Cât de mult cântăresc abilităţile „soft” la angajare?
Ce spun studiile
Potrivit unui studiu realizat de către Ministerul Muncii din SUA, care a intervievat antreprenori, lideri sindicali, angajaţi publici, manageri şi specialişti, cu scopul de a determina cerinţele de pe piaţa muncii, au fost identificate cinci categorii mari de competenţe necesare angajaţilor în contextul economic actual. Cele cinci capacităţi cerute sunt, după cum urmează, acelea de:
1. a identifica şi aloca resurse;
2. a lucra cu ceilalţi;
3. a dobândi şi a utiliza informaţii;
4. a înţelege relaţiile complexe;
5. a lucra cu o varietate de tehnologii.
Un alt studiu, realizat de Robert Hogan şi de Kimberly Brinkmeyer, care a constat în analizarea conţinutului anunţurilor de angajare din fiecare regiune demografică a SUA timp şase luni, a relevat următoarele date: abilităţile interpersonale au fost considerate esenţiale pentru 71% din locurile de muncă care presupun contactul cu clienţii, pentru 83% din locurile de muncă ce implică interacţiuni de subordonare, pentru 84% din locurile de muncă manageriale şi pentru 78% din locurile de muncă care necesită interacţiuni între colegi pe acelaşi nivel ierarhic.
„Criza economică şi transformările suferite în ultimii ani ridică întrebări şi cu privire la criteriile pe care angajatorii le au în vedere în procesul de selecţie. Accentul pare a se fi deplasat de la candidaţii cu un bagaj teoretic consistent şi extrem de specializat, către candidaţii cu potenţial de dezvoltare ridicat. Mare parte din manageri sunt nemulţumiţi de candidaţi, întrucât aceştia nu reuşesc să se adapteze la situaţii noi şi să se exprime în mod asertiv. Tocmai de aceea, companiile preferă candidaţi în care să regăsească mai degrabă potenţial. Discuţia se mută, astfel, către cum identificăm acest potenţial. Folosirea unor instrumente psihometrice în faza de selecţie este una dintre strategiile cele mai verificate şi eficiente din punct de vedere al costurilor pentru identificarea celor mai potriviţi candidaţi”, afirmă Mădălina Bălan, Managing Partner HART Consulting.
Inteligenţa emoţională mai importantă decât competenţele profesionale?
Deşi specialiştii în recrutare afirmă că abilităţile „soft” au devenit din ce în ce mai importante, există diferenţe de opinii când vine vorba de capacitatea unui candidat mai slab pregătit din punct de vedere tehnic, dar cu abilităţi „soft” foarte bune de a câştiga postul în faţa unuia cu puternice cunoştinţe specifice jobului, dar care nu excelează în zona inteligenţei emoţionale.
„Spre deosebire de «hard skills» (competenţe profesionale), abilităţile «soft» sunt competenţe generale. Acestea din urmă pot deveni competenţe profesionale în funcţie de domeniu. Spre exemplu, în vânzări «soft skills» sunt şi «hard skills» (comunicare, empatie, persuasiune, negociere etc.). Din punctul meu de vedere, ambele tipuri de aptitudini se pot dezvolta, însă abilităţile «soft» nu compensează lipsa competenţelor profesionale. Mai mult decât atât, cu cât o persoană se află la un nivel de senioritate mai ridicat, cu atât abilităţile profesionale sunt mai importante”, afirmă Floriana Enescu, Managing Director în cadrul companiei de executive search Qualia.
Pe de altă parte, Cristina Popescu, managerul firmei de recrutare QPAS, este de părere că angajatorii ar putea alege să angajeze un candidat care nu are cele mai bune competenţe profesionale în anumite condiţii. „Din nefericire, abilităţile tehnice se învaţă mult mai uşor decât cele «soft», motiv pentru care dacă abilităţile interpersonale sunt importante pentru acel rol, angajatorul va coborî ştacheta când vine vorba de abilităţile tehnice în favoarea celor «soft»”.
Abilităţile „soft”, necesare în orice domeniu?
Domeniile de activitate în care inteligenţa emoţională este foarte apreciată sunt cele care presupun interacţiunea directă cu ceilalţi (vânzări, customer service, legal, resurse umane, învăţământ etc.) sau interacţiune indirectă (marketing, PR). Totuşi, Cristina Popescu este de părere că abilităţile „soft” ar trebui „să fie apreciate în orice domeniu, pentru că lucrăm în echipă şi cu oameni, motiv pentru care nu sunt doar apreciate, ci şi necesare. Sunt şi câteva domenii în care nu sunt atât de întâlnite, cum ar fi, de exemplu, în IT”.
Se pare însă că şi sectorul IT începe să înţeleagă că, pe lângă competenţele profesionale necesare jobului de zi cu zi, abilităţile interpersonale, spiritul de echipă şi un grad ridicat de responsabilitate pot ajuta companiile din zona de tehnologie să îşi atingă mai uşor obiectivele.
„Pentru a face performanţă, angajaţii noştri trebuie să aibă un set de «soft skills» solid care să completeze cunoştiinţele practice şi experienţa. Tocmai de aceea strategia noastră de evaluare a inclus mereu teste care să evidenţieze şi personalitatea candidaţilor.
