Luca Schianchi (P&G): „Lasă oamenii să gândească, nu obții rezultate trasând instrucțiuni”
Luca Schianchi, CEO-ul fabricii P&G, spune că nu a fost greu să obțină ce și-a propus încă din 2012, când a primit propunerea să conducă unitatea de la Urlați. „Interacționând cu oamenii, mi-am dat seama că aveam capitalul uman potrivit cu care să obțin acest lucru. În România, oamenii sunt bine pregătiți, informați, pasionați, au abilități, au o atitudine de «can do it ». Sunt ambițioși și dornici să învețe cum să facă să fie mai buni.” Schianchi are o carieră internațională (Belgia, Cehia) și contactul cu alte culturi l-a ajutat foarte mult. Inclusiv contactul cu italienii i-a fost de folos. A lucrat opt ani în fabrica P&G din Italia de lângă orașul său natal, Parma. „E greu să întâlnești oameni cu acest mix de calități, ca în România. În străinătate ai oameni foarte bine pregătiți, dar uneori sunt prea preocupați să-ți explice de ce nu pot să pună în aplicare o idee.”
La Urlați i s-a întâmplat foarte rar să aibă acest gen de conversație.
„Dacă vrei, pot să spun că mi-am creat singur provocarea spunându-le oamenilor, uite avem ținte ambițioase, haideți să vedem cum e mai bine să facem pentru a le atinge. «Ne-am propus să fim cea mai bună fabrică, vreau să văd care sunt ideile voastre pentru a atinge aceste ținte».” Crede că stilul său de a conduce, de a implica oamenii, chiar îi ajută, în primul rând, să evolueze. „Îi obligă să gândească, să facă lucrurile în felul lor și nu să aplice doar niște instrucțiuni, pe care le-au primit într-o ședință.”
„Practic ce am făcut atunci când am venit în România a fost să înțeleg cultura locală și să scot ce e mai bun din oameni. Am experiență internațională și m-a ajutat mult acest lucru. Când am plecat în Cehia am gândit că pot avea aceeași abordare ca în Italia. Dar nu a funcționat.” A trebuit să învețe ce înseamnă să obții angajamentul, interesul, să determini oamenii, cu o altfel de cultură decât a ta, să te urmeze. Având deja lecția învățată, a încercat să lase deoparte ceea ce știa când a venit în România.
CEO-ul de la Urlați spune că a încercat să își impună stilul propriu de a conduce și a „ignorat” idea de împrumuta un stil sau altul. „Stilul meu este de a investi foarte mult timp, pentru a înțelege ceea ce cred oamenii despre modul în care văd eu lucrurile, să-mi împărtășească ideile lor, să văd reacțiile lor și apoi să punem în aplicare cea mai bună soluție. Angajaţii sunt în permanenţă încurajaţi să pună accent pe inovaţia personală, viziune şi iniţiativă, pentru a evolua în mod constant şi a-şi îmbunătăţi cariera şi mediul de lucru.”
Italianul spune că atunci când a trasat strategia pentru anii pe care-i va petrece la Urlați, a reunit o echipă de 32 de oameni. „De la manager la operatori de linie, am căutat să avem cea mai bună reprezentare în această echipă: au fost oameni din Ploiești, din Urlați, femei, bărbați. Aceasta a fost echipa care în decursul a 4-6 luni au creat un concept. Toți ne raportăm la un obiectiv comun”, declară Luca Schianchi. „A fost un proces continuu de a-mi împărtași direcțiile și ideile. Apoi am adunat reacțiile oamenilor, ideile lor. Ne-a luat puțin mai mult timp să ajungem la un rezultat comun dar dacă ar trebui să o fac din nou, aș face la fel”.
Lider sau șef
„Îmi place să cred despre mine că oamenii mă văd ca un lider, dar ar trebui să-i întrebăm pe ei, cum mă percep. Sper că mai mult lider decât șef. Dacă mă uit înapoi, m-am încăpățânat să fac lucrurile după stilul meu și cred că în unele cazuri a durat săptămâni, în altele poate luni, pentru ca oamenii să înțeleagă că sunt un lider cu un stil diferit.”
Chiar dacă este la primul mandat de CEO, Luca Schianchi afirmă că nu preluarea conducerea fabricii a fost cea mai mare provocare din cariera sa. Ci ambiția de a face din ea, cea mai bună din Europa.
Luca Schianchi spune despre el că este „dependent de sport”. Și atunci când participă la un maraton își fixează întotdeauna un obiectiv. „Nu fac sport de performanță, dar îmi place să cred că sunt un bun sportiv amator. Poți să îți propui să alergi la un maraton și să te mulțumești cu asta. Dar eu nu sunt așa. Eu când mă înscriu la un maraton îmi propun să alerg un maraton în mai puțin de trei ore. Am fost așa toată viața mea. Aici am creat provocarea spunând: această fabrică nu poate fi doar una dintre cele mai bune fabrici din Europa. Poate deveni cea mai bună fabrică.”
