii rapide legate de productivitate, trasabilitate sau sisteme poka-yoke – esențiale pentru prevenirea livrării de produse neconforme. În plus, procesele din departamentele de HR, Financiar sau R&D sunt acum mai eficiente, necesitând mai puține resurse și oferind rezultate superioare”, a spus Dan Țețu, directorul general al fabricii PHINIA din Iași.
Inovația nu mai este doar apanajul companiilor IT, ci devine un imperativ strategic pentru toate sectoarele care doresc să rămână relevante în piață.
Electroalfa, un grup de firme din Botoșani, cu cinci fabrici și aproape 1.000 de angajați, a dus digitalizarea în zona educației tehnice, dotând Academia Alpha – școala de formare profesională din cadrul companiei – cu simulatoare VR pentru sudură și vopsitorie.

„Sunt două meserii critice pentru activitatea noastră, însă școlile din România nu mai formează specialiști calificați în aceste domenii. De aceea, folosim aceste «jucării» – echipamente și tehnologii moderne – pentru a-i atrage în ateliere atât pe colegii care doresc să se policalifice, cât și pe cei aproape 200 de elevi din liceele tehnice din Botoșani. Este un câștig real, atât pentru elevi, cât și pentru angajați. Tehnologia ne permite să obținem rezultate concrete și măsurabile”, a spus Dorina Bălan, HR&Communication Manager al Electroalfa.
Declarațiile liderilor de companii au arătat o viziune clară: AI-ul nu trebuie să înlocuiască oamenii, ci să le devină aliat.

„Inteligența artificială acționează cu precădere în procesele non-operaționale, acolo unde prezența umană nu este esențială în mod direct. Aceasta este, de fapt, marea sa forță – un potențial pe care trebuie să-l valorificăm inteligent. Totodată, deși aduce oportunități extraordinare, AI-ul vine și cu riscuri: cei care nu înțeleg și nu adoptă această tehnologie riscă să fie înlocuiți de ea. Însă AI-ul nu este aici pentru a ne lua locurile de muncă, ci pentru a prelua o parte din sarcinile noastre. Iar cât din aceste sarcini îi cedăm — rămâne, în cele din urmă, la latitudinea noastră”, a spus Ștefan Petrea, CEO, Electroalfa.
SDWorx, furnizor software în domeniul soluțiilor de resurse umane și salarizare, a mers chiar mai departe în adopția inteligenței artificiale, dezvoltând un AI intern, securizat, pentru a răspunde cerințelor GDPR și de confidențialitate.

„Cred că inteligența artificială va deveni o parte integrantă a vieții noastre. În acest context, alegerea de a înțelege, de a practica și de a aprofunda acest fenomen va reprezenta un avantaj clar atât pentru angajați, cât și pentru angajatori”, a spus Ciprian Chiorean, CEO al SD Worx România.
Daniela Druguș, director medical operațional al Arcadia — cel mai mare operator medical din zona Moldovei —, a subliniat că medicina este unul dintre domeniile care beneficiază cel mai mult de pe urma tehnologiei, dar, în același timp, se află și într-o zonă de risc ridicat.

„Proiectele noastre au ca prioritate antrenarea și învățarea continuă. Orice formă de studiu este completată prin utilizarea simulatoarelor și a sistemelor de navigație, pentru că antrenamentul «la rece» al medicilor este esențial. Pregătirea riguroasă, în etape, pentru fiecare caz în parte, face diferența în actul medical.”
Chiar dacă tehnologia susține dezvoltarea, inteligența artificială nu ar trebui să fie un substitut, ci un partener pentru toți angajații care își doresc să-și dezvolte competențele. Dincolo de acest aspect, oamenii rămân cea mai valoroasă resursă a oricărei organizații, a fost o altă concluzie desprinsă din cadrul evenimentului organizat de Revista CARIERE la Iași.

„Trebuie să existe un mix între platformele de e-learning și tehnologie, dar nu trebuie să renunțăm la workshopurile în care interacțiunea umană este esențială. Oamenii sunt cea mai importantă resursă pe care o organizație o are. În contextul în care vorbim deschis, învățăm și evoluăm, valorile noastre sunt puntea care unește toate generațiile din organizația noastră. Așa ajungem la performanță și la rezultate”, a spus Alina Velic, directorul executiv HR al grupului de firme Safir.
În acest context, beneficiile oferite angajaților nu mai sunt simple anexe la contract, ci devin instrumente strategice de retenție. Astfel, programele de wellbeing, activități de voluntariat, sport, educație financiară și consiliere psihologică capătă tot mai multă tracțiune.

„Zona de wellbeing capătă o pondere tot mai mare în ofertele angajatorilor, alături de beneficiile clasice precum tichetele de masă și abonamentele medicale, deja standardizate. Programele de bunăstare și socializare pentru angajați sunt tot mai frecvent implementate și promovate de companii, reflectând o preocupare reală pentru echilibrul și satisfacția echipelor”, a spus Ioana Dumitru, HR Manager în cadrul SD Worx România.
La PHINIA România au mare succes evenimentele cu impact social. Angajații se implică în acțiuni de voluntariat, în proiecte cu sens pentru comunitatea din care fac parte, dar și în activități sportive sau de familie, toate contribuind la un climat pozitiv și la coeziunea echipelor, a dezvăluit Andreia Zaharia, regional HR Director Europe & HR Manager Iași, PHINIA România.

„În ceea ce privește beneficiile, acestea sunt, în mare parte, similare cu cele din restul industriei. Provocarea apare atunci când activezi într-un mediu mixt, cu angajați blue collar și white collar, și trebuie să construiești un pachet de beneficii care să răspundă nevoilor tuturor. În același timp, acest pachet trebuie aliniat noii directive europene privind transparența salarială, astfel încât să asigure echitate pentru toți”.
Legat de modul în care companiile se preocupă de nivelul de devotament profesional al angajaților, marii angajatori adoptă soluții personalizate.

„Cum ținem motivați colegii? Ascultăm foarte mult vocea internă. Avem analize de climat organizațional pe care le facem periodic, care mai departe se concretizează cu planuri de acțiuni. Încercăm, pe fiecare categorie, să personalizăm abordarea, astfel încât să putem să satisfacem și să menținem un nivel de engagement”, a concluzionat Cătălina Rusu, directorul de HR al Arcadia.
Următiți ediția integrală a „CEO + HR Roundtable: Cum răspund marii angajatori din Moldova provocărilor aduse de inteligența artificială în 2025”, organizată de Revista CARIERE în luna mai la Iași, în parteneriat cu SD Worx și cu Zbor Iași, pe canalul de YouTube al Revistei CARIERE.
Foto: Revista CARIERE