Cum să ai o echipă motivată și loială
Cultura organizațională solidă devine un pilon esențial pentru succesul și sustenabilitatea unei companii. Despre acest aspect am stat de vorbă cu Lucia Costea, cofondator și CEO al Secom Healthcare. Aceasta ne-a dezvăluit cum organizația sa reușește să creeze și să mențină o cultură organizațională care motivează angajații și îi implică activ în dezvoltarea companiei. De la valorile fundamentale care stau la baza filosofiei lor de afaceri, până la inițiativele concrete care consolidează cultura organizațională, Lucia Costea ne-a arătat cum Secom își îndeplinește misiunea de a îmbunătăți sănătatea și bunăstarea oamenilor, nu doar prin produsele și serviciile oferite, ci și printrun mediu de lucru care promovează creșterea și dezvoltarea continuă.
Cum definește compania Secom cultura sa organizațională și care sunt valorile fundamentale pe care se bazează aceasta?
Fundamentul culturii organizaționale în Secom, care mobilizează și motivează oamenii din echipa noastră încă de la înființarea companiei, acum 20 de ani, este credința că împreună participăm la ceva mai mare decât comercializarea de suplimente alimentare: ajutăm oamenii să ducă o viață mai echilibrată, contribuind la binele comun.
Avem o cultură organizațională constructivă (cf. Studiului de Cultură și Eficacitate Organizațională realizat în 2023 de Human Synergistics) orientată către rezultate realiste, bazate pe planuri de acțiune bine definite. Secom încurajează oamenii să fie autonomi, agili și orientați către soluționarea problemelor, oferindu-le totodată resursele necesare pentru dezvoltarea competențelor profesionale. Astfel, compania stimulează inițiativa și inovarea în rândul echipei.
Ne mândrim cu o cultură deschisă, prietenoasă (umanist-încurajatoare) în care avem grijă de oameni, suntem preocupați să le creăm un mediu de încredere, care stimulează comunicarea, colaborarea și coordonarea, consecința fiind o echipă motivată, loială, pe care ne putem baza.
În Secom îmbinăm agilitatea, naturalețea și promptitudinea specifice mediului antreprenorial, cu orientarea către standarde înalte de calitate, etică și procese bine definite, similare cu cele întâlnite în companiile internaționale. Această combinație distinctivă permite Secom să atragă și să rețină profesioniști cu experiență în mediul de business multinațional, ce pot contribui la atingerea rezultatelor care susțin misiunea companiei. Valorile care influențează comportamentele membrilor echipei, susținând cultura noastră constructivă sunt : „Fii astăzi mai bun că ieri”, care încurajează învățarea, dezvoltarea continuă, atât personală, cât și profesională; „Implică-te pentru că îți pasă”, care cultivă empatia și angajamentul personal, provocarea status quo-ului pentru a îmbunătăți lucrurile; „Ai încredere și fii de încredere”, care este despre autenticitate și comunicare transparentă; „Fii autonom, ia decizii”, care cultivă libertatea de a lua decizii și asumarea responsabilității pentru ele; „Gândește agil”, care promovează adaptabilitatea și viteza de reacție și acțiune; „Colaborează, ești parte din echipă”, pentru că împreună putem crea mai multă valoare decât am putea-o face individual; „Adu bună dispoziție în ce faci”, fiindcă vrem să ne bucurăm de timpul petrecut împreună la job” și „Ai impact, influențează în bine”, care este rezultatul firesc al celor de mai sus și care ne ajută să ne îndeplinim misiunea de a îmbunătăți sănătatea și starea de bine a oamenilor.
Prin asimilarea valorilor în procesele și rutinele de business și prin faptul că organizația s-a asigurat că acționează conform lor, dimensiunea constructivă a culturii Secom a crescut semnificativ între 2021 – 2023, momentele în care compania a colectat feedbackul din partea colegilor.
Cultura organizațională Secom a fost prezentată de asemenea ca poveste de succes în cartea Cultura de organizație – Primii 20 de ani lansată recent de Iuliana Stan, Managing Partner al Human Synergistics România.
Care sunt metodele și inițiativele concrete pe care le adoptă Secom pentru consolidarea și promovarea culturii organizaționale în rândul angajaților și al partenerilor externi?
Cultura companiei se împletește și cu filosofia de business, misiunea Secom fiind aceea de a contribui la îmbunătățirea sănătății și a stării de bine a oamenilor prin produse și servicii de înaltă calitate, dar și printr-un program continuu de educație pentru sănătate, adresat atât colegilor, cât și partenerilor și consumatorilor.
