Ce carieră frumoasă aş fi avut dacă aş fi ştiut că…
Prima „măsură” ar fi să ne analizăm foarte atent comportamentele zilnice şi să vedem care sunt acele trăsături care apar cel mai des în cadrul acestor comportamente. Nu e uşor! Dar, dacă sunteţi o persoană suficient de conştiincioasă, „după trei-patru săptămâni de observaţii, reflexivitate, dialog constructiv cu voi înşivă, puteţi avea revelaţii. Veţi descoperi despre dumneavoastră şi despre relaţia dumneavoastră cu viaţa şi munca lucruri pe care nu le conştientizaţi sau nu voiaţi să le acceptaţi până atunci”, după cum scria, într-un articol postat pe site-ul revistei Cariere, Elisabeta Stănciulescu, furnizor de servicii de dezvoltare VIP-AS (cercetare, coaching, consiliere, mentorat, training) pentru persoane fizice, lideri şi echipe.
O altă modalitate de a afla mai multe informaţii despre propria persoană, despre motivaţiile care ne „pornesc” către locul de muncă şi care sunt joburile cele mai potrivite pentru noi o reprezintă testele de personalitate şi cele vocaţionale. Timpul petrecut de o persoană pentru parcurgerea lor este destul de scurt, iar rezultatele se pot obţine în câteva zile. În plus, acest gen de teste implică un cost relativ mic comparativ cu beneficiile pe termen lung pe care le pot avea: alegerea unui domeniu în care să profesezi şi care să corespundă motivaţiilor tale, alegerea jobului corespunzător sau a unei companii a cărei cultură organizaţională să te reprezinte.
Oare ce o să mai aflu nou despre mine după testul de personalitate?
Deşi cel mai adesea acest gen de teste sunt solicitate şi plătite de către companii pentru a afla mai multe informaţii despre angajaţii lor, există şi persoane care întreprind acest demers din proprie iniţiativă. „Testele de personalitate şi cele de interese vocaţionale se pot utiliza în procesul de consiliere în carieră sau career coaching. Este important însă să fie prezentat mai clar acest tip de serviciu şi oamenii să înţeleagă corect utilitatea de a face acest tip de investiţie. Cercetările în mediul organizaţional arată că locul de muncă poate fi în topul factorilor de stres pentru mulţi oameni, la acelaşi nivel cu probleme personale de genul: divorţ, probleme financiare etc.”, explică Mădălina Bălan, Managing Partner HART Consulting, companie care a adus pe piaţa din România testele de predictibilitate din seria Hogan Assessment.
În ceea ce priveşte utilitatea testelor de personalitate şi motivaţii, alegerea carierei profesionale, părerea Mădălinei Bălan este împărtăşită şi de Dragoş Iliescu Managing Director în cadrul SHL România, o altă companie care propune o serie de instrumente de evaluare ştiinţifice care pot măsura competenţele specifice postului şi care pot prezice performanţa profesională. „Chestionarele de personalitate vorbesc despre stilul personal, şi despre preferinţele dominante ale persoanelor. Integrarea într-o echipă, într-un departament sau într-o companie este mediată puternic de preferinţele individuale. Astfel sunt companii sau roluri în cadrul cărora competiţia interindividuală este un factor compensabil, valorizat pozitiv şi există culturi sau roluri care promovează o orientare colaborativă.”
Dragoş Iliescu precizează că sesiunile de feedback oferite pentru interpretarea rezultatelor testelor reprezintă moment de cotitură în recunoaşterea şi conştientizarea unor calităţi şi comportamente care nu erau vizibile în ochii persoanelor respective. „Această conştientizare a punctelor forte, a potenţialului şi a ariilor de dezvoltare sunt deosebit de utile în trasarea unui parcurs profesional. De exemplu, dacă ştii că nu ai atenţie la detalii, nu ai să alegi să candidezi pentru un post care presupune idenficarea erorilor din cadrul produselor sau dacă ştii că rutina te plictiseşte, vei opta pentru un post care presupune diversitate în sarcini şi inovare.”
Uneori… punct şi de la capăt
Pot reprezenta testele de personalitate şi cele de interese vocaţionale momente de cotitură în cariera celor care apelează la aceste instrumente? „Da, am întâlnit cazuri în care persoane aflate la început de carieră au decis să se reorienteze profesional după completarea unui test de personalitate sau după participarea în cadrul unui centru de evaluare, unele dintre ele făcând chiar schimbări fundamentale precum trecerea din domeniul financiar în domeniul vânzărilor”, afirmă Adriana Pîrvu, Learning & Development Cargill România.
Opinia reprezentantului Cargill România este împărtăşită şi de Mihaela Feodorof, Executive Coach şi Managing Partner al companiei Yourway Counseling, care afirmă că „o evaluare profesională care face legătura cu personalitatea individului îl va ajuta pe acesta să-şi planifice mai eficient acţiunile şi să analizeze opţiunile de dezvoltare profesională din piaţa forţei de muncă”.
Specialistul a oferit şi un exemplu întâlnit în activitatea pe care o desfăşoară şi în cadrul căreia utilizează instrumentele Hogan Assessment. „Unul dintre clienţii mei, ajuns într-o stare de «blazare» profesională în contextul organizaţiei din care făcea parte, manifesta îndoieli cu privire la competeneţele sale. Post evaluare au reieşit factorii care facilitau blocajele, clar legate de structura şi evoluţia companiei în care lucra de mai bine de 7 ani, iar alegerea sa a fost să accepte "schimbarea". Conştientizând potenţialul pe care îl avea, dar care era nefolosit la acea oră de organizaţie şi doar manifestându-şi disponibilitatea pentru schimbarea profesională, a fost rapid (3 zile) ofertat de un alt jucător semnificativ în domeniul profesional în care activa”.
