De la antreprenor la manager cu 600 de angajaţi pe trei continente
Începuturile în business ale lui Cătălin au legătură cu antreprenoriatul. În 2003, pe când era încă student la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, inspirat probabil de
mama sa, antreprenoare în Maramureș, a pus bazele primei lui companii în Cluj – Dacomy, o firmă dezvoltatoare de software. A pornit afacerea,fiind singurul angajat. El cumula toate „funcţiile” ‒ de la administrativ, la vânzare, dezvoltare, testare și customer care, activităţi ce îi consumau aproape toată ziua.
Şi-a dat seama totuși că, pentru a conduce o companie, are nevoie de specializare și de concentrare, așa că a recrutat oameni pentru poziţiile de care până nu demult se ocupa el. Colegii de „birou” au venit când activitatea firmei a crescut.
La început, clienţii erau din zonă, dar din 2005 antreprenorul s-a orientat către piaţa americană. Tot atunci a cedat jumătate dintre acţiunile firmei unui partener american. În 2008, compania astfel formată număra 40 de angajaţi. Peste puţin timp, antreprenorul a fost nevoit să înfrunte criza. Fiind concentrat pe piaţa nord-americană, și-a restrâns activitatea. În 2009, Leverpoint a achiziţionat compania parteneră din SUA și firma din România. Un an mai târziu, o altă companie americană, 3Pillar, a cumpărat Leverpoint.
Tot în această perioadă, Cătălin a preluat activităţile operaţionale din România, iar în anul următor, 2010, compania a făcut o nouă achiziţie în India. Tot Cătălin s-a ocupat de coordonarea biroului. „Perioada a marcat începutul celei mai provocatoare experienţe din viaţa mea profesională. Am ajuns să fiu managerul și, de multe ori, mentorul a 600 de oameni din culturi atât de diferite”, spune Cătălin Ștef.
Dacă acceptarea rolului de manager al unei companii cu operaţiuni pe trei continente a reprezentat cea mai mare provocare profesională, împăcarea acestui rol cu cele de tată și soţ a fost una dintre marile lui provocări. Dedică multe ore pe zi muncii însă, din poziţia de manager, timpul nu se oprește niciodată la cel zic de la birou, pentru că încearcă să seteze un echilibru între viaţa profesională și cea personală și să dedice timp preţios și familiei.
De la antreprenor la angajat
Lui Cătălin îi plac riscurile, așa că abia a simţit trecerea de la antreprenor la angajat. El crede că ambele roluri i se potrivesc. Pe de o parte, ca antreprenor trebuie să te bazezi mult pe instinct, să acţionezi și să iei decizii foarte rapid. Pe de altă parte, trebuie să riști mult, iar procesul de învăţare îl faci de multe ori din mers.
„Ca manager”, spune el, „ai acces la resurse de cunoaștere multiple, o perspectivă mai amplă asupra afacerii, provocările sunt la un nivel mai ridicat, deciziile pe care le ai au impact asupra unor businessuri complexe și sunt luate, de fiecare dată, împreună cu o echipă de leadership.” Totuși, partea comună a celor două poziţii este că poţi să contribui la viitorul companiei și al oamenilor, consideră el.
Ca General Manager – prima funcţie pe care a avut-o în cadrul 3Pillar, Cătălin se ocupa de operaţiunile din România și conducea 50 de oameni în Cluj. După deschiderea biroului din Timișoara, a făcut pasul spre Senior Vice President de Operaţiuni Internaţionale, moment în care a luat în primire și sediul din India. De atunci, fostul antreprenor este consultat, de eficare dată, în privinţa deciziilor globale legate de companie. În prezent, conduce cele trei birouri din Cluj-Napoca, Timișoara și Noida (India), având 400 de angajați numai în România.
Pe plan profesional, Cătălin Ștef are o relaţie specială cu orașul Cluj, iar deschiderea unui birou 3Pillar aici semnică, de fapt, moștenirea firmei iniţiale, preluată de către compania americană.
În schimb, intrarea Timişoarei pe harta companiei americane a reprezentat o decizie bazată pe aspecte pragmatice. De la existenţa unui nucleu de ingineri softişti foarte buni formaţi în multinaţionale şi proximitatea fizică şi culturală faţă de Cluj la faptul că este un oraş pe care el îl cunoaşte destul de bine, în care are foşti colegi de facultate cu un statut de senioritate în companii mari.
