Să creşti mai mare şi mai bine: şase paşi spre succes
Uneori micile detalii, cum ar fi preţurile mai transparente sau un staff mai prietenos, ne-au oferit specificul nostru. Umorul şi tonul ne-a ajutat să ne atragem şi să ne păstrăm clienţii. Am încercat să menţin birocraţia la un minim şi le-am amintit echipelor mele că afacerile, la fel ca şi viaţa, trebuie să fie amuzante.
Când începeţi o mică afacere cu o echipă entuziastă este relativ uşor să vă concentraţi pe detalii şi pe un serviciu clienţi foarte bun, fără să vă straduiţi prea tare. Dar cum vă puteţi păstra pasiunea şi atenţia la detalii după ce afacera voastră devine stabilă, de succes şi mare? În alte articole am spus cum putem să ne dezvoltăm afacerea din industria muzicală prin divizarea ei, prin înfiinţarea unor unităţi mai mici în care putem păstra acea energie şi dorinţă. Când am vândut compania la EMI, Virgin Records era alcătuită din câteva case de discuri mici şi independente, care au stimulat o competiţie sănătoasă printre trupele noi. Această abordare nu ar fi funcţionat cu celelalte companii ale noastre care necesită o anumită scalare şi dimensionare pentru a concura cu competitori de dimensiuni mari. Aşa că a trebuit să ne adaptăm business-ul să menţinem spiritul inovativ al Virgin, în special când am trecut prin achiziţii şi expensiune internaţională.
Virgin America este un exemplu bun. Această companie nou-venită în SUA este cunoscută pentru avioanele sale high-tech, marketingul excentric şi echipajul fantastic. Vara aceasta vom sărbători a cincea aniversare. Deja avem peste 2 500 de angajaţi, şi nu sunt semne că ne vom opri. Trebuie să muncim din greu să ne păstrăm entuziasmul care ne-a marcat începutul. Pentru a reuşi, CEO-ul nostru David Cush, a înfiinţat un program anual de training cunoscut sub numele de “Refresh“. Scopul său este să păstreze echipele conectate şi să le împiedice să devină prea mulţumite de sine sau să-şi stabilească un status quo.
De curând am găzduit o conferinţă la care au participat câteva companii britanice aflate la început. Unul dintre vorbitori se numeşte Richar Reed, fondatorul companiei Innocent, un producător britanic de nectar şi băuturi răcoritoare. Richard a fondat compania împreună cu doi prieteni de-ai săi, Adam Balon şi Jon Wright, în 1998. De atunci afacerea a crescut la 200 de milioane de lire sterline (aproximativ 315 milioane de dolari) în vânzări anuale şi Coca Cola a devenit acţionar majoritar. Totuşi, fondatorii au reuşit să menţină spiritul inovativ şi amuzant care le-a marcat începuturile. Este fascinant cum au reuşit să îşi păstreze formula magică şi după o investiţie foarte mare. Voi încerca să rezum ce au făcut ei pentru că sunt convins că antreprenorii din întreaga lume au multe de învăţat din experienţa lor.
În primul rând, trebuie să ştii bine ce misiune ai. La Virgin a fost de multe ori vorba să zdruncinăm pieţele deja implementate şi să furnizăm produse şi servicii de valoare. În cazul Innocent a fost vorba despre producerea unor sucuri de bună calitate pentru a-i ajuta pe oameni să ducă o viaţă mai sănătoasă – şi au făcut asta într-un fel amuzant.
În al doilea rând, asiguraţi-vă că aţi conturat corect structura de bază. Să ştiţi ce aveţi de gând să faceţi. De multe ori partenerii pot furniza infrastructura, materii prime şi management. Construind relaţii puternice cu furnizorii, sunteţi liberi să scalaţi operaţiunile fără să vă solicitaţi din greu rezerva de capital.
În al treilea rând, alegeţi echipa potrivită la vârf. E dificil să nimeriţi bine din prima. Multe afaceri mici nu cresc pentru că nu găsesc oameni potriviţi care pot ţine pasul. Uneori este necesar să despărţiţi compania de anumiţi manageri seniori care nu pot creşte, oricât de dureros ar putea fi.
În al patrulea rând, un scop şi un puternic sentiment etic conferă companiei o fundaţie solidă. În cazul Innocent scopul principal a fost să lase planeta puţin mai bună decât au gasit-o. Acest mesaj simplu şi eficient a rezonat atât printre angajaţi, cât şi în rândul clienţilor, indiferent dacă numărul oamenilor era 10 sau 500.
În al cincilea rând, indiferent cât de mare eşti, detaliile contează. La fel cum şi eu sunt obsedat să călătoresc cu avioanele companiei noastre şi să vizitez afacerile noastre cu carnetul meu de notiţe, să vorbesc cu angajaţii şi să verific micile detalii care fac ca experienţa noastră să fie unică, Richard Reed şi partenerii săi fac acelaşi lucru. Ei verifică în mod regulat totul, începând de la capace şi sticle – îşi roagă clienţii „să se bucure de produsele lor“ nu „să le consume“ până la o anumită dată – până la covoarele din birou, care sunt distinsele Astroturf.
În sfârşit, ascultaţi-vă clienţii şi acţionaţi în funcţie de ce auziţi. Mereu mi-am întrebat oamenii ce părereu au, ce viziune au, iar acum urmăresc reţelele sociale să văd cum se descurcă afacerile şi brandul nostru. Innocent face o virtute din a pune întrebări clienţilor. Folosesc feedback-ul pentru a se informa şi a rămâne conectaţi. Nici unul dintre aceşti paşi nu sunt greu de făcut pe cont propriu. Cheia de a tranzita uşor de la o afacere mică la una mare este urmărirea acestor paşi.