Eşti femeie? Perfect, te plătim mai puţin!
Portretul salariatului ideal, realizat la finalul crizei economice în SUA, arăta că angajatorii le-au preferat pe femeile trecute de prima tinereţe, eventual cu unul sau doi copii, şi singure. Desigur, acesta nu este portretul-robot prezentat în rapoartele în care se vorbeşte preponderent despre egalitate de şanse şi gen, nici cel prezentat în fişele de angajare, ci realitatea constatată pe piaţa muncii respective. O realitate discriminatorie care demonstrează că angajatorii se bazează pe loialitatea şi capacitatea de muncă a unei femei care are nişte obligaţii ce o determină ca arareori să poată refuza.
Cum se prezintă din acest punct de vedere realitatea pieţei muncii din România? Sunt femeile căutate pentru anumite joburi? Reuşesc să ocupe orice poziţie ierarhică la fel de uşor ca bărbaţii? Ce se întâmplă atunci când îşi întemeiază o familie? Dar când ajung la momentul negocierii salariului?
Ca şi în cazul informaţiilor disponibile pentru piaţa muncii din SUA, şi la noi există două realităţi: cea a rapoartelor oficiale, care vorbesc despre lipsa discriminării, şi cea a evidenţelor, care arată că, deşi lucrurile au evoluat în ultimii ani, companiile sunt preponderent conduse de bărbaţi.
„Se vorbeşte din ce în ce mai mult despre oportunitatea de şanse, diversitate şi incluziune, inclusiv în Romania. Realitatea este diferită în funcţie de ţară. În România, atitudinea este una mult mai cinică şi culmea este că nici cifrele nu arată atât de rău ca în alte ţări. Aşa cum noi nu ne îmbolnăvim, deci nu avem de ce să ne gândim prea mult la asigurări medicale sau la prevenţie în sănătate, tot aşa «la noi nu există discriminare dom’le»”, spune Oana Datki, SEE Managing Partner Consulteam.
Este adevărat însă că, în contextul unei piețe a muncii extrem de competitive, angajatorii au devenit foarte conștienți de rolul important pe care diversitatea îl joacă în succesul unei companii şi au introdus programe care să creeze premisele unei mai bune integrări și dezvoltări a femeilor în business, după cum constată Carmen Baibarac, Senior Manager resurse umane Deloitte România.
Dacă aceste programe au avut cu adevărat efect este greu de spus. La o primă privire asupra modului în care este organizată piaţa muncii şi a rolului femeii în cadrul acesteia se poate vorbi despre o diferențiere din perspectiva existenței, în mod tradițional, a joburilor pentru femei și a celor pentru bărbați. „Deși diferența se estompează din ce în ce mai mult”, după cum spune Marilena Petrec, Managing Partner APT Group.
Joburi „mai soft”
Astfel, în mod predilect, femeile ocupă zona administrativă, poziții de suport în customer service, de educație, HR, activități financiare. „Spre exemplu, femeile reprezintă peste 70% din numărul angajaților din banking. De ce? Pentru că, în general, în comparație cu bărbații, femeile au o mai mare atenție la detalii, mai multă răbdare și o înclinație naturală spre relaționare, mai accentuată decât a bărbaților. Firește, aceste afirmații nu trebuie privite în mod absolut, pentru că există destule excepții în ambele sensuri, adică femei fără răbdare și bărbați cu multă atenție la detalii”, explică Marilena Petrec.
Cred că în societatea românească încă întâlnim, la nivel managerial (cel puțin la top), în mod preponderent bărbați. Probabil vine tot din cultura noastră tradițională.
Citeşte şi „Presiunea ca o femeie să fie totul este uriaşă”
Despre posturi ocupate în mod predilect de către femei vorbeşte şi Oana Datki, care spune că acestea sunt cele de la nivel de specialist şi middle management în departamentele de suport, de obicei (financiar – de cinci ori mai multe femei, resurse umane, administrativ, customer service etc.). „Sunt funcţii unde procentual femeile sunt aproape inexistente (inginerie, de exemplu, unde sunt de șase ori mai mulţi bărbaţi), cât şi niveluri de senioritate, unde procentele diferă major. Cu toate acestea, vedem în România din ce în ce mai multe femei de succes în vânzări, în project management şi în IT”, adaugă Oana Datki.
Chiar dacă au existat şi există programe pentru dezvoltarea leadershipului feminin, aproape toţi specialiştii în resurse umane sunt de părere că doamnele nu accesează la fel de uşor poziţiile de top precum bărbaţii. Mădălina Bălan, Managing Partner Hart Consulting, spune că există, fără îndoială, o prevalenţă mai mare a bărbaţilor la nivel de top management şi board, lucru care poate fi datorat mai multor factori: trăsături de personalitate mai pronunţate la bărbaţi (ambiţie, încredere în forţele proprii sporită); factori motivaţional-valorici diferiţi de la un punct încolo la bărbaţi faţă de femei (bărbaţii au mai pronunţate interesele financiare şi cele de statut); femeile, la un moment dat, pun pe plan secund cariera şi se concentrează pe rolul de mamă etc.