Candidatul ideal pentru compania noastră trebuie să arate un nivel ridicat de responsabilitate şi dorinţă de implicare. În IT, curiozitatea, dorinţa de a învăţa, de a inova şi proactivitatea sunt atribute esenţiale pentru performanţă şi încercăm să descoperim aceste trăsături încă din primele interviuri. Toţi cei pe care îi recrutăm trebuie să obţină scoruri bune pe aceşti indicatori pentru a se alătura echipei nostre, indiferent că vobim despre poziţii tehnice, despre management, despre suport etc”, afirmă Roxana Avramescu, HR Manager TeamNet International S.A.
Domeniul vânzărilor a reprezentat dintotdeauna o zonă în care inteligenţa emoţională joacă un rol important, iar zona asigurărilor nu face notă discordantă. „În momentul recrutării de noi consultanţi de vânzări sau angajaţi în domeniul asigurărilor, ceea ce numim «soft skills» sunt la fel de importante ca şi abilităţile tehnice şi calificarea profesională. Considerăm că expertiza dublată de comportamentul şi atitudinea corespunzătoare faţă de oameni, echipă şi mediul de business pot face diferenţa în domeniul în care activăm, preponderent centrat pe om şi pe nevoile acestuia”, declară Raluca Tufeanu, HR Director, AXA Life Insurance.
Abilităţi „soft”, necesare doar managerilor?
Potrivit rezultatelor studiului „Paradigm shift: building a new talent management model to boost growth”, realizat de Ernst & Young în urma unui sondaj în rândurile a 600 de executivi din întreaga lume, organizaţiile performante sunt mult mai înclinate să ia în considerare abilităţile soft, interpersonale pentru executivi. Sunt, aşadar, aceste aptitudini necesare doar managerilor sau sunt căutate la nivelul tuturor angajaţilor?
„Întrucât managementul presupune coordonarea altor persoane, deci o foarte bună relaţionare cu ceilalţi, dezvoltarea aptitudinilor „soft” este indispensabilă pentru manageri. Există însă anumite domenii care necesită, de asemenea, o inteligenţă emoţională ridicată, de exemplu, vânzările”, afirmă Floriana Enescu.
Opinia Managing Directorului de la Qualia este împărtăşită şi de Cristina Popescu, care susţine că abilităţile „soft” sunt la fel de importante pentru toate categoriile de candidaţi. „Pentru cei care vor joburi entry-level sau de execuţie, sunt analizate în general «soft skills» la nivel nativ, care sunt importante, dar nu vitale. Pentru posturile de management însă nu poate fi vorba despre manager sau lider fără soft skills. Dacă ele nu există nici nu putem spune că avem în faţă un candidat de asemenea calibru”.
Printre calităţile esenţiale candidaţilor pentru un job la AXA se numără abilităţile interpersonale, diplomaţia, tactul, amabilitatea, seriozitatea, orientarea către ceilalţi, echilibrul emoţional. „Cei care coordonează echipe trebuie să fie în primul rând exemple de leadership pentru a construi mai departe o atitudine pozitivă şi respect pentru companie şi grijă pentru oameni. Trăim în era în care este imposibil să nu comunicăm şi tocmai de aceea trebuie să o facem într-un mod profesionist. Abilităţile «soft» sunt competenţe vitale pentru cei care fac parte din echipa AXA, de la cei care ocupă funcţii de management până la consultanţi”, susţine Raluca Tufeanu.
Sunt abilităţile „soft” o garanţie a succesului în carieră?
Au persoanele care excelează pe partea de soft skills şanse mai mari să se angajeze şi să avanseze în carieră decât cei care nu au ca punct forte această zonă? „Da, din două motive: pe de o parte reuşesc să transmită mai bine în timpul interviului aspecte legate de experienţă, personalitate etc. Pe de altă parte aceste aptitudini le ajută să fie mai plăcute de către viitorii angajatori”, afirmă Floriana Enescu. De aceeaşi părere este şi Cristina Popescu, care susţine că „fiecare soft skill dovedit de către un candidat la un interviu reprezintă un atuu pentru acesta”.
„Din experienţa de până acum, cei care excelează pe partea de «soft skills» reacţionează mai bine la schimbări şi sunt persoane care pot schimba ceva prin atitudinea lor. Când eşti deschis la schimbare, adaptabil, empatic şi îţi orientezi acţiunile către ceilalţi, poţi reuşi mai repede să avansezi în carieră”, conchide HR Directorul AXA Life Insurance.
Se pare că, în contextul economic actual, competenţele profesionale nu mai sunt suficiente pentru a-ţi garanta un loc de muncă, iar companiile caută să identifice potenţiali candidaţi care să reuşească să se adapteze cât mai bine noilor condiţii. Aşa că, pentru a rămâne competitiv pe piaţa muncii, ar trebui să încercaţi să vă dezvoltaţi şi acele capacităţi ce ţin intrinsec de inteligenţa emoţională.
Articol preluat din Revista Cariere de ianuarie. Pentru detalii legate de abonare, click aici