Cum speră un angajator să-i prindă „în plasă″ pe candidați? „Ofer… apă plată la discreție.″
Recunosc că m-a șocat felul în care angajatorul a decis să-și prezinte oferta și m-a făcut să-mi pun mai multe întrebări, dar și să trag câteva concluzii neașteptate. Dacă telefonul de serviciu nu mi se pare un bonus pentru un angajat, atâta timp cât acesta nu poate efectua de pe el apeluri în scop personal, trecerea apei plate la plusuri îmi lasă un gust amar. Mă face să mă întreb dacă apa plată trecută în pachetul oferit de angajator poate într-adevăr să cântărească atât de mult încât să determine o persoană aflată în căutarea unui loc de muncă să aplice pentru jobul scos la concurs doar pentru că ar putea servi această „licoare magică” la discreție în timpul programului sau cel puțin dacă este considerată un plus ce nu poate fi trecut neobservat.
Două ore peste program îi aduc unui angajat transportul către casă
După ce am dat de acest anunț, am început să fac „săpături” și în online pentru a vedea cât de creativi sunt angajatorii atunci când gândesc pachetele cu care speră să-i prindă în plasă pe cei mai buni dintre aplicanți. Pe un forum destinat subiectului beneficii oferite de patron, Crocodil – pseudonimul unei doamne/domnișoare de pe acest portal, recunoaște amuzată cu ce a fost „cucerită” de angajator, pe lângă leafa oferită lună de lună.
„La mine în companie se oferă următoarele beneficii: transport asigurat dacă stai două ore peste program, masa asigurată (decontarea unui bon) dacă stai mai mult de trei ore peste program, poți lucra de acasă când vrei (cu condiția să nu devină un obicei, dacă lucrezi de acasă firma îți plătește abonamentul de Internet, avem team-buildinguri dese în oraș și în afara acestuia, programul este flexibil, adică nu trebuie să ajung la o oră fixă, dar… trebuie să muncesc minimum opt ore), nu avem telefon de serviciu, dar nu avem nici restricție să sunăm de aici unde vrem, atât în țară, cât și în afară”. Mi se pare interesantă și percepția Crocodilei. Adică, stai două ore peste program, dar faptul că îți oferă șeful transport devine un beneficiu pentru tine. Ba și mai mult, stai trei ore peste program – treci la plusuri că angajatorul îți returnează 9 lei. Iar faptul că vine mai târziu este un favor pe care șeful îl oferă, chiar dacă seara trecută a stat trei ore peste program, iar astăzi trebuie să muncească „minimum opt ore”. Sincer, sper că aceste practici sunt doar excepții și nu cazuri devenite obișnuințe, care nu sunt taxate de niciun fel.
Non-beneficii VS beneficii reale
Nevăstuica, utilizatorul care a deschis discuția despre bonusuri pe forum, este ceva mai realist. El împărtășește colegilor din online câteva „beneficii” pe care le are, dar pe care le consideră mai degrabă „non-beneficii” și explică și de ce are această opinie. „Calculator performant. Nu mi se pare un beneficiu, mai degrabă este un lucru normal că îl ai, te ajută să lucrezi optim, lipsa acestuia aducând pierderi companiei, nu mie personal. Acces la Internet non-stop. Nici acest aspect nu-l pot trece la beneficii. Responsabilitățile postului meu nu se pot realiza fără acest serviciu. Laptopul – acesta este și nu este beneficiu. Este pentru că îl folosim în scop personal și îl poți lua după tine. Pe de altă parte, angajatorii se așteaptă să-l folosești de acasă din când în când pentru a îndeplini sarcini de job, chiar dacă ești în timpul tău liber. Telefonul de serviciu. La fel ca și în cazul laptopului, mobilul poate fi folosit și în scop personal, dar când șeful te sună la 22:00 nu poți să nu răspunzi”.
Nevăstuica a prezentat și câteva beneficii pe care chiar le consideră ca fiind demne de purtat acest nume. Se referă la spațiile de relaxare pentru angajați – mese de ping-pong, darts, TV, Wii, grila de bonificații, ieșiri la bere/suc/friptură/activități sportive doar pentru distracție, pe banii companiei.
Care este cea mai bună metodă de a fideliza un angajat? Oferă-i acțiuni!
Interesant este de văzut și ce trece în lista de beneficii pe care și le-ar dori să le aibă și pe care Nevăstuica susține că le-a văzut prin alte firme. Începe prin a menționa mașina de serviciu, pe care bineînțeles o poate trece la plusuri doar dacă o poate folosi și în scop personal, abonament la un club sportive/fistness, team-buildinguri full – oferă și un exemplu în acest sens: cinci zile la munte cu toți angajații, cheltuieli suportate de companie, program flexibil la job, asigurarea mesei de prânz. Nu ar spune nu nici dacă i s-ar oferi un șofer sau o persoană care să se ocupe în locul lui de plata utilităților – chiria, ratele, să îi ducă mașina la spălătorie. „În principiu un asistent care să facă lucrurile acelea de rutină în locul tău ca tu să ai mai mult timp personal. Această persoană este, de obicei, responsabilă pentru îndeplinirea acestor obligații pentru mai mulți angajați”. De asemenea, Nevăstuica și-ar mai dori și posibilitatea transferării de acțiuni după câțiva ani în companie. „Asta e chiar ceva ce mi-aș dori cu adevărat și mi se pare cea mai bună metodă de a păstra un angajat”.
Voi ce non-beneficii aveți și ce beneficii v-ați dori să primiți de la angajator?