Organizația care creează o punte reală între facultate și piața muncii. Nectarie Popa, TWH România: Le dăm o șansă celor care ar fi ignorați o perioadă de timp de majoritatea angajatorilor

Când tinerii termină facultatea, se lovesc adesea de o realitate crudă: joburile sunt greu de obținut fără experiență, iar aceasta nu vine fără un loc de muncă. TWH România s-a născut tocmai pentru ruperea acestui cerc vicios. Din 2018 încoace, organizația a creat un spațiu unde tinerii pot să învețe, lucreze și evolueze – într-un regim 100% remote, dar cu standarde de lucru cât se poate de reale.
„Tinerii reușesc foarte greu să-și găsească primul job”
„Vedem cu toții zi de zi că tot mai mulți tineri reușesc foarte greu să-și găsească primul job. Din discuțiile noastre cu angajatorii, asta se întâmplă deoarece foarte mulți tineri fără experiență anterioară de muncă nu au abilitățile dorite de angajatori, cum ar fi responsabilitatea sau proactivitatea, pentru că nu le-au învățat la facultate. În cadrul companiei noastre, încercăm să facem un «pod» între facultate și dorințele angajatorilor, să punem oamenii care vin la noi ca voluntari în situații cu care se vor confrunta într-o firmă când se vor angaja”, explică Nectarie Popa, CEO TWH România.
Această abordare este fundamentul modelului TWH: voluntarii lucrează câteva ore pe săptămână în roluri reale – marketing, HR, juridic, management de proiect –, pentru dobândirea competențelor concrete, într-un mediu structurat. „Le dăm o șansă celor care ar fi altfel ignorați o foarte bună perioadă de timp de majoritatea angajatorilor, astfel încât să le creștem șansele de angajare ulterior”, explică el.
Voluntariat cu sens
Ce diferențiază TWH de alte programe pentru tineri este accentul pus pe muncă reală și pe aplicabilitate. „Majoritatea voluntariatelor disponibile, fie că vorbim de asociații studențești, festivaluri, evenimente sau altele, se axează doar pe nevoia respectivelor organizații. De exemplu, mă duc la un eveniment ca voluntar ca să primesc oamenii la intrare, să le scanez biletele sau să aranjez înainte scena. Acest tip de voluntariat este foarte important pentru că antrenează lucrul în echipă și responsabilitatea, însă de cele mai multe ori firmele îl ignoră pentru că e făcut doar ocazional și nu consideră că ar avea o aplicabilitate directă”, explică CEO TWH România.
În schimb, la TWH, totul e gândit din perspectiva angajatorului: „Voluntarii ocupă poziții obișnuite, câte 2-3 ore pe săptămână. Așa rezolvăm ambele probleme. Îi ajută pe voluntari să-și dezvolte responsabilitatea, spiritul de echipă și de ajutorare a firmei, și e și direct aplicabil și ușor de înțeles pentru angajator ce a făcut, astfel că nu e ignorată experiența”, adaugă Nectarie Popa.
Funcționează ca o întreprindere adevărată
Deși are statutul juridic de organizație non-profit (ONG și întreprindere socială), TWH funcționează și se comportă ca o companie. „Nu foarte diferit de o companie reală, pentru că practic asta suntem. Deși funcționăm cu statut de întreprindere socială, totuși suntem o întreprindere. Activitățile unei zile obișnuite pentru mine implică foarte multă supervizare pe ce se întâmplă în departamente, și pentru că eu sunt trainer la bază, în general îi învăț pe voluntari foarte multe despre cum să-și facă treaba mai bine și despre ce așteptări au angajatorii de la ei când se vor angaja”, adaugă el.
Pentru menținerea unui echilibru între rigoare și susținere, TWH a construit o cultură bazată pe feedback constant și corectare constructivă. „Tot ce fac voluntarii este verificat de alți voluntari cu care lucrăm de mai mult timp și de cele mai multe ori modificările necesare sunt minime. Totuși, atunci când se fac greșeli, managerii voluntarilor le semnalează și de cele mai multe ori se repară ușor. Deadline-urile sunt menționate în momentul în care se oferă taskul, iar responsabilitățile sunt prezentate voluntarilor încă de când aplică în program”, explică Nectarie Popa.
Povești de succes: de la voluntar la C-level
Unul dintre cele mai puternice argumente pentru eficiența acestui model este chiar echipa TWH. „Au fost enorm de mulți voluntari de care am fost profund impresionat. Majoritatea dintre ei au ajuns acum să fie mână în mână cu mine și mă ajută să duc proiectul mai departe”, spune Nectarie Popa.
El îi menționează pe Andra Mocanu, actual Chief Human Resources Officer, și Ana Radu, Chief Legal Officer. „Ambele au început ca voluntari fără experiență și au crescut în organizație până la nivel de top management, prin rezultate, dedicare și deschidere spre învățare. Andra a venit ca Junior Recruiter și a trecut prin toate nivelele de management, iar Ana a urcat corporate ladder-ul până a ajuns într-o poziție de C-level management din care acum ne ajută să ne extindem internațional”, adaugă acesta.
Feedback real, dezvoltare reală
Progresul voluntarilor este atent monitorizat. „Este urmărit în principal prin observație directă, fie de către managerul direct, fie de către alți superiori. Ca feedback, în afară de cel punctual per task, oferim feedback anual. Susținem dezvoltarea profesională a voluntarilor și prin cursuri organizate intern, ședințe de coaching și alte beneficii pe care le mai au pentru că fac parte din program”, afirmă CEO TWH România.
Adaptare la o piață a muncii tot mai dură
Realitatea economică s-a schimbat semnificativ în ultimii ani, iar tinerii trebuie să-și regândească abordarea. „Mulți tineri au rămas cu mintea și atitudinea față de piața joburilor din pandemie, poate chiar și un pic de dinainte, când se căutau foarte mulți oameni și nu se găseau. Acum, dinamica s-a schimbat total. Sunt mult mai mulți aplicanți decât este necesar, sunt mult mai puține joburi”, punctează acesta.
TWH răspunde acestor schimbări prin educație și sinceritate: „Organizăm mai multe cursuri interne despre piața muncii unde le prezentăm și situația actuală, și ce ar trebui să facă pentru a ieși în evidență – cum să-și scrie un CV care să răspundă nevoilor angajatorului etc”, mai spune Nectarie Popa.
2030: 10.000 de oameni ajutați să-și găsească drumul
Pe termen lung, viziunea TWH este clară: extindere și impact global. „Ne-am propus ca până în 2030 să ajutăm 10.000 de oameni din toată lumea să-și găsească un job, fie că sunt la început de drum, fie că vor să facă o reconversie profesională. Suntem în mod curent în proces de extindere a modelului în Europa și cred că până la sfârșitul anului ar trebui să existe și un TWH într-o altă țară europeană, măcar într-o fază incipientă”, conchide el.
Foto: TWH România