Totuși, extinderea în alte orașe din România depinde de evoluţia vânzărilor companiei. Ca plan de dezvoltare, Cătălin se gândește, pe de o parte, să recruteze specialişti pentru cele două birouri, pe de alta, are în vedere deschiderea unui nou centru în România sau chiar deschiderea unui birou într-una dintre ţările din regiune.
Joburi nou-create = Oportunități?
În tot mai multe domenii, unele joburi au dispărut și au fost înlocuite de roboţi, semn că inteligenţa artificială evoluează rapid. Din această perspectivă, IT-ul este unul dintre cele mai dinamice domenii, aspect ce influenţează piaţa muncii.
Şi tot IT-ul, crede managerul, este domeniul care face posibilă evoluţia noastră ca societate, iar înlocuirea unor joburi creează întotdeauna noi oportunităţi.
„Se vorbeşte mult despre asta, dar în realitate dispar joburi mecanice, joburi cu valoare adăugată redusă și sunt create contexte pentru dezvoltarea unor joburi cu valoare adăugată foarte ridicată. Traversăm o perioadă poate similară, prin prisma dezvoltării și avansului tehnologic, cu marea revoluţie industrială. Și atunci au dispărut anumite ocupaţii sau îndeletniciri preluate de mașini, dar au apărut altele noi, iar pentru omenire, acea perioadă a reprezentat începutul unui avans din toate punctele de vedere”, e de părere acesta.
IT-ul este „vedeta pieţei forţei de muncă”, crede fostul antreprenor. Prin urmare, compania caută constant colegi care au cel puţin trei-cinci ani de experienţă specializaţi pe tehnologii foarte noi, mobile, pentru că organizaţia nu este doar furnizor de soluţii software, ci oferă și expertiză, și consultanţă.
Ca în orice domeniu de vârf, IT-iştii îşi dorescsă aibă sentimentul că pot contribui la ceva important, ceva care să producă impact, or asta încercăm să oferim prin proiectele la care ne angajăm.
Din experienţa sa, Cătălin crede că există specialiști buni pe piaţă, însă trebuie atrași în special printr-o cultură a companiei bazate pe dezvoltare și inova- ţie. „Ca în orice domeniu de vârf, IT-iștii își doresc să aibă sentimentul că pot contribui la ceva important, ceva care să producă impact, or asta încercăm să oferim prin proiectele la care ne angajăm”, spune el.
Managerul crede că școlile românești oferă specialiști la un nivel foarte bun pe piaţa muncii, însă nu suficienţi. „Putem ajunge să concurăm cu specialiști din cele mai dezvoltate ţări occidentale. În orice caz, IT-ul românesc va avea un viitor strălucit, dacă va ieși din logica volumului pentru că acolo nu putem să concurăm cu marile pieţe asiatice, demografic vorbind.”
Investiție în două direcții
Compania investește în două tipuri de proiecte, în cele pe care Cătălin le numește macro, adică acele investiţii realizate în cele două sedii din Cluj și Timișoara prin crearea a peste 300 de locuri de muncă, respectiv în cele pe care compania le face în mod normal în comunitate. Mai exact în dezvoltarea continuă a comunităţilor IT, unde organizaţia sprijină iniţiative, evenimente şi conferinţe tehnice cu speakeri cunoscuţi în domeniu, cât și în campanii sociale, unde angajaţii dezvoltă, de exemplu, aplicaţii pentru diverse campanii umanitare.
Ingredientele unui brand autentic
În opinia fostului antreprenor, un brand de angajator este obligatoriu să aibă o cultură organizaţională solidă. Pentru că sentimentul de apartenenţă este esenţial într-o companie. Acest lucru oferă angajaţilor posibilitatea de a se dezvolta profesional, de a inova și a deveni mai valoroși. „Ca manager, sunt adeptul abordării de tip open doors, uşa mea este deschisă pentru toţi colegii, întotdeauna îi încurajez să vină la mine cu orice tip de propuneri. Fiecare nou coleg este extrem de important, o resursă de idei noi şi de potenţial imens, motiv pentru care în fiecare lună îmi beau cafeaua cu noii angajaţi, pentru că îmi doresc să îi cunosc personal pe toţi cei care ni se alătură”, conchide Cătălin Ștef.
Acest articol a apărut în numărul 227 al Revistei CARIERE.