Schianchi crede că, pentru a obține rezultate, nu trebuie doar să ai câteva minți strălucite în fabrică care să ofere o soluție. Ideile vin, câteodată individual, altădată în mici echipe de lucru.
Cum împiedici rezistența la schimbare
„Rezistența la schimbare o întâlnești mult mai des în alte organizații decât aici la Urlați, sincer. Când încerci să faci ceva nou, de regulă oamenii acceptă cu greu și se opun schimbării. Aici nu cred că a fost cazul. Oamenii au fost de la început de acord. Am experiență în încercarea de face schimbări, care în general nu sunt bine primite de oameni și cred că abordarea pe care trebuie să o ai ca manager este de a nu nega schimbarea și că oamenii au nevoie de timp pentru a se adapta. Dacă încerci să minimizezi efortul spunând «haideți, nu e mare lucru», oamenii nu vor avea încredere în tine. E primul pas pe care trebuie să-l faci pentru a le câștiga încrederea și apoi trebuie să fii pozitiv, să fii un role model. NU există metodă, rețetă să poți face asta cu un singur click și sunt multe greșeli pe care poți să le faci.”
Schianchi însuși este genul de persoană căruia-i plac schimbările, dar admite că pe majoritatea oamenilor schimbarea îi sperie, iar ca manager consideră că e o greșeală să minimalizezi acest lucru.
Luca Schianchi face zilnic naveta București – Ploiești. Și nu singur. Face pe „șoferul” și pentru câteva doamne din echipa sa. „Dimineața obișnuiesc să iau cu mine și o parte din echipa mea. Am o mașină mare” spune zâmbind. „Ne întâlnim la 6:55 și la 7:40 suntem deja la fabrică.”Managerul de la Urlați afirmă că prima parte a zilei este dedicată întâlnirilor cu oamenii. „Analizăm ziua anterioară, ce producție s-a înregistrat, ce nu a funcționat, care e planul pentru ziua în curs. După amiaza, am de obicei întâlniri în care ne focusăm pe strategia pe termen lung”. Iar în pauza de masă, CEO-ul de la Urlați face sport.
„Mi-am dezvoltat obiceiul să fac mișcare, să trec pe la sală în loc să merg la restaurant. Prefer să îmi aduc o gustare de acasă, pentru că așa pot să petrec jumătate de oră în sala de gimnastică. Aceste exerciții mă ajută să fiu în formă în partea a doua a zilei. Am nevoie de aceste endorfine.”
Încearcă să își crească și cei trei copii cu aceleași pasiuni. Îmi arată o fotografie cu ei. „E o poză făcută iarna trecută, la minus 9 grade. Îi vezi zâmbind și nu pentru că erau paralizați de frig” glumește Luca Schianchi, „pur și simplu se bucurau. Așa ne petrecem timpul împreună, ca familie. Sunt de asemenea pasionat de gătit.” În general programul de lucru al CEO-ului de la Urlați se încheie în jurul orei 4.30 p.m., când face cale întoarsă către București. „Faptul că eu conduc și nu depindem de programul autobuzului, pentru că mergem cu mașina, de obicei plecăm pe la ora 5 p.m. Am câteva mămici în mașină cu mine și vreau să le duc la copiii lor, la timp.”
Luca Schianchi povestește că, în 2002, când a plecat din Parma cu familia în Praga (Cehia), a crezut că se va întoarce acasă după trei ani. Astăzi spune că trăiește cea mai bună perioadă a vieții sale, atât în plan profesional, cât și personal, la Urlați. În 2015, fabrica a primit titlul de „Cea mai bună fabrică P&G din Europa” iar meritul este al celor peste 250 de angajați. Unitatea de la Urlați reprezintă o nouă generaţie de fabrici P&G care încorporează elemente de sustenabilitate de la design până la operaţiuni şi serveşte drept model pentru alte fabrici construite de companie în întreaga lume.
„Fabrica de la Urlați este lider, din punct de vedere al eficienței energetice și al impactului asupra mediului înconjurător, în sectorul de frumusețe la nivel mondial – nicio altă fabrică veche sau nouă din cadrul P&G nu utilizează mai eficient gazul și energia.” Aici se produc anual 65.000 de tone de șampon și balsam (cam 150 de milioane de sticle) pentru un miliard de consumatori din 40 de țări din Europa, Turcia, Israel, Asia Centrală şi Regiunea Caucaz.
Spuneam că italianul Luca Schianchi este la primul său mandat de CEO. De când a intrat să lucreze în compania P&G de lângă Parma, orașul natal, visul său a fost să devină manager de fabrică, iar acesta a devenit realitate odată cu venirea în România.