Relaţiile amoroase la birou
Nu mă pot gândi la o susţinere mai puternică faţă de o companie decât faptul că cei care lucrează acolo recomandă rudelor locul lor de muncă.
La vreo două zile după aceste întâlniri, am cinat cu un vechi prieten de la New York care m-a întrebat care este politica Virgin despre relaţiile amoroase la birou. Se pare că fiul său, în vârstă de 28 de ani, lucrează într-o companie care interzice relaţiile între angajaţi. Tânărul trecea printr-o perioadă foarte dificilă, în care a încercat să întrerupă o relaţie de trei luni pe care o avea cu o colegă de serviciu. Deşi erau foarte prudenţi la birou, în afara orelor de lucru erau foarte stresaţi că cineva de la serviciu i-ar fi putut vedea împreună.
Nu m-am gândit la această problemă până acum. Lumea petrece mai mult timp la birou acum decât oricând, şi majoritatea casătoriilor au loc când tinerii trec de 25 de ani, deci îndrăgostitul la serviciu poate fi ceva inevitabil, nu o infracţiune corporatistă. Din câte ştiu eu, noi la Virgin nu am avut niciodată probleme cu relaţiile între colegi – şi nu le interzicem.
Pentru că situaţia mi-a stârnit interesul, am vorbit cu mai mulţi oameni de la companii cu politică progresivă şi le-am folosit sfaturile, pe care le-am coroborat cu experienţa pe care o avem la Virgin ca să dezvoltăm o apropiere mult mai sensibilă faţă de romantismul la birou. Angajaţii şi angajatele pot folosi aceste indicaţii să evite problemele, dar fără să-l împuşte pe Cupidon.
1. LĂSAŢI ROMANTISMUL ÎNAPOI LA BIROU
Sărutul pare să fie aplicabil aici, dar decenţa trebuie păstrată. Dacă spuneţi angajaţilor fără obligaţii că sunt liberi să aibă o relaţie cu un coleg/colegă de birou, atunci ar trebui să fie mai simplu să le câştigaţi respectul faţă de norme şi faţă de politica companiei dumneavoastră. Orice directivă daţi împotriva acestui consimtământ va forţa oamenii să îşi ascundă sau să îşi anuleze relaţiile, iar o deschidere faţă de această situaţie vă va pune într-o situaţie de câştig.
2. CINE CUI RAPORTEAZĂDeşi nu este deloc surprinzător faptul că doi oameni care lucrează în strânsă colaborare s-ar putea îndrăgosti, acest lucru nu ar trebui să complice situaţia. Dacă un cuplu se află în această situaţie, managerii ar trebui să facă nişte aranjamente, astfel încât relaţia lor să nu fie o problemă.
3. ÎNCERCAŢI SĂ MUTAŢI RELAŢIA LA DISTANŢĂ
În timp ce fiecare companie are o situaţia diferită, managerii ar trebui să nu uite că, probabil, nu este o idee buna ca un cuplu dintr-un departament mic să lucreze împreună. Nu contează cât de discretă şi sensibilă este perechea respectivă, o relaţie de birou prea apropiată ar putea furniza probleme. Aşa că o distanţă psihică ar fi bună pentru toată lumea.
4. CHEIA ESTE DISCREŢIA
O persoană pe care am consultat-o mi-a spus: „Ar trebui să se comporte ca un cuplu căsătorit la birou – nu să afişeze o lipsă de afecţiune (n.r. artificială).“ Probabil o glumă proastă, dar totuşi înţeleaptă.
5. PĂSTRAŢI RELAŢIA OFFLINE
Cuplurile ar trebui să nu folosească emailul de la serviciu pentru mesaje intime. O singură greşeală poate trimite mailul către întreaga companie – poate că anumite lucruri ar trebui să rămână mult mai private. Orice companie cu o gândire progresivă ar trebui să se gândească de două ori la interzicerea relaţiilor la serviciu. În loc să se implementeze reguli (la fel ca în cazul fiului prietenului meu), care nu fac decât să distragă şi să provoace nefericirea angajaţilor, ar fi mai bine să trasaţi nişte direcţii de bun simţ în interiorul companiei. Acestea vor ajuta cuplurile să facă faţă relaţiilor care, fără îndoială, se vor dezvolta în timp, dar într-o direcţie benefică pentru toată lumea, mai exact cuplu, manageri şi colegi. O mare companie se comportă uneori la fel ca o familie extinsă – care luptă pentru succes, care descoperă greşeli şi în care oamenii se reconectează periodic. Faptul că angajaţii se îndrăgostesc între ei este o parte a aventurii şi ar trebui sărbătorită.