Richard Branson: Vreti sa fiti CEO?
Etapa de lansare este, de asemenea, un moment ideal pentru a va convinge pe voi insiva daca sunteti potriviti pentru pozitia de CEO. Daca antreprenorii au dinamismul necesar pentru a porni o afacere si vad oportunitati acolo unde altii nu vad nimic, nu toti se pricep sa o si conduca. Si recunoasterea neajunsurilor este esentiala pentru viitorul companiei dumneavoastra.
Odata ce afacerea dvs. se maturizeaza, va fi din ce in ce mai dificil sa mentineti entuziasmul manifestat la inceput. Si va depinde de voi si de echipa de management sa va asigurati ca angajatii raman motivati. Acesta este si punctul in care trebuie sa stabiliti ce rol vi se potriveste mai bine: cel de antreprenor sau cel de manager?
Daca sperati sa ramaneti la conducere in calitate de CEO, in timpul fazei de start-up trebuie sa invatati toate aspectele businessului. Nu exista scurtaturi – pentru a face acest lucru cum se cuvine – aveti nevoie de rabdare si de munca sustinuta.
Cand Brett Godfrey era CEO la Virgin Blue, el insista ca toti managerii seniori sa se invete cu munca intr-o companie aeriana, aceasta insemnand inclusiv cu incarcarea bagajelor. (Asta am facut si eu, chiar daca dupa stagiul meu am fost nevoit sa merg la doctor.) Insa acest lucru va va pregati sa delegati corect, atunci cand afacerea dvs. va deveni mai mare. Atunci cand oamenii vor veni la voi cu o problema, veti fi in masura sa oferiti sfaturi practice bazate pe cunostintele voastre nemijlocite asupra modului in care functioneaza afacerea.
Ar trebui, de asemenea, sa verificati si sa studiati fiecare factura; veti stii imediat care este circuitul banilor in firma si cum sunt cheltuiti. Cand va veti fi familiarizat cu starea financiara a societatii, va veti surprinde de multe ori intrebandu-va: „Banii acestia oare pe ce i-am dat?“ Astfel, veti putea fi capabili sa reduceti cheltuielile inutile. Chiar cand Virgin a devenit un mare grup, am continuat sa fac acest exercitiu, verificand, o data la sase luni, toate cecurile emise si le-am cerut si directorilor mei sa faca acest lucru.
Insa cel mai important este sa retineti ca un manager trebuie sa aiba know-how-ul de a organiza cu usurinta un grup mare de oameni si de a face fata presiunilor unei companii aflate in curs de dezvoltare. Folositi-va deci de perioada de lansare pentru a va calibra propriile puncte forte si puncte slabe ca lider si cereti-le celor mai buni consilieri ai vostri parerea sincera in legatura cu prestatia voastra. Fiti atenti la modul in care reusiti sa ii inspirati si sa ii motivati pe alti oameni sa coopereze si sa duca o treaba la bun sfarsit.
Pentru a evalua corect meritele si limitele oamenilor si a le incredinta responsabilitati – este nevoie de o anumita generozitate. Optimismul, deschiderea fata de toate posibilitatile si increderea in voi insiva sunt calitati esentiale unui bun manager. Unii oameni poseda aceste calitati intr-o mai mare masura decat altii. Ce spuneti, voi le aveti? Reusiti sa scoateti la iveala ce-i mai bun in oameni?
Managerii de calibru rareori critica munca membrilor echipei. Oamenii au nevoie de incurajare ca sa infloreasca, la fel de mult cum au plantele nevoie de apa. Un angajat care face o greseala teribila, rareori isi doreste sa auda vorbindu-i-se despre asta. Managerul ar trebui sa posede tactul necesar incat sa il faca pe angajat sa invete din respectiva greseala si sa il ajute sa isi recupereze increderea in sine.
Va recunoasteti propriile greseli si va cereti scuze pentru ele? Ati fi uimiti sa aflati cat de mult pretuiesc oamenii aceasta calitate la superiorii lor si cat de multe pot invata din experientele prin care trec managerii lor. Capacitatea de a-ti recunoaste greseala si a discuta despre asta este esentiala unui manager si necesita curaj.
Daca ati promovat pe cineva si acesta nu performeaza, ar trebui sa fiti in stare sa discutati aceasta problema cu angajatul respectiv, sa admiteti in fata lui ca ati facut o greseala, sa-i oferiti din noul vechiul post si-l sa il ajutati sa treaca cu bine de aceasta perioada de tranzitie.
Credeti-ma, este o discutie foarte grea, si o situatie pe care nu toata lumea este capabila sa o gestioneze.
Managementul inseamna sa comunici clar, sa explici de ce ai luat o decizie sau incotro se indreapta businessul. Stilul in care comunicati ar trebui sa inspire autoritate, fara a fi moralizator sau pretios, si sa prezinte o viziune simpla a ceea ce este de facut. Totodata, managerii buni revizuiesc permanent felul in care se fac lucrurile si ii incurajeaza pe angajatii lor sa procedeze la fel – ei sunt intotdeauna gata sa se adapteze la noi conditii.
In timp ce un talent natural pentru rolul de CEO-ul este un avantaj real, multe competente de leadership se pot invata. Daca exista zone asupra carora aveti nevoie sa mai lucrati, intrebati-va cine din cercul vostru de prieteni si de colegi este un lider de la care puteti invata si vorbiti-i deschis despre dorinta dumneavoastra de a va perfectiona. Experienta de mentorat poate fi recompensatorie pentru amandoi.
La sfarsitul acestui proces, daca si consilierii dumneavoastra sunt de acord ca sunteti potrivit pentru rolul de manager, puteti ramane CEO si sa ajutati afacerea sa creasca. Daca insa va descurcati mai bine in rolul de antreprenor, va fi nevoie sa gasiti un manager pentru a va lua locul. Cautati asadar pe cineva care are calitatile de mai sus si atunci cand il veti gasi, dati-i o cota parte din afacere, pentru ca acea persoana merita o mare parte din gratificatia pe care o veti primi pentru succesul businessului.
Iar pentru voi vine momentul sa mergeti mai departe si sa lansati o noua afacere. Asadar, ce idei interesante mai aveti?
Traducerea si adaptarea: Daniela Oancea