Am investit aproape un milion de euro în inițiative de promovare a principiilor unui stil de viață sănătos și a consumului informat de suplimente alimentare, care transcend obiectivele comerciale directe sau beneficiile financiare imediate.
Printre acestea menționăm podcastul Supliment de bine, Planul Bunelor Rutine, care explică noțiuni din neuroștiință necesare asimilării de noi obiceiuri, dar și sutele de articole educative de pe secom.ro și good-routine.com.
De asemenea, prin programul Împreună în slujba binelui, încurajăm implicarea colegilor prin acțiuni de voluntariat și donații personale în susținerea unor cauze sociale pe cei doi piloni strategici de CSR: Sănătate și bunăstare și Educație de calitate.
În Secom celebrăm totodată inițiativele și proiectele de echipă în cadrul TownHall-urilor trimestriale și consolidăm spiritul de echipă prin inițiative de Gamification, ieșiri informale inter departamentale, conferințe de vânzări și o conferință anuală la nivel de companie.
Pentru a menține vie cultura organizațională și pentru a ne asigura că toți colegii din echipă se conectează la spiritul Secom, promovăm siguranța psihologică și comunicarea deschisă. O dată pe lună organizăm „Mic dejun cu CEO-ul”, unde mă întâlnesc într-un cadru informal cu colegii aniversați în luna respectivă. De asemenea, bilunar sunt disponibilă pe Teams pentru sesiuni de Open Talks în care discut cu colegii despre orice subiecte care îi preocupă.
În Secom punem accent pe dezvoltarea profesională, inclusiv în domeniul abilităților interpersonale. Oferim experiențe de învățare valoroase echipei noastre, care să le fie de folos colegilor pe termen lung, indiferent de durata șederii lor în companie.
Această filosofie a generat crearea între anii 2021-2023 mai multor academii interne în Secom: Academia de Leadership, Academia de Retail și Academia de Vânzări. De asemenea, în 2023 am inițiat un program de mentorat intern pentru membrii echipei și un program de coaching pentru lideri. Totodată, dispunem de o platformă de e-learning, oferind tuturor colegilor acces la sute de programe educaționale diverse.
Care considerați că sunt principalele beneficii ale unei culturi organizaționale puternice și coezive pentru succesul unei companii?
O cultură organizațională coerentă aduce numeroase beneficii. În Secom impactul pozitiv al culturii organizaționale constructive se reflectă în aspecte precum: un angajament crescut – oamenii din echipă sunt mai conectați, mai motivați și mai dedicați, ceea ce a redus semnificativ fluctuația de personal între 2021 și 2023, o mai bună atragere și retenție a talentelor o cultură organizațională coerentă poate fi un diferențiator cheie în atragerea și menținerea oamenilor cu aspirații profesionale înalte, o comunicare mai bună și un proces decizional îmbunătățit – comunicarea deschisă facilitează fluxul de informații și colaborarea între echipe, contribuind la o mai bună coordonare și la luarea unor decizii mai informate, mai rapid, o mai bună performanță și productivitate crescută, dar și o notorietate ridicată și un brand de angajator puternic.
Totodată, efectele pozitive ale culturii constructive s-au observat în Secom și în reziliența demonstrată de companie și de echipă în fața pandemiei și fenomenelor sociale de retragere directă sau indirectă a angajaților din câmpul muncii, cunoscute ca „Great Resignation” sau „Quiet Quitting”. Datorită culturii organizaționale constructive, am gestionat eficient provocările apărute în ultimii ani, fără a fi afectați semnificativ de aceste fenomene de pe piața muncii.
Ce vă motivează să investiți în cultura organizațională și în viitor?
Ne motivează dorința de a oferi mereu ce e mai bun fiindcă avem convingerea că atunci când primești bine, poți oferi mai departe bine. Vrem să investim în continuare în crearea unui mediu constructiv, în care oamenii sunt încurajați și susținuți să colaboreze, să se dezvolte, să devină în fiecare zi o variantă mai bună a lor pentru a putea da mai departe bine și a susține misiunea Secom pe termen lung.
casetă
Conform benchmarkului furnizat de organizatorul Studiului de Cultură Organizațională, Human Synergistics – Secom este în topul companiilor din România. Acest lucru este evidențiat și de rezultatele studiului de Employee Engagement pe care Secom îl desfășoară anual și unde nivelul de engagement se situează în mod constant peste 84%, în ultimii doi ani consecutivi.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 291
Pentru abonare, click aici