Pe de altă parte, Elisabeta Stănciulescu este de părere că utilitatea testelor „depinde de calitatea testului şi mai ales de ce anume face persoana respectivă – practic, concret – cu rezultatele. Simpla expunere la un test şi posesia unui raport cu rezultatele nu ajută la nimic. Ar putea face chiar rău, dacă foloseşti rezultatele doar ca «ştampilă» pe care ţi-o pui pe frunte: «Eu sunt…» sau «Nu sunt…»; ele te pot conduce fie la autosuficienţă, fie la lipsa de încredere. Orice test devine util doar dacă îl iei ca punct de plecare pentru un proces mai aprofundat de autocunoaştere şi dezvoltare: compari ce ţi-a spus testul cu ce îţi spune o autoobservaţie cotidiană atentă; dacă descoperi nepotriviri, lucrezi mai atent la autoobservaţie şi ceri sprijinul unui expert; dacă descoperi că mai ai de lucru la unele atitudini, capacităţi etc. necesare în cariera pe care ţi-o doreşti, intri într-un program de dezvoltare personal, iar dacă şi testele şi autoobservaţia îţi spun că nu ai cele necesare, te reorientezi, îţi redefineşti visul, aspiraţiile”.
Viitorul tău în companie este predictibil?
După cum spuneam şi mai sus, testele de personalitate şi cele vocaţionale sunt utilizate în special de companii, mai ales de cele din domeniul privat, acestea fiind utilizate în toate etapele unui proces de talent management. Există chiar scheme de predictibilitate, mai precis se poate „trasa” o direcţie de evoluţie în companie sau în domeniul în care lucrezi.
„Testele de evaluare a personalităţii pot fi folosite în toate etapele unui proces de talent management, de la achiziţie de talente (selecţie) până la dezvoltare, succesiune, antrenare de echipe etc”, afirmă Mădălina Bălan. Specialistul adaugă că aceste teste pot ajuta companiile să îşi reducă apoi cheltuielile financiare şi de timp care ar fi generate de o proastă selecţie de personal.
„Testele de personalitate răspund clar specificaţiilor comportamentale ale postului. De exemplu, nu oricine poate fi numit pe un post de vânzări sau nu oricine poate face faţă solicitărilor din cadrul departamentului de relaţii cu clienţii. O serie de competenţe specifice determină performanţa pentru fiecare categorie de roluri, iar aceste competenţe pot fi identificate cu ajutorul testelor de personalitate”, completează Dragoş Iliescu.
Testul, încă în balanţa „avantaj sau nu”, la angajare
Specialiştii consultaţi de revista Cariere consideră că testele de personalitate şi cele vocaţionale nu reprezintă neapărat un avantaj competitiv la interviul de angajare, dar îl poate face pe candidat să îşi dea seama dacă jobul respectiv este cel mai potrivit pentru el.
„Acest demers de autoconştientizare este util pentru a înţelege şi pentru a decide dacă eşti pe drumul potrivit, dacă un anumit rol ţi se potriveşte şi îţi va aduce satisfacţie… sau nu”, afirmă Mădălina Bălan.
Dragoş Iliescu este de părere că „un astfel de test îi poate spune candidatului dacă doreşte cu adevărat să candideze pentru un anume post sau nu. Cunoscând specificaţiile postului şi tendinţele comportamentale personale, este mult mai uşor să decizi în ce măsură merită să candidezi pentru un anumit post şi dacă acela este postul pe care ţi-l doreşti. Aşadar, candidatul se poate autoselecta pentru postul respectiv”.
Cu mai mult curaj
Deşi consideră că testele pot fi utile pentru autocunoştere şi pentru determinarea atributelor care te recomandă pentru un job, Adriana Pîrvu, Learning & Development Cargill România afirmă că persoanele care au „curajul să se prezinte la un interviu în mod transparent şi onest, admiţându-şi greşelile şi limitele, au mult mai multe şanse de a transmite încrederea şi deschiderea de a învăţa şi de a se adapta noilor cerinţe / obiective profesionale solicitate.”
Nu vă opriţi din procesul de autocunoaştere, deşi v-aţi lămurit că nu e tocmai comod să recunoşti faţă de tine însuţi unele defecte sau probleme. Fie că alegeţi să autoreflectaţi, fie să apelaţi la teste care să vă creioneze un portret comportamental, este util să faceţi această alegere mai ales când începeţi să sesizaţi anumite semne care vă pot anunţa că nu va aflaţi în postul în care trebuie. Deoarece, cu cât amânaţi să luaţi o decizie clară asupra carierei pe care vreţi să o urmaţi, cu atât vă va fi mai greu să vă atingeţi potenţialul nebănuit pe care îl aveţi.
Beneficiile testelor de personalitate pentru companii:
- Sunt capabile să-i identifice pe candidaţii cei mai potriviţi pentru un anume rol.
- Ghidează structura interviului, făcându-l cu mult mai eficient în procesul de selecţie.
- Identifică potenţiali lideri.
- Repoziţionează resursa umană în cadrul companiei în funcţie de punctele forte şi de ariile de dezvoltare ale fiecăruia.
- Ajută la crearea unor echipe performante.
- Furnizează informaţii capabile să transforme un specialist tehnic într-un manager eficient.
- Oferă informaţii utile pentru dezvoltarea angajaţilor în cadrul companiei.
- Prezic o serie de comportamente relevante performanţei la locul de muncă.
Articol preluat din Revista Cariere de noiembrie. Pentru detalii legate de abonare, click aici